Nitrius Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Har altid egentlig lurt på hva som er forskjellen, så er det noen som kunne forklart meg det? Og hva er fordelen med å velge .HTML istede for .PHP og omvendt? Edit: F.eks si siden min nå den er skrevet på .HTML men så vet jeg at de fleste forumer? er lagd for .PHP så det vil si at jeg ikke får brukt forumet? Endret 10. juni 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
LoS Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Du har alltid lurt på forskjellen på PHP og HTML? Vel, det er vel samme forskjellen mellom å kjøre bil og spise middag. Mao: PHP er ikke i nærheten av å være det samme som HTML, og omvendt. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Kunne du forklart meg hva som er "bra med .HTML og hva som er bra med .PHP da? Jeg er helt ny innen webdesign så jeg har ikke peiling, alt jeg vet er at jeg driver å holder på å lage en siden og den er .HTML og når siden er ferdig vil jeg gjerne få opp et forum og en gjestebok og sånt, men jeg vet at de fleste gjestebøker og forumer jeg har sett er skrevet i .PHP så hvordan blir det? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 HTML er et markup språk; ML (markup language), mens PHP er et serverside-språk. Ta en titt på www.php.net, så skjønner du kanskje mer.. HTML tolkes av nettleser, mens PHP blir utført på server, og gir samme resultat uansett hvor man er. Håper du skjønner, for jeg følte det der var meget klønete forklart Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Tror jeg skjønte, men hva vil skje vis fila og alt jeg har skrivd er i .html språket, men så vil jeg ha et forum, nyhets script og gjestebok som er skrivd på .php språket, hva må man gjøre da f.eks? Edit: Så lenge servern som jeg har siden min på støtter PHP så kan jeg putte PHP scripts inn i koden min i .html filen min? Endret 10. juni 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Tror jeg skjønte, men hva vil skje vis fila og alt jeg har skrivd er i .html språket, men så vil jeg ha et forum, nyhets script og gjestebok som er skrivd på .php språket, hva må man gjøre da f.eks? Edit: Så lenge servern som jeg har siden min på støtter PHP så kan jeg putte PHP scripts inn i koden min i .html filen min? Njaa, du må som oftest gi filen .php-etternavn for at serveren skal lete etter PHP-koden og evt. kjøre den. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) så det er ikke verre? er bare å gi sidene som har PHP script/koder i seg .PHP filendelse? jeg må liksom ikke omskrive hele koden eller noe sånt? Edit: OT: Loomy kjøpte domene fra tjc.no foresten og satt deg i "anbefalt av" eller altså siden din da =) gleder meg bare til de har registrert at jeg har betalt og at jeg kan begynne å bruke kontoen Endret 10. juni 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 PHP er motoren, HTML er karosseriet - om ein fortsatt samanliknar det heile med ein bil. PHP-script blir utførte på serveren, og skriv ut innhald til nettlesaren. Desse scripta kan gjere mykje forskjellig; hente ut/skrive innhald til ein database, finne ut kor mange som har besøkt ei side, finne ut kva slags nettlesar du brukar, og mykje meir. Ofte er PHP-script samkøyrde med ein database (gjerne MySQL) som vert brukt til å lagre informasjon i. Denne informasjonen kan vere nesten kva som helst; innlegg i ei gjestebok, innlegg i eit forum, ein logg over alle som besøker sida - igrunn all tenkeleg informasjon som skal kunne vere interessant å ta vare på. Ei fil er nødt å ha filending .php for at eventuelle php-script i fila skal bli køyrde, med mindre du stiller inn serveren din til andre ting. HTML er eit markeringsspråk - det fortel nettlesaren om kva slags oppgåve/eigenskapar forskjellige delar av ei nettside skal ha. HTML skal ikkje bestemme korleis ting ser ut, så ei rein HTML fil utan noko stilark tilknytta seg skal sjå enkel og kjedeleg ut. Ein bruker CSS i kombinasjon med grafikk (bileter i .jpg-, .gif- eller .png-format) for å lage ein grafisk layout. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Takker har forstått det nå, og vis jeg da forsto det riktig så består egentlig en side av 3 hovedting: HTML .PHP og .CSS håper jeg ikke er helt på bærtur når jeg sier det der Lenke til kommentar
resol Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Ikke nødvendigvis php som serverspråk, man kan bruke andre språk som asp, perl, c# aspx and so on. men php er vel det greieste å kunne og er gratis, samme med mysql og på disse trakter det man får best hjelp til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå