tommmy Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Lurte på om det er lov å bruke zen micro på fly, siden den har radio? må den vær av slik som mobiltelefoner? Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Alt elektronisk utstyr skal være avslått under take-off og landing Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Når jeg flydde spurte jeg om det var lov å sende meldinger og høre på musikk.... og det var ikke noe problem (hvis du ser bort fra at flyet dat ned ) Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Når jeg flydde spurte jeg om det var lov å sende meldinger og høre på musikk.... og det var ikke noe problem Er det nye regler? Jeg har hørt at alle mobiltelefoner, walkmans, discmans, mp3-spillere, lommeradioer, etc. skal være avslått under take-off og landing. Lenke til kommentar
adg Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Er vel sånn at ALt elektronisk utstyr skal være av under takeoff/landing, mens under selve 'turen' må alt med radiosendere være av... (mobil, radio osv) Lenke til kommentar
dakao Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Er vel sånn at ALt elektronisk utstyr skal være av under takeoff/landing, mens under selve 'turen' må alt med radiosendere være av... (mobil, radio osv) Radioer og zen micro har vel bare radio mottaker? Den sender vel ikke noe? Lenke til kommentar
eviegirl Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Du kan ikke bruke radioen på flyet...det er vel det eneste...eller, er jo selvfølgelig ditt valg..men du kan få kjeft og det kan skape problemer for pilotene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Om du ikkje bruker radioen kan du vel ikkje skape så mykje kluss for flyet. Spør SAS eller Braatens. Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Har aldri forstått meg på de reglene om elektronisk utstyr i fly jeg.. Det er jo flere store flyselskaper som har uttak for bruk av bærbar PC i flyene sine, og de fleste bærbare PC'er nå til dags har jo gjerne WLAN og bluetooth som standard.. Jeg har aldri sett noe påbud om at det må være avslått under flyturen. Det er jo dessuten flere som nå har innført WLAN på selve flyet (http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1301499) Sist jeg var ute å fløy (til Kypros btw.) spurte jeg pent om jeg kunne få høre på radioen (zen micro) min under flyturen, og det var ikke noen problem i det heletatt. Fikk heller ikke beskjed om å slå den av under take-off eller landing. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Trådlaust har eg aldri høyrt er noko problem, radio derimot. Hadde vært litt synd om flyet mista radioforbindelsen pga. radiosendaren din Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 eg reiste nettopp med lufthansa(internasjonalt), og her kunne eg bruke både laptop, pda og mobil under flyving så lenge alle radio sendere og/eller mottakere er slått av. under landing og takeoff måtte alt være av. på laptopen slo eg av wlan og blåtann. samme på pda. og på mobilen satte eg bare på flightmode(p800), skjønt, eg kunne jo like godt slått den av slik er hvertfall praksisen på internasjonale reiser har eg erfart. men noen flyselskap begynner nå med wlan om bord i flyene, og da vil jo dette bli tillatt. litt rart og tenke på egentlig, for eg føler at dette med å slå av telefoner og slikt på fly er noe som kommer fra tidlig 90 tallet da de ikke visste for mye om dette. fikk høre av en flyelektriker at hverken gsm, wlan eller blåtann hadde innvirkning på hverken instrumenter eller egenskaper til flyet på grunn av ekstrem skjerming av alt elektrisk. hadde en av disse kunne hatt innvirkning, ville ikke flyet vært godkjent for flyving. men det er jo alltid et lite "hva om"... og for å si det slik, eg tar heller tjangsen på å kjede meg litt på flyet, en å ikke komme frem der eg skal Lenke til kommentar
shadow_ Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Trådlaust har eg aldri høyrt er noko problem, radio derimot. Hadde vært litt synd om flyet mista radioforbindelsen pga. radiosendaren din Her tror jeg det er viktig å vite forskjellen på en radiosender og en radiomottaker. Jeg kan ikke se for meg hvordan en radiomottaker kan forstyrre flyets radio (eller annen avionikk), da den kun tar imot signaler. Selvsagt oppstår det små elektriske felter inne i selve radioen under bruk, men på en lommeradio er disse så små at det ikke skulle ha noen betydning. En radiosender derimot (bla. WLAN og bluetooth og mobiltelefoner), som har mulighet til å sende signaler ut kan nok forstyrre diverse utstyr. Alle kjenner vel den fine lyden som kommer dersom du legger mobilen ved siden av stereoanlegget? Se for deg at piloten får den fine lyden i headsettet i det han mottar en viktig melding om at rullebanen er stengt eller.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå