bfisk Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Når skal folk skjønne at penger er verdiløse, så lenge ingenting er til salgs? Hva hjelper det å ha en million i banken, helt seriøst, hvis du ikke får tak i mat? Hele poenget med penger er jo at det gjenspeiler de verdiene et samfunn har, i form av matriell, goder, varer, tjenester osv. Hvis vi dobler tallet på penger, halverer vi samtidig verdien av dem, og vi er like langt. Hvis vi deretter senker produksjonen, vil verdien av pengene også synke, som en funksjon av at alt blir dyrere. Jees. Så Poor Leno: jo. Fordi om mennesket ønsker å bli rikt, har det ingen ting med penger å gjøre i et samfunn der pengene ikke har noen verdi. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg tror nok heller ikke at penger ville ha blitt overflødige, diverse Sør-Amerikanske land opplevde jo økonomisk kollaps for ikke så lenge siden, og det som skjedde der var interessant. Mindre grupper opprettet egen lokal valuta for å forenkle byttehandel, så en slapp å betale med f.eks. egg for å klippe håret. Etter at lokale valutaer dukket opp som paddehatter, kom andre etter som kunne veksle mellom disse, ja så hadde man en helt ny økonomisk infrastruktur på plass. Det var vel stort sett bare den nasjonale valutaen som ikke var gangbar før de fikk skikk på økonomien igjen. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hele poenget med penger er jo at det gjenspeiler de verdiene et samfunn har, i form av matriell, goder, varer, tjenester osv. Hvis vi dobler tallet på penger, halverer vi samtidig verdien av dem, og vi er like langt. Vel, jeg er ikke helt enig. Jeg vil heller si at valutaen gjenspeiler dels hva folk tror og håper verdiene i samfunnet er og dels hva de tror de fremtidige verdiene er. Eksempel: USA sitter i nær bunnløs gjeld, men dollaren har ikke kollabert. Ennå. Vanviddet er at USA tar opp gjeld i dollar. Det betyr at dersom USA devaluerer til 50 prosent har de i praksis halvert sin gjeld, tapet sitter da kreditorene (hovedsakelig Kina og Japan) igjen med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Jeg hadde blitt glad hvertfall.. Da hadde vi hatt en grunn til å bruke olje penga våres ;P Nice! Tja.. ca 5000kr pr nordmann per år de neste 100år er vel kanskje ikke så mye å skryte av. Særlig ikke når de unge begynner å bli gamle og samtlige blir pleietrengende. Hvem skal du da betale for å stelle deg? Og hvem skal staten få inntekter av? Og hvem skal staten lønne for å stelle deg? Nei, jeg tror nok pengeverdien går helt løpsk og mister sin verdi. (Inflasjon) Edit: Dersom alle oljepengene ble delt på samtlige nordmenn med en gang så tror jeg faiktisk ikke at pengeverdien ville sunket tilsvarende. Jeg tror pengeverdien ville sunket noe, men ikke tilsvarende fordi vi fortsatt handler med utlandet, land som ikke har noe oljefond. Dermed vil vi kunne kjøpe varer fra utlandet i større grad enn nå. Men så kommer baksmellen: folk bare fester opp pengene og ingen gidder å jobbe før de er blakke igjen. Da blir det ingen eksport, og kroneverdien vil synke drastisk. Så man ikke få noe for de varene man prøver å produsere etterpå. Man må bare jobbe som f. for luselønn helt til ting begynner å stabilisere seg igjen. Endret 12. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Jeg tror nok heller ikke at penger ville ha blitt overflødige, diverse Sør-Amerikanske land opplevde jo økonomisk kollaps for ikke så lenge siden, og det som skjedde der var interessant. Mindre grupper opprettet egen lokal valuta for å forenkle byttehandel, så en slapp å betale med f.eks. egg for å klippe håret. Etter at lokale valutaer dukket opp som paddehatter, kom andre etter som kunne veksle mellom disse, ja så hadde man en helt ny økonomisk infrastruktur på plass. Det var vel stort sett bare den nasjonale valutaen som ikke var gangbar før de fikk skikk på økonomien igjen. Interresant! Jeg leste en gang en artikkel om kroner og euro da det ble bestemt at euro skulle innføres og det skapte mye usikkerhet hos folk hva det innebar. Der kom det frem at det kan være uheldig å bare ha en eneste valutta å forholde seg til. Mitt inntrykk var at f.eks 3 valuttaer hadde vært glimrende. En verdensvalutta (Euro), en nasjonal valutta (Kroner) og en lokal valutta (f.eks lapper om bytting av varer og tjenester i nabolaget) Dette ville forhindre at om en av valuttaene ble ustabile så skulle hele samfunnet bli ustabilt. Slik som du forteller skjedde i søramerika. (Det var vel Argentina det var snakk om?). Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 (endret) Jeg tror det var Argentina, men tør ikke si det for sikkert. Jeg hørte om det på NRK Alltid Nyheter (93 MHz i Osloregionen) som overførte fra BBC World Service. Det var en typisk dyptpløyende BBC-reportasje (dvs. norske aviser er som en russeavis i forhold) og utrolig interessant, spesielt rundt middelklassens kollaps (mange dro utenlands) og økonomiens lokale gjenreisning. Nå har Brasil også hatt sine problemer, mulig jeg blander sammen. Nå er problemet med Euroen som nasjonal valuta at en mister justeringsmulighet for å tilpasse til eget lands økonomiske utvikling. Å binde sammen en industriell stormakst f.eks. som Tyskland med f.eks. fattigste jordbruksland som Portugal, Spania eller Hellas blir heller underlig. Endret 12. juni 2005 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Nå er problemet med Euroen som nasjonal valuta at en mister justeringsmulighet for å tilpasse til eget lands økonomiske utvikling. Å binde sammen en industriell stormakst f.eks. som Tyskland med f.eks. fattigste jordbruksland som Portugal, Spania eller Hellas blir heller underlig. Jeg tror ikke det er noen ulempe å blande Portugals økonomi med Tysklands. Begge vil nok ha en til dels svingende økonomi, men sammen vil de bli mer stabile. (Omentrent som i fysikken når bølgetopper og bølgedaler utjevner hverandre.) Men denne utjevningen vil sikkert også føre til store "subsidier" fra det ene landet til det andre i noen perioder og omvendt i andre perioder. (Omentrent som når det har vært tørke i norge og vannkraft blir dyrere enn f.eks kjernekraft fra sverige i noen perioder og omvendt i andre perioder.) Men nå håper jeg ikke de kutter ut sin lokale valutta bare fordi man har fått euro. Jeg håper begge valuttaene kan leve side om side av de grunnene jeg nevnte i forrige innlegg. * Tror jeg må begynne å høre mer på de BBC-reportasjene på NRK alltid nyheter * Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Bl.a. opplevde Bolivia en særdeles opprivende økonomi på 80-tallet. Forskjellige tall verserer rundt inflasjonsraten, har sett alt fra 4.000% til over 20.000% i løpet av 7 måneder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Morsomt det med vill inflasjon.. (not), men jeg hadde i hvertfall en 10.000.000-seddel fra ett eller annet land en gang. Verdien var omentrent så "høy" at man kunne kjøpe et hønseegg for den. En annen gang var jeg i banken i Equador (språkreise/ferie) og skulle ta ut 2000 norske kroner til forbruk og betale en guidet helgetur/klatretur på verdens høyeste aktive vulkan.. Oki, over til poenget: De var fri for 50.000-sedler og 20.000-sedler så de spurte om det var ok om jeg fikk 10.000-sedler. Jeg syntes det var helt ok, helt til hun kom bærende med tjukke seddelbunker med begge hendene. Jeg hadde ikke med meg ryggsekk, så jeg måtte pent stappe alle lommer stappfulle av seddelbunker, dra T-skjorta pent over og småjogge tilbake til hotellet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Ang. Inflasjon er det vel Ungarn som er regjerende verdensmester. De hadde sedler på 1,0*10^36 pengö til å betale skatten med, mens det ble brukt sedler på 1,0*10^33 og litt nedover som vanlige sedler i butikken. Hvis man fikk lønn på formiddagen var det viktig å løpe til butikken for å kjøpe brød, for hvis man ventet til kvelden hadde man ikke råd. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg tror nok heller ikke at penger ville ha blitt overflødige, diverse Sør-Amerikanske land opplevde jo økonomisk kollaps for ikke så lenge siden, og det som skjedde der var interessant. Mindre grupper opprettet egen lokal valuta for å forenkle byttehandel, så en slapp å betale med f.eks. egg for å klippe håret. Etter at lokale valutaer dukket opp som paddehatter, kom andre etter som kunne veksle mellom disse, ja så hadde man en helt ny økonomisk infrastruktur på plass. Det var vel stort sett bare den nasjonale valutaen som ikke var gangbar før de fikk skikk på økonomien igjen. Interessant. Forøvrig slik valuttaen skal ha kommet - folk ble enige om en "felles vare" som man bestemte bytteverdien til andre varer i forhold til. Etterhvert kom denne til å bli gull etc. i en rekke samfunn. Eksempel: USA sitter i nær bunnløs gjeld, men dollaren har ikke kollabert. Ennå. Vanviddet er at USA tar opp gjeld i dollar. Det betyr at dersom USA devaluerer til 50 prosent har de i praksis halvert sin gjeld, tapet sitter da kreditorene (hovedsakelig Kina og Japan) igjen med. Riste-på-hodet... Hvilke verdensøkonomiske konsekvenser kan dette få? En annen sak er situasjonen i russland. En del mener at forskjellene der nå begynner å bli så store at det kan ende opp med "3. russiske revolusjon"... En annen sak er at de bør se å få ut finger'n før de smarte folka som ble utdannet der i Sovjet er totalt utdatert og gått av med pensjon... Ang. Inflasjon er det vel Ungarn som er regjerende verdensmester. De hadde sedler på 1,0*10^36 pengö til å betale skatten med, mens det ble brukt sedler på 1,0*10^33 og litt nedover som vanlige sedler i butikken. Hvis man fikk lønn på formiddagen var det viktig å løpe til butikken for å kjøpe brød, for hvis man ventet til kvelden hadde man ikke råd. Sykt. Pengeseddler med ^ på seg ... Minner om situasjonen i Tyskland etter 1. verdenskrig. Når? Jeg tror ikke det er noen ulempe å blande Portugals økonomi med Tysklands. Begge vil nok ha en til dels svingende økonomi, men sammen vil de bli mer stabile. Sett utenfra, ja. Men hvordan vil det se ut innenfra, for landarbeideren i Portogal, som plutselig må handle varer til priser oppunder de tyske? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 *snip*Geir Kjent stoff for de som har lest Donald - historien går typisk som dette: Pengebingen til Onkel Skrue sprenges og innholdet deles ut til allmennheten, alle blir "rike", ingen gidder å jobbe, folk blir sultne, Skrue begynner å selge "rådyre" matvarer, Skrue får tilbake formuen sin og alt stabiliseres. Donald er viktigere for allmenndannelsen enn man skulle tro. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Sykt. Pengeseddler med ^ på seg ... Minner om situasjonen i Tyskland etter 1. verdenskrig. Når? Samme tid som Tyskland sånn ca. Jeg vet ikke hvordan sedlene så ut, men jeg vil tippe at de ikke orket å ha 36 nuller på en seddel; Vil tro de hadde "^". Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. juni 2005 Del Skrevet 14. juni 2005 Jeg tror nok heller ikke at penger ville ha blitt overflødige, diverse Sør-Amerikanske land opplevde jo økonomisk kollaps for ikke så lenge siden, og det som skjedde der var interessant. Mindre grupper opprettet egen lokal valuta for å forenkle byttehandel, så en slapp å betale med f.eks. egg for å klippe håret. Etter at lokale valutaer dukket opp som paddehatter, kom andre etter som kunne veksle mellom disse, ja så hadde man en helt ny økonomisk infrastruktur på plass. Det var vel stort sett bare den nasjonale valutaen som ikke var gangbar før de fikk skikk på økonomien igjen. Interessant. Forøvrig slik valuttaen skal ha kommet - folk ble enige om en "felles vare" som man bestemte bytteverdien til andre varer i forhold til. Etterhvert kom denne til å bli gull etc. i en rekke samfunn. En mulighet er å se på tiden det tar å lage det en selger, det være seg varer eller tjenester som hårklipp. Sånn sett er nok dette greiest i et råvarebasert samfunn enn et tjenestebasert samfunn. Eksempel: USA sitter i nær bunnløs gjeld, men dollaren har ikke kollabert. Ennå. Vanviddet er at USA tar opp gjeld i dollar. Det betyr at dersom USA devaluerer til 50 prosent har de i praksis halvert sin gjeld, tapet sitter da kreditorene (hovedsakelig Kina og Japan) igjen med. Riste-på-hodet... Hvilke verdensøkonomiske konsekvenser kan dette få? Enorme. Drar USA dette stuntet, går masse sparepenger tapt, oljeprisen går til himmels, handelskrig begynner, handelsbarrerer settes opp... En annen sak er situasjonen i russland. En del mener at forskjellene der nå begynner å bli så store at det kan ende opp med "3. russiske revolusjon"... En annen sak er at de bør se å få ut finger'n før de smarte folka som ble utdannet der i Sovjet er totalt utdatert og gått av med pensjon... Det hadde vært greit å gjøre noe med korrupsjonen. Ang. Inflasjon er det vel Ungarn som er regjerende verdensmester. De hadde sedler på 1,0*10^36 pengö til å betale skatten med, mens det ble brukt sedler på 1,0*10^33 og litt nedover som vanlige sedler i butikken. Hvis man fikk lønn på formiddagen var det viktig å løpe til butikken for å kjøpe brød, for hvis man ventet til kvelden hadde man ikke råd. Sykt. Pengeseddler med ^ på seg ... Minner om situasjonen i Tyskland etter 1. verdenskrig. Når? Jeg tror ikke det er noen ulempe å blande Portugals økonomi med Tysklands. Begge vil nok ha en til dels svingende økonomi, men sammen vil de bli mer stabile. Sett utenfra, ja. Men hvordan vil det se ut innenfra, for landarbeideren i Portogal, som plutselig må handle varer til priser oppunder de tyske? Selv om snittet nok blir OK, er det omtrent som å ha hodet i stekovnen mens føttene er i isvann, på midten er det nok passe. I etterkrigstiden er det mange land som har bundet sin valuta hardt opp mot USD, men uten tilpasninger vil en svakere økonomi slite hardt. Bruker hele EU euro, har de ingen slik tilpasningsmulighet. Jeg tror Argentina knyttet sin valuta opp mot USD, med etterhvert ubehagelige følger. EU har store indre variasjoner, tysk industriøkonomi kontra gresk jordbruksøkonomi, britisk endringsvilje kontra fransk stagnasjon, finsk ærlighet opp mot korrupte bananrepublikker, britiske tanker rundt handelsfellesskap kontra franske tanker om sterk føderativ EU. Her blandes olje og vann i stor stil. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Jeg tror poenget til bfisk (arrester meg hvis jeg tar feil) er at vi blir ikke noe rikere av å dele ut all verdens penger. Det betyr bare at hver krone/dollar blir mindre verd. Får alle mennesker plutselig dobbelt så mye penger kan du trygt regne med at alt fra brød til biler blir dobbelt så dyrt også. Prisene tilpasser seg nemlig folks økonomi. Se på boligprisene: En leilighet som kostet 500 000 for 10 år siden koster antagelig 1 500 000 (tre ganger så mye) idag. Men det blir verre: Når folk som P-in-P ikke gidder å jobbe, så blir det heller ikke bakt noen brød eller bygget noen biler. Alle er bare ute og fester. Så da har vi en styggmasse penger og ingenting å kjøpe for dem. Hva tror du bakeren gjør når han har byens eneste brød og det står 200 styrtrike men sultne mennesker utenfor og vil kjøpe det? Jo han setter opp prisen. Det hjelper ikke om du har en million i banken hvis et brød koster 5000 kroner... Geir kva skal bakern med pengene om jorda går under om 1 veke da? penge blir verdilause! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Enkelt: den som mottar pengene må bruke dem så fort som mulig siden inflasjonen er merkbar på timesbasis. Varer har da mer varige verdier enn pengene, og varehandelen vil da bli overopphetet eller ta fyr. Dette er oppskriften på en dødsspiral av en inflasjon. Lenke til kommentar
hifgad Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jeg hadde blitt glad hvertfall.. Da hadde vi hatt en grunn til å bruke olje penga våres ;P ROFL! Totalt enig. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 cloning hadde blitt tatt i bruk Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 22. juli 2005 Del Skrevet 22. juli 2005 Jordas dyreliv hadde sett lysere tider. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Regner med at det første som hadde skjedd var at produksjonen verden over hadde gått opp slik at alt i sammfunnet rundt oss hadde dreid seg om mest mulig profitt som mulig. Skattesystemet hadde blitt lagt om slik at man hadde et budgett som gikk i 0 om 100 år. forbruket hadde nok også gått opp ettersom alle ville unne seg litt luksus. Arbeide måtte man nok gjøre fordi samfunnet med en dødsdom om 100 år ville fremdeles være like viktig som det er i dag. Regner med at etter hvert ville det bli opprør mot totalitære regimer. (nord korea) Etterhvert som deler av asia og afrika blir tømt for folk grunnet den lave levealdered nær vil det bli lovløse tilstander for de som blir igjen selv om arealet pr. person etterhvert vil bli enormt. Vestlige aktører vil mest sansynlig rykke inn i disse omrædene for å drive rovdrift på naturresursene før det er for sent. Til slutt ser jeg for meg en borgerkrig med gamlinger som slost om det som måtte være igjen av arbeidskraft slik at de rikeste kunne leve godt på sine siste dager, noe de ikke vil få forde de de leter etter vil klare å bite fra seg. Etter det totalt kaos og død. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå