Kenny Bones Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hei! Har søkt en del på google etter dette, men finner ingenting spesifikt om det. Dere vet at det er mulig å både XP og 2003 Server å klikke høyre musetast på skrivebordet og definere hvilke ikoner man vil ha på skrivebordet ikke sant? Der kan man få fram Min datamaskin og Mine dokumenter osv. Men jeg lurer på hvordan jeg setter dette group policy om det idet hele tatt er mulig? For en nylagd bruker som logger på terminal-serveren har ikke disse ikonene. Der er selfølgelig mulig å gjøre dette i ettertid, men det er litt kjedelig å begynne å gjøre dette for hver enkelt bruker. Jeg "løste" problemet tidligere ved å lage snarveier til disse tingene og legge det i desktop-mappen på "all users", men jeg vil gjøre det på en annen måte. Og den andre tingen jeg lurer på er dette med skrivere. For en eller annen grunn så kommer ikke skriverne opp på tynnklienten når jeg ser på oversikten. Skriverne er installert på serveren og det skal ikke være noe problem. Gjorde det på akkurat samme måte en annen gang og da funket det fint. Men jeg lurer på om jeg er nødt til å aktivere en service eller noe sånt. Synes jeg husker han Mastermind-fyren på kurset nevnte noe sånt. Men jeg finner ikke ut hvor dette gjøres eksakt. All hjelp takkes! Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg er ikke sikker på om det står beskrevet her, men dette er uansett et nyttig dokument: Threats and Countermeasures Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Hmm, leste gjennom og er mye fin informasjon, men desverre lite om akkurat det jeg lurer på.. Tror jeg skal få til printerne da, men dette med skrivebordet virker jo som en enkel sak i utgangspunktet. Litt verre i praksis da, noe ting ofte er. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Ok, fant ut noe merkelig.. Det virker som om jeg må installere printerne for hver eneste bruker. Det kan da ikke stemme? Si at jeg har to brukere da. Og når jeg installerer en printer på den ene brukeren, kommer ikke printeren opp på den andre! Og dette er tynnklienter. Installasjonen går jo egentlig til terminal-serveren. Det betyr da at den samme skriveren må installeres hundrevis av ganger for hver enkelt bruker?? Hva er feil? Det kan da ikke stemme dette vel? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Skriveren kan installeres via script. Det høres ut som skriverene legges inn i profilen. Jeg TROR jeg får opp skriverne automatisk som tynnklient.. men jeg vil egentlig ikke ha det slik. Jeg får også opp flere programmer på startmenyen som jeg ikke vil se. Jeg har sett etter en GPO for å fikse det, men har ikke funnet noe. Forslag? Det finnes en grouppolicy som går på klassisk windowsvisning (hvis det er det du var ute etter). Du får lete litt, siden jeg ikke sitter foran serveren selv nå. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg har også sett dette med at programmer kommer opp som brukere ikke skal ha tilgang til, men jeg vet ikke hva man kan gjøre med det. Finner heller ikke noe spesifikt i group policy. Jeg har også prøvd å sette på klassisk windows-visning, men jeg vil heller at brukerne skal se navnet sitt og det de har tilgang til istedet for en liten start-meny som egentlig ikke inneholder hverken særlig nyttig informasjon eller programmer. Har installert Service pack 1 nå. Skal se om det blir noe forskjell. Mener å ha hørt at SP1 inneholder flere valg i group policy, men har ikke sett noe spesielt ennå. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Meinar eg sån nokre endringar som gjekk på WinXPSP2. Korleis den gule info-baren skal oppføre seg, ol. Endret 13. juni 2005 av nmedaas Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Ja det var noe "ballon-tip" eller noe sånt. Har deaktivert den! Skikkelig annoying! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 (endret) Fikk endelig til printerne! Det som er merkelig er at vi kan installere skrivere fra web her på skolen. Altså via ZENworks i Novell kan vi lage et kart over skolen og sette på bilde av printere osv. Derifra kan vi klikke på bildet og skriveren installeres. Dette trodde jeg skjedde automatisk, men jeg fant ut at jeg må gå på "legg til skriver" for å så skrive inn nettverksbanen osv. Da ble det installert ENDA en printer med akkurat samme navn osv og tilsynelatende ingen forskjell fra den andre installasjonen. Bare at skriveren kom fram på tynnklienten! Men jeg får fortsatt ikke til at Min datamaskin og Mine dokumenter vises på skrivebordet da.. Edit: Fuckins skrivere!! Nå har det låst seg på Amerikans eller noe sånt sånn at standard utsriftsformat står på "letter" og ikke A4! Dermed får ingen skrevet ut når de skal! Har prøvd å forandre det på skriveren på serveren, men det hopper tilbake igjen! Finner heller ingenting i registry heller.. Noen tips? Endret 13. juni 2005 av raziel014 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå