Gå til innhold

Hvordan fungerer ram?

Wishishi

Anbefalte innlegg

Jeg og noen venner diskuterte dette en dag og kommer med følgende spørsmål til massen:

1. Vist jeg har 2 brikker..

-a- Lagres da all data på første brikken til den er full?

-b- Lagres det en fil på brikke 1 og en fil på brikke 2?

-c- Lagres det litt av en fil på brikke 1 og resten på brikke 2?

2. Vist jeg ha har dual channel med 2 brikker.

-a- Lagres det en fil på brikke 1 og en fil på brikke 2?

-b- Lagres det litt av en fil på brikke 1 og resten på brikke 2?

Info, og innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benytter anledningen til å orientere trådstarter og andre om retningslinjene og nettiketten. Sistenvnte sier følgende om bumping:

Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumps av typen ”*bump*” tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post og maksimalt to stykker sammenlagt.

Det vil si at din føste bump var ulovlig, mens den andre var OK, siden det gikk mer enn 24 timer mellom postene. Og nå har du brukt opp "kvoten".

Husk at spørsmål og svar her på forumet er en frivillig sak. Man har ikke krav på svar, og er responsen på et spørsmål dårlig får man leve med det.

Men nok om det, her fikk du en gratis bump av meg... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvordan ting (programmer og data) lagres i minnet avhenger av operativsystemet. Men de fleste operativsystem vil nok velge å bruke ene delen av minnet før den begynner på neste del. Men et system kan også inneholde flere typer RAM, og da kan OS'et ha en prioritering av hva slags RAM som skal brukes først.

Hvordan minnet mappes over på brikkebruk vil også variere med forskjellige systemer. Men logisk (altså jeg vet ikke sikkert) er at ene delen av minnet tilhører ene brikken, mens andre delen av minnet tilhører andre brikken. Årsaken til at jeg tror dette er at alternativet ville måtte bety en logikk på hovedkortet som omgjorde hvordan data lagres når det blir flere brikker. Det vil også bli komplekst i tilfelle der man setter inn brikker av ulik størrelse. Og det tviler jeg sterkt på.

Dersom et hovedkort krever at du setter inn to og to like brikker av gangen, så brukes disse parallelt. F.x 16 bit på ene brikka, 16 bit på neste osv. Hvis man så ser på disse to brikkene, hvert par, som en brikkeenhet, så blir resten av logikken lik den i forrige avsnitt.

Detaljer om dette kan jeg ikke, da må du ut og lese på nett.

Lenke til kommentar

oi, beklager :/ (min veileder (/me ikt lærling) ville at jeg skulle finne ut, og når hun spurte om jeg hadde funnet ut noe, posta jeg en bump)

*promis to never bump again*

Uansett så ha vært fint vist noen som viste det hadde svart ^^

Lest, og ikke noe svar som jeg fant (kan seff ta feil da)

men uansett, takker og bukker for opplysningen og "advaselen"

Edit: woops utdatert side gitt!

takker for dine tanker også, JBlack ^^

Endret av BoogerMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...