Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen slår seg av etter 0,5-5 minutter. (MB feil?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter med et ABIT BE6-II v.1.2 og en P3 450mhz(100x4.5), og sliter med et tilsynelatende evigvarende problem.

Saken er den at etter 0,5-5 minutter fra oppstart blir skjermer svart og jeg får null respons uansett hva jeg trykker på. Det er heller ikke mulig å restarte eller slå av PCen på normal måte (må bruke bryteren bak på PSU).

Jeg har flashet BIOS, sånn at jeg kjører nyeste versjon BIOS ID: 71, samt testet med et utall forskjellige minnebrikker og skjermkort. Har også testet med to forskjellige prosessorer og PSU. Jeg begynner derfor å fundere på om det rett og slett er noe feil med selve hovedkortet, men synes dette er litt pussig da maskinen fungerte supert frem til problemet plutselig oppsto helt uten videre.

PCen kjører Debian og brukes kun til filserver m.m., men regner med at det er uvesentlig ettersom problemet av og til oppstår før Debian i det heletatt har loadet.

Setter derfor stor pris på alle tips :)

Si ifra om jeg har utelatt vesentlig informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et ganske "standard" spørsmål men, har du skjekket at deler ikke går varme, og at alle vifter går ?

Du har prøvd å bytte ut stort sett alt som er mulig utenom MB, så går alle vifter etc. så er det nok MB.

Flashet du BIOS før eller etter at problemene startet ?

Lenke til kommentar
et ganske "standard" spørsmål men, har du skjekket at deler ikke går varme, og at alle vifter går ?

Du har prøvd å bytte ut stort sett alt som er mulig utenom MB, så går alle vifter etc. så er det nok MB. 

Flashet du BIOS før eller etter at problemene startet ?

Jeg har sjekket at alle vifter går som de skal, og at ingen deler går varme ja.. Har også sjekket temp. i BIOS de få sekundene før maskina slår seg av, og alt er som det skal være.. CPU temp. 30-35 grader celcius omtrent.

Problemene startet før jeg flashet BIOS.

Etter at jeg skreiv den opprinnelige posten har jeg også fått låne en identisk BIOS-brikke (fra et helt likt kort selvsagt) av en kammerat og prøvd med denne, men de samme problemene fortsetter :(

Så går vel ut i fra at det er feil på selve hovedkortet ja.. Synes bare det er litt pussig at det skjedde sånn uten videre, men regner vel med at "That's Life" :/

Lenke til kommentar
vell, får håpe du har garanti da ? ;)

hehe.. ja nemlig :p

Er ikke helt sikker, men lurer på om jeg kjøpte den en gang i 98 eller 99..

Er uansett ikke no stort problem å oppdrive et pent brukt hovedkort, så regner vel med å få liv i serveren igjen snart :)

Lenke til kommentar

Har hatt akkurat samme problem! Jeg skjønte ikke hva det var! Senfte pcen inn til rep til komplett.no (der jeg kjøper deler) og de hadde skifta ut hovedkortet, fordi det var feil i stasjonene minnebrikkene blir satt ned i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...