audun_bohn Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Har lenge tittet på ultraportable, trenger en laptop til studier nå til høsten. Høyest opp på ønskelista ligger helt klart Vaio TR-series, men denne har de jo forlengst sluttet å produsere, og det er ikke fryktelig enkelt å få tak på oppussede utgaver heller. Bør helst ikke noe særlig over 16000 i pris. Spørsmålet er; er det noen som har peiling på hvor jeg kan få tak i ultraportable med skjerm som er MINDRE enn 12.1", uten å spesialbestille fra Japan? (Og uten å bevege meg opp i 20-30k-sjiktet) mvh Audun Kommer det ingen vettuge svar, blir nok løsningen Dell X1, evt. Asus. Lenke til kommentar
fishnchips Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) hei Lurer akkurat på den samme selv. Så lang har jeg bare funnet Fujits-Siemens P7010, men den er fortsatt grisedyr og over det budsjettet du har satt deg. Mine kriterier var enkle: minst mulig vekt, 10' skjerm. Har man slike ønsker så er det vel bare import som gjelder. Forsøker å finne ut om Fujitsu-Siemens gir garanti på importerte maskiner, men det var ikke så helt enkelt. Modellen P-1120 (?) har 8,9' skjerm og veier litt over ett kilo. Importert fra Statene så kommer denne på neste 10.000 + frakt. 4 timers batteritid pga Transmeta cpu Noen andre modeller å velge i? Eller er vi med slike krav stuck med P7010? fishnchips Endret 10. juni 2005 av fishnchips Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Man kan vel kjøpe den minste Sony Vaio laptopen med 10" skjerm fra uk, usa eller lignende, men pris/ytelse/vekt synes jeg gjør at Dell Latitude X1 er et bedre valg. Og så er den jo støyfri... Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) det ligger sikkert 20 forskjellige emner rundt dette med kjøp av ultraportabel pc er, så ta en titt nedover på forumet. Men, en pc med 10tommer eller mindre er ikke lett å få tak i. Trenger du virkelig en så liten sak? Endret 10. juni 2005 av eunaas Lenke til kommentar
fishnchips Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) he, he.. joda. Jeg har gjort leksen min og lest gjennom flere tråder her. Anyways... glemte å påpeke at jeg skulle _kun_ kjøre Linux på min. Dermed er ikke Dell X1 så sinnsyk fresh likevel: mangler pcmcia, mangler CF (linux støtter ikke sd), ikke IR, ikke svideo. Men av de modellene på 12' tommer og rundt 1-1,5 kilo så er den nok den beste. edit: *doh*.. ser at X1 har CF... min feil Når deg gjelder X1, så jeg også litt bekymret for varmen på undersiden av maskinen. Har en HP Omnibook 6100 (totalt crap!) som blir ubehagelig varm og rett og slett ukomfortabel å benytte i sofaen. Takk til den som tipsen meg om UK.. har liksom vårt litt opphengt i de amerikanske butikkene. Fant noen flotte modeller fra både Sharp og JVC via kelko. Endret 10. juni 2005 av fishnchips Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Har du sett på IBM x40 serien (x40 / x41). Prisene på disse ligger litt i overkant av max prisen din. De har ett pcmcia spor, 2 usb2 kontakter, den har irda, men ikke s-video. Kjølingen er veldig effektiv, og jeg har ikke hatt noen problemer med at den blir for varm for bruk i fanget. Den har innebygget SD kortleser. gigabit ethernet og trådløst valgfritt etter modell, a/b/g. Med 4 cellers batteri har x40 en vekt på 1,23kg, 8 cellers batteri 1,44kg. Lenke til kommentar
fishnchips Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 klart jeg har sett på X40! Vel, det var den føste jeg fikk lyst på og har lest mange positive reviews for den. Ser at komplett har den ene modellen til rundt 16.000. Stiller man denne og Toshiba R100 opp mot Zepto sl120, Dell X1 og Asus s5n, så får man litt for lite igjen for pengene i fohold til konkurentene. Det er nå bare min mening. Når det gjelder 10" vs 12", så har jeg allerede en 12". AST something, something... den er liten og lett, men akkurat litt for stor. Anyways.. blir vel importering for min del. Dersom ingen har bedre forslag? Lenke til kommentar
run Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg utelukket Dells X1 fordi den ikke har PCMCIA-slott (spor). Jeg kjører NetCom connect UMTS (3G) på min gamle laptop, og skal selvfølgelig bruke kortet i ny ultraportable. Hva som ikke passer meg: Jeg syns nå det er helt håpløst at X1 ikke har slik kortplass som nevnt over. Den lille Asusen har et kamera på toppen av skjermen. Det er ikke bra, hver tilgjengelige mm i lokket bør jo gå til skjerm. Fujitsu Siemens P7010 er fristende, men er litt tykk og har liten skjerm. IBM X41 har 4/3 skjerm. Vel, min konklusjon er klar, jeg ville ha gått for IBM X41, men den er ikke tilgjenglig via Dropzone/Datateam (kr 13.000 + mva) ennå. Så foreløpig venter jeg. Ville gått for Asusen om den ikke var hvit og i tillegg hadde dette kameraet der det skal være skjerm! Så jeg venter på X41. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Det er mulig å bruke PCMCIA-kort på X1 Lenke til kommentar
