Kenneth Dammyr Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hei Jeg skal være litt konkret i dag: Hva er progressiv skanning, og hva er interlaced skanning? Jeg vet godt hva de gjør i praksis, men det hadde vært greit å vite hva som konkret er forskjellen på disse to modusene. Lenke til kommentar
HenrikSolberg Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Interlaced video er 50 halvbilder i sekundet... Altså at linje 1,3,5,7 osv vises et 50-dels sekund og at linje 2,4,6,8,10 osv vises det neste 50-dels sekundet... En annen måte å si det på er at hver frame er to bilder. Progressiv scanning ved video er 25 helbilder i sekundet... I stedet for to interlacede halvbilder viser en et helt bilde. Her blir hver frame et bilde. I praksis betyr dette: Når en gjør raske panoreringer vil en kunne se delbildene i interlaced video ved at det kan være store forskjeller fra delbilde 1 til 2... Dermed vil en se vertikale streker fordi forskjellen mellom de to delbildene kan være store... Ved progressiv scanning slipper en dette problemet da i realiteten hver frame blir dannet på et bilde... Skjønner? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 http://www.hjemmekino.no/guide/progressive.asp Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Da er jeg med. Takk for den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå