Gå til innhold

Må man ha stativ for å bruke speilrefleks?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke sant.

Man vil i noen situasjoner ha en fordel hvis man bruker tri- eller monopod, men dette vil jeg si tilhører unntakene for de fleste.

Det kan være:

- Ved bruk av tunge linser

- Ved fotografering i dårlig lys

- Landskapsfotografering

Dette er ikke å si at et stativ ikke er et utmerket verktøy for å kunne få enda mer ut av et speilreflekskamera. Selv merker jeg at jeg sakker ned farten og tenker mer på komposisjonen og det ferdige bildet når jeg setter opp stativet.

Men obligatorisk er det på ingen måte!

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar
...om at man måtte ha stativ for å bruke speilreflekskamera...

Slettes ikke, men det er ofte en stor fordel å ha et stativ tilgjengelig.

Både med tanke på komposisjon o.l., men mest fordi du da kan ta bilder med lukkertider som er for trege med håndholdt kamera. Personlig unngår jeg i det lengste å bruke blitz - hvis motivet er stillestående og det er for mørkt til å holde kameraet for hånd bruker jeg i 9 av 10 tilfeller stativ istedet for å pøse på med blitz, selv i tilfeller der en blitz vil kunne lyse opp det aktuelle området bra nok.

Jeg liker rett og slett ikke å bruke blitz, men det er jo godt mulig at min forkjærlighet for stativ henger sammen med type bilder jeg liker å ta; jeg prøver å planlegge bildene mine godt og synes også det er moro med macro, og da må man rett og slett har full kontroll på utsnittet/fokus (altså bruke stativ) siden en centimeters flytting av kameraet kan ødelegge alt. :)

Men skal man først legge opp mot 10.000 i et digitalt speilreflekskamera så bør man ta seg råd til i det minste et enkelt stativ til noen hundrelapper med det samme synes jeg.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...