Woilef Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hva med Asus W5A? Dog 12,1 widescreen men fin maskin Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Dersom du vurderer import, (og har lyst på x40'en) så kan jeg varmt anbefale Bill Morrow (www.thinkpads.com). Veldig bra service og hyggelige priser (thinkpader er billige i usa!) Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg har kjøpt min Vaio T250 via ebay og har ikke angret et sekund Klarer du å få den igjennom tollen på billigste måte kommer den på ca. 13500. Det er en utrolig deilig pc! Lenke til kommentar
run Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Det er mulig å bruke PCMCIA-kort på X1 X1 mangler slott for PCCard. Vel, med din påstand blir jeg usikker på hva som er hva, og jeg har derfor noen spørsmål: Er PCCard og PCMCIA-kort to ulike ting eller to ulike kort? Hvor kan du dytte inn PCMCIA-kortet på X1? Jeg finner ingen plass på den når jeg studerer testen m bilder her på hw.no. Hvem har misforståytt hva her? Hva slags kort er det jeg har da, det UMTS/3G-kortet jeg har kjøpt av NetCom? Det går inn der jeg har hatt ISDN-kort tidligere. Jeg mener nå at det er nettopp PCMCIA-kort. Og jeg har altså tolket det dithen at det er det samme som PCCard. (?) Om jeg kan bruke UMTS-3G - kortet på X1 kan jeg jo handle maskin straks så jeg håper noen kan hjelpe til å avklare dette ... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hvis du leser litt på linken jeg skrev finner du det fort ut For å si det her: Dell X1 har IKKE en PCMCIA-slot (ja, det er nok PCMCIA-kort (PcCard og PCMCIA er det samme slik jeg har forstått det) du har), men man kan kjøpe en omformer fra CF til PCMCIA. Man plugger denne til minnekortleseren og plugger PCMCIA-kortet til adapteren. Det blir linket til denne i den andre tråden. Lenke til kommentar
run Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 OK. Det er en nødløsning, og den er litt for dårlig for mitt ønske. 3G-kortet sitter fast i maskinen min. Det stikker nesten 4 cm ut, hvilket jeg liker dårlig, men det sitter fast der, også når jeg bærer med med PC'n i veske. En slik adapter blir jo litt mere styrete, men altså en grei nødløsning. Men for meg blir det nok til at jeg venter litt på IBM X41 likevel da. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 OK. Det er en nødløsning, og den er litt for dårlig for mitt ønske. 3G-kortet sitter fast i maskinen min. Det stikker nesten 4 cm ut, hvilket jeg liker dårlig, men det sitter fast der, også når jeg bærer med med PC'n i veske. En slik adapter blir jo litt mere styrete, men altså en grei nødløsning. Men for meg blir det nok til at jeg venter litt på IBM X41 likevel da. Hvorfor er det ingen som lager et slikt kort med bluetooth? dette hadde vært konge :> Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Ser ikke noe problem med adapter jeg. Skal man flytte på seg over lengre avstander er det bare til å nappe det ut og legge i en lomme (enten det nå er sekk eller bæreveske). Lenke til kommentar
bj0rnar Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 OK. Det er en nødløsning, og den er litt for dårlig for mitt ønske. 3G-kortet sitter fast i maskinen min. Det stikker nesten 4 cm ut, hvilket jeg liker dårlig, men det sitter fast der, også når jeg bærer med med PC'n i veske. En slik adapter blir jo litt mere styrete, men altså en grei nødløsning. Men for meg blir det nok til at jeg venter litt på IBM X41 likevel da. Hvorfor er det ingen som lager et slikt kort med bluetooth? dette hadde vært konge :> Mobiler med støtte for EDGE går jo via bluetooth Lenke til kommentar
FaMe Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg har nylig kjøpt meg en P7010. Kjøpte den fra MPX. Den kom på litt over 18k... Er så langt stort sett fornøyd: + - Fantastisk skjerm! Bedre enn noe annet jeg har sett i denne klassen - Bra batteri levetid, selvom den ikke holder den tiden specs lover - Kjapp nok i massevis til vanlige aplikasjoner - Relativt stille - Den er virkelig ultraportabel - Leveres med Norton Ghost, Nero og en sexy veske - - Den blir glovarm i fanget og da mener jeg glovarm - Høy oppløsning på skjermen gjør at du virkelig må konsentrere deg for å lese (kan jo sette oppløsningen ned, men blir liksom ikke det samme da...) - Litt vanskelig å skrive særlig fort da tastaturet er så lite Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg legger bæreveska til X1'en (Lærkassett) under når jeg har den på fanget. Det eliminerer problemet med at den blir ganske varm. IR er gårsdagens nytt, men jeg har likevel en USB-plugg for å kunne overføre til/fra min SE K500i. Problemet med at den ikke har en fullstørrelse kortplass ser jeg, men jeg lurer på om det ikke bare er et tidsspørsmål før man får disse 3G-kortene til USB/CF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå