Gå til innhold

Hvordan sette opp fjernstyrt server?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en server en plass der jeg har særdeles dårlig fysisk tilgang, og er dermed avhengig av å kunne fjernstyre den mest mulig. Serveren er privat og ment for til bruk som webserverfor en personlig hjemmeside pluss et par små nettsteder og et forum. Svært lav trafikk er forventet, trolig rundt 1GB/måned.

Spesifikasjonene er kort fortalt: Pentium3 - 500MHz, 128 MiB ram, 2x10GB harddisker, 2x100Mbit nettverkskort, Hovedkortet har jumper for "start automatisk" så man slipper å trykke på knappen hvis strømmen skulle gå en stund. Serveren er veldig liten (SFF) og skal plasseres på en linje med ekte 100Mbit ut på internett.

Hvilket OS bør jeg velge? Det bør være så enkelt som mulig, og lett å innstallere programvare og sikkerhetsoppdateringer fjernstyrt. Hvilken programvare er mest hensiktsmessig til å fjernstyre den med?

Jeg ønsker å få den opp å gå snart så kan jeg heller konfigurere programvaren i ettertid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en lignene maskin (p3 450mhz 368 ram)

og det satte jeg opp med mandrake.....

det var lett og enkelt...(første gangen min med linux)

så installerte jeg vnc for fjernstyring(også veldigt enkelt)

også kan jeg sitt på min win hjemme og styre alt...og se på skrivebordet osv..

mandrake er kanskje ikke det BESTE server oset men linux er et must på en så treig pc..

jeg klarer forøvrigt opp til 20 players på cs med KDE oppe :D

Lenke til kommentar

Mandrake er nok noe av det siste jeg ville benyttet meg av.. Jeg har også en server som står på en litt kronklete plass med dårlig tilgjenglighet. Jeg har kjørt Trustix på den i snart ett halvt år og ikke hatt noe problemer med det. Det er veldig enkelt å installere + sette opp på en sikker måte! Når det gjelder fjernstyring bruker jeg SSH.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg kan sikte meg inn på en eller annen linux-distro i hvertfall.

Lassie: Hva mener du er galt med Mandrake i forhold til Trustix?

Har noen en kjapp oppsummering av hva som er forskjeller og likheter på SSH og VNC?

Edit: Avhengig av X? Jeg vet ikke hva X er, men hvis du mener grafisk brukergrensesnitt så, ja, jeg vil veldig gjerne ha det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Da ser det ut til at jeg kan sikte meg inn på en eller annen linux-distro i hvertfall.

Lassie: Hva mener du er galt med Mandrake i forhold til Trustix?

Har noen en kjapp oppsummering av hva som er forskjeller og likheter på SSH og VNC?

Edit: Avhengig av X? Jeg vet ikke hva X er, men hvis du mener grafisk brukergrensesnitt så, ja, jeg vil veldig gjerne ha det.

Ingen ting i veien for Windows heller. Jeg har med hell brukt Windows 2000 Server til det samme (pluss mailsever), med eldre hardware enn det du beskriver.

Lenke til kommentar

Jeg har en nyinnstallert Windows XP uten noe ekstra på den akkurat nå og det går glatt som bare det. (Jeg har kjørt nyinnstallert Windows XP på 200MHz og 64MB tidligere og det gikk, om ikke glatt, så faktisk uten store smerter).

Men så har vi det med windows at det har en tendens til å bli tregere og tregere med tiden. Jeg antar det er et ikke-problem på Linux?

Lenke til kommentar
Men så har vi det med windows at det har en tendens til å bli tregere og tregere med tiden. Jeg antar det er et ikke-problem på Linux?

Det er i hvert fall ikke noe problem med min Windows 2000 Server, P166MMX (tror jeg) med 128MB ram (vet jeg).

Lenke til kommentar

Det jeg mente med at jeg fåretrekker Trustix fremfor Mandrake er: 1. at jeg liker bare ikke måten mandrake er satt opp på. 2. Mandrake er hovedsaklig beregnet på nybegynnere. 3. Mandrake krever mer hw. enn Trustix. Men det virker som du ikke er så ekstremt dreven på *nix systemer, så kanskje det ville være en lur idê å sette seg litt inn i det vist du velger denne løsningen. Jeg personlig mener at *nix systemer er mer stabile serverløsninger enn win2k server på såpass utdatert hw.

forskjellen på SSh og VNC er at VNC er ett bilde av desktopen (grafisk) mens SSH blir kjørt fra kommandoer i ett shell

Endret av Lassie
Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg er ganske så nybegynner med *nix. Har bare sittet noen timer og ballet i Linux tidligere uten å komme så langt. (Har såvidt lekt litt med desktoppen på Mandrake, Suse, Knoppix og Ubuntu)

Jeg har egentlig mest lyst til å lære meg litt linux, og da er denne serveren sikkert et fint sted å begynne. Jeg er veldig vant med grafisk brukergrensesnitt fra Windows så jeg vil ha det i linux også. Det utelukker vel effektivt SSH. Det du sier om at Mandrake er for nybegynnere høres også ut som det er noe for meg. Men hva med Ubuntu? Det er jo gratis, og etter det jeg skjønner også for nybegynnere. Funker det greit til server-bruk? Eller er det noen andre distroer som passer bra for nybegynnere og webservere?

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for en Fedora Core 3 installasjon da. Det har flere i bedriften jeg jobber i hatt fagprøve med, og de har alle brukt den til webserver + samba. I tillegg passer den helt fint for nybegynnere. Jeg har ingen null nixx nada erfaring med Ubuntu, men det er sikkert en bra distro det ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville ikke anbefalt Windows til en slik boks, siden VNC sluker alt for mye av prosessorkraft og går gørtreigt på en windows-maskin. Det går litt bedre på en linux-boks, men vil anbefale at du blir kjent med SSH, siden det er mye mer effektivt enn å sitte i VNC/X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...