Joachim_F Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Den varslede skuespillerstreiken er avblåst, og de amerikanske skuespillerorganisasjonene ser ut til å ha kommet til enighet med spillindustrien angående nye kontrakter. Les mer Lenke til kommentar
mushi Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 bortskjemte skuespillere, akkurat som om de ikke har nok penger fra før av. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Synes ikke at skuespillere skal ha mere penger for jobben en alle de som faktisk lager spillet, kanskje bortsett fra hvis det er en virkelig stor tittel det jobbes med. ( GTA serien, Halo, Doom, Half Life, DOA, MGS, Splinter Cell, Metrois osv ) Og håper for all del at hvis de i fremtiden skal få royalties av per solgte spill, så vil det kun dreie seg om spillene som selger i en del millioner eksemplarer. Da snakker jeg om 5 - 15+ mill solgte spill. Marginene i spillbransjen er allerede små for svært mange spillutviklere, og dersom de blir pålagt store ekstra utgiftsposter, så kan det gå utover både kvalitet og spillpriser. Det er også en langvarende trend at spillbransjen blir utsatt for folk og organisasjoner som er ute etter penger som de mener de har rett på, gjennom tvilsomme søksmål og/eller press fra blårussen i diverse partnere eller utgivere. Mens de som faktisk _lager_ spillet, sjelden kan forvente mer penger i lønn og goder. Faktisk er ofte en stor del av de reelle utviklerne ( 3d, progging. lyd, levels etc ) underbetalt i forhold til jobben de gjør. Mye lange dager og dårligere helse, kanskje også brutte ekteskap eller forhold. Kort og godt: Spillbransjen tiltrekker seg en masse som vil ha penger for noe, uten egentlig å ville tilføre eller gjøre for bransjen det helt store. Endret 10. juni 2005 av LioKaiser Lenke til kommentar
ttt Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 minstelønnen for skuespillere stiger med 35 prosent var no ei bra auke det. bra at situasjonen har løyst seg for denne gong. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Synes det er fint at skuespillerne får mer penger for spill-jobber, jeg. Før ble (ofte) skuespillerne sett på som underdogs når de "gikk over" til å ha stemmer i spill, men nu er det nesten en liten status-greie. EDIT: Marginene i spillbransjen er allerede små for svært mange spillutviklere, og dersom de blir pålagt store ekstra utgiftsposter, så kan det gå utover både kvalitet og spillpriser. Egentlig ikke. Har utviklerne lite penger, ansetter de bare en mindre kjent skuespiller, vettu. Dessuten er ikke marginene "allerede" små, men de er "enda" små. For de vil bli større. Spillbransjen blir større og større, og jeg ser ikke bort fra at de etter hvert faktisk også kan ta over filmindustrien! Mye lange dager og dårligere helse, kanskje også brutte ekteskap eller forhold. Dette skjønte jeg ikke helt. Mener du at spillutviklere jobber mer som arbeidere i Uganda? Og at DE, oftere enn andre, lettere blir skilt? Grunnen til at de har dårlig helse er fordi de jobber med spillutvikling, som i seg selv er en ødeleggelse av kroppen. Men hvem bestemte at de skulle jobbe som spillutviklere? Jeg kan si det at det er mer eller mindre INGEN spillutviklere som ikke er mer enn 90% interessert i sin jobb (de aller, aller fleste spillutviklere mener at den jobben de har er drømmejobben, da dette er det de kan). Endret 10. juni 2005 av MeTa][iC Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Yes, dette var bra nytt. Kva slags stemme som er med i eit spel er meg likegylidg uansett. Dei fleste skodespelarar tjenar vel meir enn ein spel utviklar også. Skodespelarar er for bortskjemte. Finnes unntak. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Skodespelarar er for bortskjemte. Finnes unntak. det er vel eit mindretal av skodespelarane i verda som tjener så utroleg mykje. dei fleste skodespelarane tjener ikkje meir ein folk flest, og sikkert i ein del tilfeller mindre/ingenting. men mange har vel bare sett hollywood stjernene og trur at alle verdens skodespelarar tjener like godt som dei. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 [iC' date=10/06/2005 : 17:38] Synes det er fint at skuespillerne får mer penger for spill-jobber, jeg.Før ble (ofte) skuespillerne sett på som underdogs når de "gikk over" til å ha stemmer i spill, men nu er det nesten en liten status-greie. EDIT: Marginene i spillbransjen er allerede små for svært mange spillutviklere, og dersom de blir pålagt store ekstra utgiftsposter, så kan det gå utover både kvalitet og spillpriser. Egentlig ikke. Har utviklerne lite penger, ansetter de bare en mindre kjent skuespiller, vettu. Dessuten er ikke marginene "allerede" små, men de er "enda" små. For de vil bli større. Spillbransjen blir større og større, og jeg ser ikke bort fra at de etter hvert faktisk også kan ta over filmindustrien! Mye lange dager og dårligere helse, kanskje også brutte ekteskap eller forhold. Dette skjønte jeg ikke helt. Mener du at spillutviklere jobber mer som arbeidere i Uganda? Og at DE, oftere enn andre, lettere blir skilt? Grunnen til at de har dårlig helse er fordi de jobber med spillutvikling, som i seg selv er en ødeleggelse av kroppen. Men hvem bestemte at de skulle jobbe som spillutviklere? Jeg kan si det at det er mer eller mindre INGEN spillutviklere som ikke er mer enn 90% interessert i sin jobb (de aller, aller fleste spillutviklere mener at den jobben de har er drømmejobben, da dette er det de kan). Med tanke på at minstelønnen for skuespillere øker, så vil det ikke bety noe om de velger en som koster "litt mindre". Svært mange av skuespillerne som legger inn stemmer til spill i dag er folk som tjener minstelønnen. Alle disse vil ha krav på 35% økning av lønnen, pluss kanskje royalties. Marginene bli større? Hvor har du dette fra? Svært mange vel respekterte folk i bransjen kan fortelle at marginene stadig blir mindre....Det holder ikke i lengden at markedet av spillkjøpere blir større. Marginene vil neppe bli større fordi bransjen som helhet blir større, snarere tvert i mot! Spillbransjen blir større enn film? Den er vel kanskje blitt større allerede. Men du må aldri tro at selv om spillindustrien "tar over" filmbransjen, så vil marginer bli bedre for utviklere. At folk på toppen og aksjonærer tjener seg søkkrike, vil nesten garantert ikke ha en dritt å si for alle de folkene som faktisk lager spillene. Det er ingen hemmelighet at spillutviklerne har lange dager, enormt med arbeidspress. Mange jobber knallhardt, til en ofte middelmådig lønn. Og ja, det finnes mange eksempler på at familieliv har gått dukken pga jobben. "Grunnen til at de har dårlig helse er fordi de jobber med spillutvikling, som i seg selv er en ødeleggelse av kroppen." -----Ja, det er akkurat mitt poeng. Du har selvsagt rett i at utviklerne liker jobben sin og er svært interessert. Men mitt poeng i denne posten og den over er at; De som faktisk lager spillene er de som ofte sitter igjen med aller minst etter at alle de som egentlig ikke tilfører spill noe som helst eller svært lite har forsynt seg grovt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg