Gå til innhold

Problemer med oppløsning o.l.

Anbefalte innlegg

yo!

Etter en del problemer med maskina har jeg nå fått den i gang igjen. Men jeg kom ikke så veldig langt. Jeg formaterte maskina, og når jeg legger inn skjermkort-drivere og restarter nekter skjermen å vise noe når jeg kommer inn i windows. Det virker som om den ikke klarer oppløsninga eller noe.

Når driverne IKKE er installert funker alt fint, alle oppløsninger og fargedybder. Er driverne installert kan jeg ikke kjøre annet enn 640x480 i 8bit.

Men skal maskina fungere skikkelig er jeg jo nødt til å ha drivere som funker. Har prøvd med både gamle og nye drivere.. Kan chipset drivere være problemet?

Byttet nettopp hovedkort.

Skal prøve å formatere og legge inn en eldre versjon av XP (uten sp2), og deretter prøve andre drivere..

Hva tror dere er problemet?

HK: Abit NF7 V2.0

GFX: G4 ti4600

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å forsøke Win98? Da ville du kunne forsøke helt andre drivere, bare for å se om kortet virker.

Hadde en ny PC med tilsvarende problem, skjermkortet var defekt og jeg fikk et nytt.

Tviler på at chipset drivere kan være årsaken.

Lenke til kommentar

Altså, kortet funker jo når driverne ikke er installert. Da får jeg kjørt i 32bit dybde og hvilken oppløsning jeg vil. Men så fort jeg legger inn driverne går alt som sagt bare i 640x480. Prøver jeg å stille opp oppløsning går skjermen i hvilemodus.

Synes dette er ganske rart, alt funka jo før jeg bytta HK.

Jeg kom på at det kanskje kan ha en sammenheng med DirectX?

Skal som sagt prøve med en eldre XP versjon, ikke den nye med SP2 som jeg la inn nå.

Håper det her ordner seg, skjermkort er dyrt :cry:

Lenke til kommentar
Har du mulighet til å forsøke Win98? Da ville du kunne forsøke helt andre drivere, bare for å se om kortet virker.

Hadde en ny PC med tilsvarende problem, skjermkortet var defekt og jeg fikk et nytt.

Tviler på at chipset drivere kan være årsaken.

Er nok dårlig med det.. Dessuten blir det mye styr da, fordi alle nåværende partisjoner er NTFS.

Jeg kommer forresten alltid inn i sikkerhetsmodus, nettopp fordi da driverne ikke er i gang.

Lenke til kommentar

Kan også prøve å laste ned en eldre driver. Er ikke du sikkert du har behov for den siste oppgraderingen som kanskje skaper problemer på din pc.

Edit: så du hadde gjort det...

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Oppdateringsfrekvensen kan lage trøbbel.

Skjerm egenskaper (display properties) -> Innstillinger (settings) -> Avansert (Advanced) -> Skjerm (monitor) -> Oppdateringsfrekvens (refresh frequency), sett den til 60 Hz, og prøv å forandre oppløsning.

Har du prøvd å installere nyeste ForceWare-driver fra nVidia? Hovedkortet liker seg best da.

Lenke til kommentar

får ikke gjort noe med Hzen, siden verken skjermkort eller skjerm er installert. Så fort jeg legger inn en driver nekter alt som sagt å starte. Den vanlige XP boot logoen kommer, men så fort den skal inn i selve windows går skjermen i hvilemodus. Kan virke som om den setter på en feil Hz som skjermen ikke tåler, men den skal klare 100Hz på 1152x 864 eller hva det er. Har forresten ikke stilt på noe som helst av oppløsning eller Hz eller noe, det er helt nyformatert.

Jeg vet ikke helt jeg nå..Har prøvd å legge inn en gammal windows nå, men har fortsatt det samme problemet.

Har prøvd de nyeste nvidia driverne, og noen gamle jeg hadde liggendes. Skjønner ikke det her :cry:

Tenkte jeg skulle prøve å legge inn en nyere DirectX også, men får ikke gjort det i kveld..

Antar at kortet er defekt på en måte.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Når skjermen går i standby så betyr det at skjermkortet har sluttet å sende (sync) signaler, eller muligens at signalene er totalt feil.

Mange skjermer vil si fra hvis frekvensene bare er utenfor området den kan håndtere. Når man nyinstallerer vil oppløsningen typisk stå til 800x600 som alle skjermer skal klare, så det er usannsynlig at problemet ligger der.

DirectX kan ikke gjøre noen forskjell når drivere ikke fungerer.

Du burde forsøke skjermkortet i en annen PC. Kan virke som det er defekt.

Lenke til kommentar
Når skjermen går i standby så betyr det at skjermkortet har sluttet å sende (sync) signaler, eller muligens at signalene er totalt feil.

Mange skjermer vil si fra hvis frekvensene bare er utenfor området den kan håndtere. Når man nyinstallerer vil oppløsningen typisk stå til 800x600 som alle skjermer skal klare, så det er usannsynlig at problemet ligger der.

Stemmer! Takk for svar :)

Lenke til kommentar

har du prøvd å starte PC'en i sikkermodus md driver innstallert? Da starter den i 640x480 @ 64 farger whatsoever.

Jeg mener du må trykke enten F8 eller F10 under oppstartsskjermen for Windows (den med det fine flagget på), og velge sikkermodus derfra.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
har du prøvd å starte PC'en i sikkermodus md driver innstallert? Da starter den i 640x480 @ 64 farger whatsoever.

Jeg mener du må trykke enten F8 eller F10 under oppstartsskjermen for Windows (den med det fine flagget på), og velge sikkermodus derfra.

Prøvd minst 1000 ganger.

Se nå her folkens, hvis ikke dette er wierd så veit ikke jeg..

På graphic options sier den at jeg nå kjører 640x480 i 8bit.

Dette er 1024x768, og sikkert 32bit.

SYKT.

post-25-1118654079_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...