bigkay Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hvilke fordeler har man ved å bruke .raw formatet framfor .jpeg med Canon Eos 350d? Leste et sted at den kunne ta fler bilder pr sekund? Noen som vet hvor mange bilder pr sekund kameraet tar i .Raw format? Kan man ta bilder som blir lagra som både .raw og .jpeg? (Og blir dette betydlig tregere?) Leste også en post her hvor noen sa det var lettere å "redde" dårlige bilder når de var tatt i Raw format.. (Kan noen forklare litt nærmere?) Har brukt photoshop endel år i forbindelse med grafisk design, hvordan er dette sammenlignet med softwaret som følger med kameraet? bigk. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hvilke fordeler har man ved å bruke .raw formatet framfor .jpeg med Canon Eos 350d? Bedre kvalitet på bildene og større frihet under redigering. Leste et sted at den kunne ta fler bilder pr sekund? Noen som vet hvor mange bilder pr sekund kameraet tar i .Raw format? 3 bilder i sekundet uansett, JPEG er raskere når bufferen er full. Kan man ta bilder som blir lagra som både .raw og .jpeg? (Og blir dette betydlig tregere?) Ja, så lenge man ikke fyller bufferen så er det neppe merkbart. Leste også en post her hvor noen sa det var lettere å "redde" dårlige bilder når de var tatt i Raw format.. (Kan noen forklare litt nærmere?) JPEG fjerner nesten all informasjon som er lite synlig, med RAW så får man mye ekstra informasjon som gjør at du kan gjøre store justeringer uten å gå tom for detaljer. På bilder som ikke trenger noen spesiell justering så er forskjellen liten, det er ingen problem å vinne fotokonkurranser med JPEG bilder. Har brukt photoshop endel år i forbindelse med grafisk design, hvordan er dette sammenlignet med softwaret som følger med kameraet? Photoshop er et skikkelig arbeidsverktøy, programvaren som følger med stort sett alle kamera er leketøy i forhold. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg har 350D og har knipset RAW+JPEG med "motor", ingen problem! Kameraet fikser fint 3bilder pr. sek med denne instillingen. Men jeg tror kanskje at min minnebrikke kunne vært kjappere, ford kameraet står ganske lenge i "busy" etter en slik runde. Du trenger PhotoShop Elements 3.0 eller PhotoShop CS2 for å åpne RAW fra 350D direkte i et av disse prog. Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Under redigering av RAW bilder.. Hva kan man redigere her som man ikke kan med jpeg? Jeg leste et sted at hvis man tok bilder i b/w (sort/hvitt) med Eos 350d så kunne man gjøre de om til farger igjen dersom man tar i Raw (men ikke i jpeg). Hørte også av onkelen til samboern min at man kunne stille hvitbalanse i ettertid? Hvilke andre funksjoner har .raw? Bruker photoshop cs nå, må få oppgradert til cs2 slik at jeg slipper å bruke de crappy programmene som følger med på kameraet Bigk. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 I hovedsak så lagrer .RAW den informasjonen som blir lest ut av bildebrikken, mens JPEG lagrer den informasjonen som du ser i selve bildet. Dermed kan du ikke ta sort-hvite bilder i .RAW det vil alltid være et farvebilde, det blir bare lagret i .RAW fila hvilken instilling du brukte når du tok bildet. Mens JPEG vil lagre det du ser på skjermen og ikke noe ekstra sånn du kan ikke gå tilbake til sort-hvitt siden farvene aldri ble lagret i fila. Du kan gjøre de samme justeringene i JPEG som i .RAW, men .RAW formatet lagrer mange flere farvenyanser sånn at når du justerer og strekker på farvespektret så vil det ikkke så lett sprekke opp. Med JPEG så er det ikke lagret noe mer enn det du ser og når du da strekker på farvespektret for å gjøre noen nyanser mer fremtredende så vil det kunne se grumsete ut. Det samme gjelder mørke skygger og høylys. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 RAW kontra JPG er diskutert i det uendelige, men en kortversjon kan du vel få: Du kan justere det meste i RAW bortsett fra lukkerhastighet, blenderåpning og ISO-verdi. Du kan altså sette ny hvitbalanse/fargebalanse, justere eksponeringsverdi, forandre fargerom (AdobeRGB/sRGB), + en del andre nyttige ting... Utover dette er bildekvaliteten mye bedre fordi et RAW-format bilde er ett 12-bits bilde fra brikka, konvertert til 16-bit i software. JPG er 8 bit. Siden alle digitale bilder i utgangspunktet er gråskala bilder betyr dette at et JPG-bilde gir deg 256 nyanser i gråtonene mens et i RAW-format gir deg 4096 nyanser rett fra brikka. Fargeinformasjon blir lagt til "etterhvert". Jeg tror det er litt forvirring rundt dette med RAW kontra JPG. Husk at ALLE bilder i utgangspunktet er RAW-format. Men du kan overlate til kameraet ditt å konvertere det til JPG. Det betyr at bildet blir tatt, data flyttes fra billedbrikka, alle parametre skrives inn i fila og det endelige resultatet lagres i JPG i minnekortet. Alt dette skjer da i kameraet. I stedet for dette kan du heller lagre de rå dataene fra brikka sammen med instruksjonene du har stilt inn i kameraet. Deretter kan du laste dette inn i PC/MAC og manipulere eksponeringen som du vil. Du kan (nesten) ta bildet ditt en gang til... RAW-formatet bør du se på på samme måte som gamle dagers negativ. Det må fremkalles. JPG formatet er "ferdig" fremkalt... Mulig dette ble rotete. Det står forøvrig mye om dette både her på akam, på foto.no og ellers i maasssssssse artikler på nettet. Jeg kan bare anbefale deg RAW-formatet på det varmeste. Det er det som yter et avansert verktøy på DSLR rettferdighet... mvh Roger Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Under redigering av RAW bilder.. Hva kan man redigere her som man ikke kan med jpeg?Se på RAW-formatet som dine gamle negativer fra analoge kameraer. Med disse negativene så kan man "leke" seg med ulike eksponeringstider etc. på fotopapiret. Nå er dette arbeidet flyttet over på PC'n istedenfor, i ett "digitalt mørkerom".JPG-filene som lagres av kameraet blir behandlet av kameraet, oppskarping, oppjustering av eksponering og justering etter valgt fargeprofil. Med RAW-filene kan du gjøre dette selv i det omfanget du selv ønsker. Du kan selvfølgelig gjøre noe av dette med JPG-formatet også, men disse filene inneholder allerede en bildebehandling av kameraet. Jobber selv kun med RAW-filene, og lager JPG-filer når jeg har fått justert disse bildene slik som jeg ønsker. Jeg leste et sted at hvis man tok bilder i b/w (sort/hvitt) med Eos 350d så kunne man gjøre de om til farger igjen dersom man tar i Raw (men ikke i jpeg). Hørte også av onkelen til samboern min at man kunne stille hvitbalanse i ettertid? Hvilke andre funksjoner har .raw? Stemmer det, i følge manualen (side 65) så kan bilder tatt i b/w og RAW bli convertert til farger med medfølgende software. Dette kan man ikke med JPG-bildene.Man kan stort sett endre følgende fra RAW-formatet: - Hvitbalanse (White balance) - Fargerom (Color space) - Fargemetning (saturation) - Kontrast (Contrast) - Skarphet (Sharpness) - Støy (Smart Noise Reduction) Bruker photoshop cs nå, må få oppgradert til cs2 slik at jeg slipper å bruke de crappy programmene som følger med på kameraetDet finnes RAW-plugin for CS også da. REF: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2701 Andre linker: http://luminous-landscape.com/reviews/soft...amera-raw.shtml http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/help/raw.htm http://www.mkwphotography.com/workflow.htm Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Har fått oppgradert til Photoshop Cs2, men får ikke til å loade .raw filer jeg? Hvordan går jeg fram? Bigk. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Har fått oppgradert til Photoshop Cs2, men får ikke til å loade .raw filer jeg? Hvordan går jeg fram? Bigk. Du må installere siste Canon RAW for CS2 for å få støtte for 350D: Camera Raw 3.1 update Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Er Canon 350D mye kjappere på å ta bilder på serie enn 300D? Mitt300D takler kanskje 2,5bilder i sekundet med beste jpg, men tror ikke dette går med raw. Overføringshastigheten fra kamera til minnekort er utrolig tregt på 300D og 10D. Hjelper lite med kjappe minnekort når overføringshastigheten er så liten. 20D er kjappere her. Er 350 like kjapt? Var i et bryllup i helgen. Tok over 400 bilder + det var en annen med 300D der. Så nå er det rundt 700 bilder. Jeg valgte å ta i jpg. Er jo umenskelig å gå gjennom å redigere så mange bilder. Hadde det vært mulighet å tatt alt i raw og fått noe program til å konvertest det til jpg på noen tastetrykk? For det kunne vært 10-15 bilder jeg skulle hatt i RAW og jobbet mere med. Hva gjør dere når dere tar så mange bilder? Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Man plukker jo ut de 30-40 beste og fikser på disse.. 400 bilder er vell litt i meste laget å putte inn i et fotoablum for å bla i bigk Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Er Canon 350D mye kjappere på å ta bilder på serie enn 300D? 350D greier maksimalt 3 bilder i sekundet, men er veldig mye raskere å tømme bufferen og er et mye raskere kamera på alle måter. Du kan ta både i JPEG og i RAW samtidig på 350D uten at det påvirker hastigheten betydelig. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Mulig jeg er litt offtopic, men det angår forsovet temaet? Jeg har D70 og bruker raw(nef) og jpg om hverandre. Hvis jeg tar bilder med som raw klarer kameraet tre bilder i sekundet, det klarer jeg ikke med jpg. Noen som vet hvorfor det er slik? Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 D70 skal ta 3 bilder/sek med både raw og jpeg. Det kan være du har skrudd på NR funksjonen, dennne senker ihvertfall hastigheten, men skulle tro både raw og jpeg gikk tregere. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Hei, kan man ikke få preview av 350d-RAW i Adobe Bridge? Det fungerte med RAW-bilder fra Canon PowerShot G5. Lenke til kommentar
leo24 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jo, man kan få preview av raw formatet i Bridge. Slet litt med dette selv, men løsningen var å følge oppskriften på Adobe sine sider til punkt og prikke. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 (endret) Takker, fant fram på forumet til adobe, måtte passe på at den gamle pluginen var borte, ikke bare lagt i en undermappe og renama.. Etter det var det bare å tømme cache, så ordna det seg. Endret 11. september 2005 av fudun Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Du trenger PhotoShop Elements 3.0 eller PhotoShop CS2 for å åpne RAW fra 350D direkte i et av disse prog. Nei. Du kan bruke ufraw og gimp for å få gratis bildebehandling. Jeg påstår ikke at det er like bra som Adobe-produktene, men det er godt nok til å få fine resultater. http:// http://ufraw.sourceforge.net/ http:// http://gimp-win.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Mange hevder at spesialprogrammer som Rawshooter Premium 2006 og Bibble er bedre enn PS til konvertering. Selv bruker jeg førstnevnte, og er veldig fornøyd. Med det programmet kan du gjøre alt du trenger, til og med croppe og rette horisonter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå