Gå til innhold

Nazist mot nazisme?


Anbefalte innlegg

Hadde muntlig i dag kom opp i historie og krl sammen med klassens nazist, emne hvar "hva er dumt med nazisme"? hun svarte: Jeg syns hittler gjorde en god jobb, uten han ville det ha vert for mange mennesker på jorden...

 

Går det ann å være så syk?

 

Ps. hvis det er feilposting, så er du snilt om en moderator kan flytte det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke noe sykere å være nasjonalsosialist enn å være kommunist.

Det er en hel annen diskusjon. Trådstarter kommenterer utsagnet om at Hitler "gjorde en god jobb", og spør om "det går an å være så syk" (at man sier noe slikt...)

 

Kommunisme og nasjonalsosialisme kan dere diskutere andre steder, her kan dere holde dere til problemstillingen, som jeg under tvil lar bli stående. (Det er vel egentlig ikke så mye å diskutere.) Argumenter om hvorfor det var en "god jobb" kommer heller ikke til å overleve.

 

Jeg har en følelse av at denne sklir ut fortere enn jeg kan si "fustasjopphengsforkoplinger", og i så fall blir den stengt. En post er alt fjernet...

 

EDIT: Da forsvant det en til. Argumenter for ytringsfriheten kan dere ta på PM til meg. Her i tråden er den begrenset av retningslinjene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

J@cob!

 

For meg høres det ut som om hun har et oppmerksomhetsbehov. Slett ikke uvanelig at ungdomskoleelever kommer med bastante, krasse meninger. Hun virker kanskje syk nå, men forhåpentligvis vokser hun det fra seg. ;)

 

edit: gah, så mange leifer.

Endret av kag
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke så mye informasjon om dette enkelttilfellet, men er du sikker på at hun mente det hun sa? Det er mange som ytrer meninger de ikke selv står for på skolen for å få i gang debatter, eller for å se hvilke argumenter de andre personene har. Jeg prøvde meg på en "hvorfor ikke nekte palestinerne mat og vann, da dør de og problemet er borte?" når vi hadde besøk av en palestinaekspert på skolen. Dette er også et "uakseptabelt" syn, men jeg stilte spørsmålet for å se hva slags respons jeg fikk. Ikke fordi jeg står for en slik holdning.

Lenke til kommentar
Det er en hel annen diskusjon.

Det synes jeg ikke. Det er merkelig hvordan mennesker fortsatt kan stå åpent frem og uttrykke sin støtte til et politisk system som har drept over hundre millioner mennesker uten andre reaksjoner fra samfunnet enn at de er «idealister», mens nasjonalsosialister – som er tilhengere av en ideologi som relativt sett har gjort mindre skade enn kommunismen – med rette blir fordømt som det avskummet de er. Åpningsinnlegget i denne tråden er et godt eksempel.

 

Argumenter om hvorfor det var en "god jobb" kommer heller ikke til å overleve.

Dette er nok et godt eksempel på hva jeg sikter til. Hadde du sagt det samme om noen argumenterte for at Lenin, Mao eller andre kommunistdiktatorers positive sider? Neppe.

Lenke til kommentar

PelsJakob: Nå argumenterer du for en ukjent men hendig fyr laget av strå her.

 

Dersom noen argumenterer for at det var noe godt ved Hitler eller hans styre - i en tråd om det emnet - skal det få stå i fred for min skyld. Her var det snakk om hvorvidt vi skal godta at folk argumenterer for at utryddelsen av milloner av jøder og sigøynere var en "god jobb". Det gjør vi altså ikke.

 

Personlig ville jeg heller ikke godtatt om noen sa at Pol Pot eller Stalin gjorde menneskeheten en tjeneste med sine utryddelser. Det tror jeg du vet, siden du har deltatt i de samme diskusjonene om emnet som meg og har lest mine synspunkter på akkurat det.

 

Mern forsvare kommunismen eller nasjonalsosialismen som system og ideologi, det skal være mulig. Så lenge man holder seg innenfor retningslinjene.

 

Angående det første spørsmålet sa Jankee det greit.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nazistenes jødeutryddelse hadde ikke så veldig mye å si for befolkningstallet på jorden, tror jeg. Var ikke overbefolkningen også den gang hovedsakelig et problem i andre deler av verden da?

 

Så off-topic om nazisme vs. kommunisme: Målet med nazismen er å legge alle andre raser under seg. Målet med kommunismen er at alle skal være "like".

Lenke til kommentar

Hvor gammel er hun da? Er det ikke 18årsgrense for å bli med i vigrid e.l.?

 

OT:

Nettop, hkm!

Kommunismen er den beste politiske retningen menerjeg, men dessverre så har vi visse ting, som Demokratisk sentralisme, og ledere som bare tar over styringen (Tenker da på Stalin og Mao) og ikke følger kommunsimens ideologi!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...