BigJackW Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Jeg har to pc'er som jeg skal teste hvordan jeg bruker net use shutdown osv. osv...... Kan noen hjelpe meg hvordan jeg skirver det, noen eksepler hadde vært fint!?! Edit: Leifarn var her Endret 10. juni 2005 av BigJackW Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Skriv shutdown /? eller net use /? (eller hvilken som helst annen kommando med /?) så får du forklaring på hvordan du kan bruke kommandoen. Litt tegnforklaring: [] = "optional" | = og/eller Endret 10. juni 2005 av Pengu Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Skriv shutdown /? eller net use /? (eller hvilken som helst annen kommando med /?) så får du forklaring på hvordan du kan bruke kommandoen. Litt tegnforklaring: [] = "optional" | = og/eller Hva betyr "optional"? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 "Optional" = "valgfritt". Dvs. at du kan velge om du vil bruke dette eller ikke, men det gir selvfølgelig forskjellig resultat ettersom hva du skriver etter kommandoen. F.eks. gir net use alene en liste over tilkoblede shares (mapper) og printere. Hvis du ønsker å koble stasjon j: til en delt mappe som heter felles på maskinen gullfisk og denne maskinen krever at du logger deg på med brukernavet jack og passordet pils skriver du følgende net use j: \\gullfisk\felles pils /USER:jack net use j: \\gullfisk\felles pils /USER:ekkofisk\jack hvis du er en domenebruker i domenet ekkofisk. Hvis du er pålogget i domenet eller du er opprettet med samme brukernavn/passord på to maskiner i samme workgroup skal du ikke behøve brukernavn og passord. Da da kan du skrive som følger: net use j: \\gullfisk\felles Du kan også koble til printere, f.eks. hvis du har en printer som er delt som hplj4000 gullfisk-maskinen. Typisk nyttig hvis du har et gammelt dos-program som absolutt må skrive til lpt (parallellport). net use lpt1: \\gullfisk\hplj4000 Du sletter en tilkoblingen ved å skrive f.eks. net use j: /delete eller net use ltp1 /delete eller net use \\gullfisk\felles /delete hvis du f.eks. har koblet deg opp via UCN-sti (\\maskinnavn\mappe) uten å knytte opp mot stasjonsbokstav. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) "Optional" = "valgfritt". Dvs. at du kan velge om du vil bruke dette eller ikke, men det gir selvfølgelig forskjellig resultat ettersom hva du skriver etter kommandoen. F.eks. gir net use alene en liste over tilkoblede shares (mapper) og printere. Hvis du ønsker å koble stasjon j: til en delt mappe som heter felles på maskinen gullfisk og denne maskinen krever at du logger deg på med brukernavet jack og passordet pils skriver du følgende net use j: \\gullfisk\felles pils /USER:jack net use j: \\gullfisk\felles pils /USER:ekkofisk\jack hvis du er en domenebruker i domenet ekkofisk. Hvis du er pålogget i domenet eller du er opprettet med samme brukernavn/passord på to maskiner i samme workgroup skal du ikke behøve brukernavn og passord. Da da kan du skrive som følger: net use j: \\gullfisk\felles Du kan også koble til printere, f.eks. hvis du har en printer som er delt som hplj4000 gullfisk-maskinen. Typisk nyttig hvis du har et gammelt dos-program som absolutt må skrive til lpt (parallellport). net use lpt1: \\gullfisk\hplj4000 Du sletter en tilkoblingen ved å skrive f.eks. net use j: /delete eller net use ltp1 /delete eller net use \\gullfisk\felles /delete hvis du f.eks. har koblet deg opp via UCN-sti (\\maskinnavn\mappe) uten å knytte opp mot stasjonsbokstav. Hvordan kan jeg bruke shutdown da? Endret 10. juni 2005 av BigJackW Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) shutdown -s -m \\gullfisk -t 60 slår av maskinen gullfisk etter 60 sek. shutdown -r -m \\gullfisk -t 5 rebooter maskinen gullfisk etter 5 sek. shutdown -s slår av lokal maskin (mener std. tid er 30 sek hvis du ikke angir mer eller mindre tid). shutdown -i starter GUI for shutdown. Du må være pålogget med en bruker som har rettighet til å kjøre shutdown på maskinen det gjelder. Hvis du vil finne ut av mer skriver du shutdown /? Endret 10. juni 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå