Gå til innhold

Problem med navigasjonsmeny i CSS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er nybegynner selv, så skjønner ikke helt hva du prøver å si, men vil bare si takk for linken, det var akkurat det der jeg trengte for å få lagd et navigasjon system på siden min =)

Hehe, ja - selve løsningen er elegant. Kanskje jeg forklarer problemet litt dårlig. Hvis du ser på Oves eksempel så ser du at ingen av valgene er markert som at du er på denne siden; du må trykke på valget før den skifter. Dette er forsåvidt greit, men i praksis, på min side, så skal jo en link allerede være markert, fordi du allerede er inne på "startsiden".

Huff, vanskelig å forklare. Tror det er noe amatør jeg overser her. Må prøve å forske litt på hvorfor det er slik.

---

Gammon

Lenke til kommentar

Har kommet litt lengere. Det viser seg at hvis man bruker eksemplet til Ove, men setter inn virkelige linker i <a href="#" i stedet for #, så funker det ikke. Ihverfall ikke hos meg.

Men hvorfor funker det ikke...? Ingen som har noen forslag?

---

Gammon

Endret av Gammon
Lenke til kommentar
:active funker ikke uten videre på de sidene du er inne på. Tror nok du må til med et serverside-script for å få dette til å fungere.

Akkurat, har du et forslag til hvordan man kan gjøre det?

---

Gammon

Lenke til kommentar

Kom på en ting.. Du kan jo igrunn lage en klasse da, som er lik :active-staten din, som du så setter på tilsvarende link på de forskjellige sidene.

Eksempel:

#menu a:active {
background: #efefef;
color: #ff9900;
text-decoration: none;
}

#menu .active {
}

<div id="menu">
<ul>
<li class="active"><a href="index.php">Hjem</a></li> <!-- siden man er inne på -->
<li><a href="#">side 2</a></li>
</ul>
</div>

Sånn tenker jeg du kan gjøre det.. Har ikke testet det selv, men det skulle ikke forundre meg om det fungerer sånn det skal ;)

Lenke til kommentar