Gå til innhold

Firmware oppdatering feilet - hva nå?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk min nye BenQ DW1640 dvd-brenner i posten i dag. Selve installasjonen gikk fint og alt virket knirkfritt, helt til jeg skulle oppdatere brennerens firmware. Den ble ca. 3/4 ferdig, og så frøs maskinen. Jeg har ikke rørt noe siden det skjedde for jeg aner ikke hvordan jeg nå skal gå frem. Tips blir satt meget stor pris på!

Edit: Bør vel legge til at rett før det hele gikk i stå, hørte jeg en lyd fra brenneren. Litt vanskelig å forklare lyden, men den varte ikke lenge. Den minnet litt om slike korte lyde harddisker lager når de jobber.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hvilken firmware var det du skulle ha? Har selv en DW 1640 og kan ikke finne noen ny fw! Kom jo med den siste offisielle firmwaren. Du må nok bare krype til korset å starte på nytt å håpe på det beste. Om maskinen har låst seg så får du ikke gjort mye alikevel.

Lenke til kommentar

BSGB fulgte med min brenner. Holder på å brenne en dvd-plate nå, og så langt ser alt bra ut!

*Puste lettet ut*

Godt å høre du er fornøyd med brenneren din! Håper jeg også vil bli det, på tross av den litt "forfryste" starten jeg og brenneren fikk. :p

Lenke til kommentar

Regner med dere kjøpte brenneren på Norwaydisc (?)

Der har de iallefall 2 versjoner: en hvit retail og en sort bulk.

Jeg har den sorte bulken og fikk med den nyeste firmwaren (BSHB)

Regner derfor med at Bulk versjonen har nyeste firmware mens retailen har en eldre.

Micro: er dette riktig? Har du den hvite retail versjonen?

OldDuke: har du da den sorte bulk versjonen?

Greit å vite om min teori stemmer ;)

Lenke til kommentar
Jeg har den sorte bulk utgaven. Kjøpte den på Norwaydisc ja.

Det ser uansett ut som om alt er i orden. Jeg har nå brent to dvder, og har ikke hatt noen problemer underveis. :)

Hmm, det var rart...

Da er det visst ikke alle de sorte bulk utgavene som har ny firmware :ermm:

Lenke til kommentar

Selv om FW oppdateringen hadde feilet burde det ikke være noen krise. Ved å søke lit på nett finner man lett rutiner som vha DOS diskett lar deg redde en feilet oppgradering. Disse er litt kryptiske for de som ikke har vokst opp med DOS, men følger man read.me filen burde det ikke være noe problem. Man må som regel vite hvor på kabelen og på hvilken IDE kanal brenneren sitter så man ikke flasher feil enhet. :blush:

Har testet disse flere ganger ifm nedgradering av FW på NEC og LiteON. Regner med at noe tilsvarende finnes for Benq.

Lenke til kommentar
Jeg har den sorte bulk utgaven. Kjøpte den på Norwaydisc ja.

Det ser uansett ut som om alt er i orden. Jeg har nå brent to dvder, og har ikke hatt noen problemer underveis. :)

Hmm, det var rart...

Da er det visst ikke alle de sorte bulk utgavene som har ny firmware :ermm:

Hmz, akkurat kommet hjem og svart på mail hos NWD - men ser nå at du har funnet utav det av deg selv.

Hvis du hører denne "lyden" du snakker om er det lesehodet som beveger seg - noe det gjør etter at firmware har blitt oppgradert - hvorfor det stoppet opp etter dette vet jeg ikke. Kun sett det problemet en gang tidligere og da skyldtes det dårlige IDE drivere (nvidia nforce IDE drivere :thumbdown: ).

Angående firmware:

Første parti sort bulk vi fikk direkte fra BenQ Europa hadde blitt oppgradert til BSHB på fabrikken.

Senere partier har kommet med BSGB.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at jeg har nvidia sine IDE drivere installert, så det er sikkert det som var problemet. Hva er det som er så dårlig med disse driverene?

De har mange problemer med optiske enheter.

Har du ikke problemer - fint ikke bry deg.

Får du problemer --> skyld umiddelbart på nvidia søppelet.

Vanlige problemer:

-Detekterer ikke plater når du setter de i.

-Feilbrenninger (gjerne bare i noen programmer)

-Dårligere brennekvalitet (igjen kanskje bare i noen programmer).

-Noen brenneprogrammer - ofte med spesielle funksjoner - krasjer.

-Problemer ved firmware oppgradering.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg fant i "Legg til eller fjern programmer" var noe som het "NVIDIA Drivers". Er det denne jeg bør fjerne?

Regner med at windows sine egne drivere klarer jobben vel så godt siden det er så mye problemer med disse driverene. Ser derfor ingen grunn til å ha de installert.

Lenke til kommentar

Nvidia har en pakke med alle drivere for brikkesett, IDE, AGP +++

Uten denne driver pakken får du dårlig ytelse på blant annet skjermkort. Det du må gjøre er å velge bort IDE driveren under installasjonen av driverpakken og bare installere det andre.

Regner med at Nvidia driovers refererer til hele denne pakken - du må derfor installere den igjen etterpå, bare ikke glem å velge bort IDE driverene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...