Winged Monkey Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Har funnet meg en del komponenter som jeg i utgangspunktet mente ville være ideelle til sokkel 775. Men nå i det siste har jeg begynt å tvile.. Så vidt jeg har kunnet forske meg til, så vil systemet jeg har planer om å sette opp generere temmelig "low flow". Systemet består av 3/8" slanger/nipler, medium svak pumpe og blokker med relativt høy motstand. Er dette fornuftig ettersom jeg har planer om å bedrive temmelig heavy klokking? Burde jeg heller satse på et system med 1/2" slanger/nipler og lavere motstand? Finnes det noen konsensus på hva som er "riktig" når det gjelder flow? (Jada, jeg vet at det norske ordet "sirkulering" kunne vært brukt istedenfor "flow", men da kunne jeg jo ikke brukt Thomas Scraskosrkmslødflkescki overskriften min! ) Lenke til kommentar
MagE Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Har funnet meg en del komponenter som jeg i utgangspunktet mente ville være ideelle til sokkel 775. Men nå i det siste har jeg begynt å tvile.. Så vidt jeg har kunnet forske meg til, så vil systemet jeg har planer om å sette opp generere temmelig "low flow". Systemet består av 3/8" slanger/nipler, medium svak pumpe og blokker med relativt høy motstand. Er dette fornuftig ettersom jeg har planer om å bedrive temmelig heavy klokking? Burde jeg heller satse på et system med 1/2" slanger/nipler og lavere motstand? Finnes det noen konsensus på hva som er "riktig" når det gjelder flow? (Jada, jeg vet at det norske ordet "sirkulering" kunne vært brukt istedenfor "flow", men da kunne jeg jo ikke brukt Thomas Scraskosrkmslødflkescki overskriften min! ) CPU-blokken din trenger ikke høy flow for og yte bra. Dessuten er det mer en god nok flow Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Winged Monkey: Fasitsvaret på dette kan nok være vanskelig å finne. Men jeg kan i alle fall bidra med følgende: Den komponenten som representerer det største motstanden i systemet ditt, vil i stor grad være bestemmende for den faktiske flow gjennom systemet. Om f.eks CPU-blokka er den begrensende enheten i systemet, noe som svært ofte er tilfelle, hjelper det svært lite å gå opp i slangedimensjon. En 3/8" slange (innvendig målt) vil i de aller fleste tilfelle være kapabel for å takle den faktiske flow gjennom systemet, så gevinsten med å øke til 1/2" vil knapt være målbar, med en "normal" pumpe. Det du evnt bør ta sikte på, er en pumpe med høyere "pressure-rating", da denne i gitte situasjoner vil kunne forbedre resultatet for en restriktiv blokk. Flow vil da også kunne øke, forutsatt at pumpa er spesifisert med samme antall liter/t. Samtidig har vi den evige (?) diskusjonen om vanngjennomstrømning i radiatoren, dvs fordelen med lav kontra høy flow gjennom denne. Det finnes etter sigende en "sweet spot" i så henseende, men slikt må man gjerne erfare selv, i det oppsettet den enkelte måtte ha. Ikke enkelt dette. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 Ikke enkelt dette. Indeed Takker for fyldig og informativt svar. Ser nok at CPU-blokka mi vil begrense hva jeg kan få av flow ut av systemet (men det er mulig jeg har overvurdert betydning litt av dette også.) På Microplex skriver de dette om CPU-blokka mi: "Vannblokken er designet for å yte godt med pumper som Eheim 1046 og aquastream så det er lite å vinne med kraftigere pumpe." Med dette mener de vel kraftigere pumper i forstanden "liter per time", men dette er vel ikke nødvendigvis det samme som du snakker om når du snakker om "pressure rating" er det? Noen tips til pumper med høy "pressure rating"? Ser at det kan være et poeng å la vannet gå noe saktere gjennom radiatoren for å rekke å kjøle det mest mulig, men samtidig vil jo økt hastighet i seg selv virke kjølende, så dette er et tema jeg foreløbig holder meg unna! Bottom line er vel at jeg må nesten kaste meg ut i det, og prøve å eksperimentere litt selv. Det er begrenset hvor mye tid man kan bruke på å gjøre seg 100% sikker på at alt man bestiller er optimalt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå