redrazor Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Jeg har en gammel laptop (300 mhz, 32 mb, ram og 4 gig hd). Er det mulig å installere en form for Linux-pakke på denne som gjør den til en "ren" mp3-spiller? Den skal kobles til stereoanlegg og ikke gjør noe annet enn hva feks en Ipod kan gjøre... Jeg kan naturligvis ingenting om unix eller linux Endret 10. juni 2005 av redrazor Lenke til kommentar
xeon Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 http://musicpd.org/ <-- read and weep Lenke til kommentar
zyp Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Vet ikke om en ferdig distribusjon for mp3-avspilling, men det er ikke så vanskelig å sette opp selv. Et MPD-basert system høres ikke så dumt ut, ettersom du da enkelt kan styre avspillingen fra andre maskiner på nettverket også. Lenke til kommentar
ways Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) hm. å tweak'e linux til å gjøre dette er ikke et verdensproblem, men kan være en liten utfordring for en nybegynner. anbefaler at du laster ned Ubuntu (eller en annen nybegynnerdistro), og installerer på maskinen. etter du har satt den opp v.h.a. ubuntuguide.org, og ting faktisk virker, så kan du begynne med endringer for å gjøre den til ren mp3spiller. feks fjerne 'alt' utenom X, ssh og en MDP klient (eller bare server). med MPD kan du enten styre den på vanlig måte, eller via en annen maskin på nettverket. fantastiske greier. edit: hm. 32 MB RAM ja. det er ganske lite det. det blir nok kjipt å kjøre en u-tweak'et, grafisk distro på det. lær heller linux på en annen maskin. (dual boot på hovedmaskinen (ta backup først =)) Endret 10. juni 2005 av ways Lenke til kommentar
zyp Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Egentlig tvilsomt at en så gammel laptop har nettverkskort. Den eneste utveien blir vel et CLI-system, f.eks NCMPC, for å styre MPD. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Distro: freepia / freevo. MPD er konge. Sett den opp med MPD, installer Glurp e.l. på en annen maskin og styr den derfra. Endret 10. juni 2005 av drange_net Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Ser ikke ut til at løsningen jeg ser for meg faktisk finnes... ...jeg får vel heller spare til en ipod da Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nah. RAM-mengden skulle ikke være et hinder direkete - men kansje debian/slack etc. er en god idé? X11 greier seg fint - så lenge det er det og et musikkprogram som kjører, og ikke ti andre ting. Skal den hente musikken over nettet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Ser ikke ut til at løsningen jeg ser for meg faktisk finnes... ...jeg får vel heller spare til en ipod da Hva ser du for deg da? Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Ser ikke ut til at løsningen jeg ser for meg faktisk finnes... ...jeg får vel heller spare til en ipod da Hva ser du for deg da? ...hehe - godt spørsmål kanskje! Jeg har egentlig satt denne laptoppen opp med windows 98 og winamp, men alt går forferdelig trægt. Så fikk jeg et tips om at det kunne finnes unix/linux installasjoner som kunne gjøre laptoppen om til en dedikert mp3-spiller. Jeg så da for meg et enkelt OS som kun hadde mp3-funksjonen og ikke noe annet... man har jo samme type løsninger ift brannmurer som smoothwall osv. Jeg tenkte videre at det burde forsåvidt være enkelt nok - selv om laptoppen er forferdelig uttdatert så burde den i alle fall kunne gjøre det en liten ipod kan gjøre. Den skal ikke kunne hente musikk over nettet - jeg tenkte å "fylle på" sangene via USB (den har faktisk USB!!!) Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hvordan vil du styre maskinen? trykke på den manuellt eller styre den fra en annen maskin? Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Hvordan vil du styre maskinen? trykke på den manuellt eller styre den fra en annen maskin? Jeg vil helst kunne trykke på den manuelt... Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Problemet her er minnet, men det skal gå. Anbefaler at du går for en minimal distro som f.eks Debian/Arch/Slackware og kjører en minimal WM som f.eks Fluxbox med XMMS til å spille av musikk. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Av de tre ville jeg iallefall jeg valgt Slackware. Alle har relativt bratt læringskurve i forhold til Fedora, Mandrake, Ubuntu og SUSE, men erfaringsmessig så er Slackware den letteste av de å få "grep" på. Her er det lett forståelige oppstartsskript, en "ren upatchet kernel og ikke noe bloat. Det samme er selvsagt mulig med Arch, men da er du nødt til å sette opp mer manuelt uten at det får noen fordeler for ytelse eller muligheter. Lenke til kommentar
ways Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Problemet her er minnet, men det skal gå. Anbefaler at du går for en minimal distro som f.eks Debian/Arch/Slackware og kjører en minimal WM som f.eks Fluxbox med XMMS til å spille av musikk. man trenger ikke vindusbehandler. bare X og xmms er nok. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 (endret) Klart, men livet er litt enklere med en vindubehandler Endret 11. juni 2005 av olear Lenke til kommentar
ways Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Ser ikke ut til at løsningen jeg ser for meg faktisk finnes... ...jeg får vel heller spare til en ipod da Hva ser du for deg da? ...hehe - godt spørsmål kanskje! Jeg har egentlig satt denne laptoppen opp med windows 98 og winamp, men alt går forferdelig trægt. Så fikk jeg et tips om at det kunne finnes unix/linux installasjoner som kunne gjøre laptoppen om til en dedikert mp3-spiller. Jeg så da for meg et enkelt OS som kun hadde mp3-funksjonen og ikke noe annet... man har jo samme type løsninger ift brannmurer som smoothwall osv. Jeg tenkte videre at det burde forsåvidt være enkelt nok - selv om laptoppen er forferdelig uttdatert så burde den i alle fall kunne gjøre det en liten ipod kan gjøre. Den skal ikke kunne hente musikk over nettet - jeg tenkte å "fylle på" sangene via USB (den har faktisk USB!!!) ikke gi opp mann! selvfølgelig går det, det er bare at du må lære deg pittelitt linux for å få dette til. bare vent, når du har fått det til, så er du hekta, og installerer det på hovedmaskinen likevel.. =) Lenke til kommentar
ways Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Klart, men livet er litt enklere med en vindubenhandler ikke på 32 MB RAM Lenke til kommentar
redrazor Skrevet 11. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg har surfet litt rundt på nettet og funnet to alternativer Minislack http://www.minislack.org/ Damn Small Linux http://www.damnsmalllinux.org Er jeg på rett spor? Holder på å laste ned Minislack installasjonen, men det går litt sakte for Battlefield 2 demoen tar hele båndbredden Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Klart, men livet er litt enklere med en vindubehandler ikke på 32 MB RAM Tja, det går. Hvis han bare skal bruke XMMS så ser jeg ingen problemer. Har selv brukt Fluxbox på en 486 med 12mb, det fungerte (men ikke bra ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå