kritizk99 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg føler for å skrive et noe krasst innlegg mot bildekritikken på denne siden. Tiltaket er bra, og slike konkurranser får kanskje folk til å bli mer kreative og kritiske til bilder som postes. Det er jo tross alt en konkurranse hvor man vil prestere, og hvor likesinnede skal stemme fram beste bildet. Derfor stusser jeg over at bilder som viser total mangel på fotografiske ferdigheter ikke bare sendes inn, men også stemmes på! Dette gjelder alle månedene konkurransen har vært igang, men jeg vil nå ta for meg MAI-konkurransen: Vinkjenneren: Et utrolig dårlig bilde. Bildet er dårlig komponert, har et ubehagelig rødstikk, er skjevt og har MANGE forstyrrede elementer. Et møkkabilde rett og slett. Et lite pluss for et artig ansiktsutrykk, men også en blind kar med parkinson kunne tatt dette bildet. Tur i Dividalen: Et enda verre bilde. Riktignok to blide karer, men bildet er utrolig dårlig beskjært, og mangler all form for budskap. Teltbilder har vel sjelden vært gode fotografisk sett? Bildet sier null. Hanne: Dette er et bilde som jeg mener å huske fikk en del stemmer. Det tror jeg skyldes ene og alene at jenta på bildet har Downs. Sympatistemmer å regne, da dette også er et elendig fotografisk bilde. Ufølsom bildebehandling, og hvor er kaninen? Fotografen hadde hatt større hell ved å ta utsnitt av kun ansiktet til jenta. Men også da ville vel syndromet vært tellende... Charlotte: Vinnerbildet. Ja, det er ett av de bedre denne måneden - men de utbrente partiene ødelegger. Fotografen forteller at han har lånt en annen himmel - og det sier kanskje litt om de fotografiske egenskapene i bildet - men også om fotografens attributter. Han må da vitterlig hatt en bedre himmel å kline på i bakgrunnen enn en utbrent en? Men bildet har fin dybde. Om det forteller noe om glede er jeg usikker på... Sveinung Sundli: En av mine favoritter denne måneden, og jeg synes det er rart den ikke kom høyere opp. Et fint lys, og et flott budskap. Uheldig beskjæring da Sundli er altfor midtstilt. Fotografer må tenke på det gyldne snitt! Ville sett mer av ansiktet til artisten også! Surfing: Også dette bildet er altfor midtstilt, men det utrykker veldig glede. Bildet er desverre veldig skjevt. Cornelia: Cornelia er muligens så glad at hun flyr, men bildet er elendig. Drit dårlig vinkel og mange forstyrrende elementer i bakgrunnen. Se for deg jenta i ei blomstereng eller i en hage med fine omgivelser, og du har et vinnerbildet. Dette er venstrehåndsarbeid, og ikke konkurransemateriale. Klovnen: Også et møkkabilde. En glad klovn - ja. Føttene, ballongen og bagen er kuttet, og bildet forteller ingen historie. Et skudd fra hofta sier fotografen - jo takk: det synes! Matgla: Joda, unger er søte. Også en blind treåring hadde klart å ta et slikt bilde. Glede er synonymt med barn og mat, og dette bildet er ikke noe spesielt. Det skiller seg ikke ut blant de ALTFOR mange barnebilder rundt omkring. Katteglede: Hva i all verden!? Her står fotografen like over katten, lyset er hardt, og det er jo ingen GLEDE!? Bildet er også utbrent (som så altfor mange bilder her!!!!) Delfinbildet: Et tøft actionbilde, men også dette utbrent og altfor uryddig. Skjønner heller ikke hvorfor dette bildet havnet i GLEDE-tematikken. En fotokonkurranse er et godt tiltak - og vi har nå sjansen til å gjøre denne bedre. Hvis alle sammen som deltar tenker på hva slags bilde de legger ut, og er kritiske til seg selv og andre vil nivået heves til den enkelte også. Ingen av disse kritiske bemerkningene er vondt ment, men mer en oppgitt pekefinger til alle som kan føle seg truffet. Et lite tips er å se på Bildegalleriet eller BIldekritikken til Foto.no - hva ville kritikerne der sagt om bildet ditt? Vær kritisk til deg selv og andre! Stem på bilder som BÅDE har motivet og kvaliteten! Gleder meg til å se SOMMER-bildene! Stå på alle sammen.... Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Kanskje vi faar se noen vanvittig flotte bilder fra deg i konkurransene fremover da? Er delvis enig med deg, men jeg tror nivaaet vil oeke gradvis etterhvert som flere og flere entrer banen Lenke til kommentar
auditman Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 For det første, dette innlegget burde ha vært skrevet under ditt egentlige nick. Jeg antar at du har et siden du er lommekjent i trådene her. For det andre, jeg er helt uenig i at nivået her er så dårlig. Det legges riktignok ut endel (etter min smak) elendige bilder, men det betyr ikke at bildene er dårlige. For det tredje, litt av sjarmen med dette forumet er at man kan legge ut hva som helst. På den måten kan vi glade amatører lære av andres feil. Pompøse liksomkunstnere har sin lekekasse på dotten. For det fjerde, en felles nevner for tidenes aller fremste fotografer er den genuine interesse og øye for motiv. Derfor mener jeg at det er dette som først og fremst bør øves for å bli en bedre fotograf. Og mot til å ta bilder, og presentere dem. Lykke til i fotokonkurransen hvem du nå enn er! Jeg skal delta hvis jeg noen gang tar et bilde som er godt nok. Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Først og fremst, hvis du har opprettet en ny bruker med den ene hensikt å slippe fra dette patetiske innlegget uten større arr, så er det et direkte brudd på retningslinjene. For det andre, jeg ser ingen konstruktive forslag til løsninger på problemet. Amatørfotografer blir ikke bedre av at erfarne kaster møkk på den. Du har riktignok presset inn litt konstruktiv tilbakemelding her og der, men det hjelper ingenting. Forumet er fullt av mennesker som synes den fotografiske blenderen er vel så gåtefull som Den hellige gral. At bedrevitere som deg både skal rakke ned på fotografene og stemmegiverne i en så uhøytidelig fotokonkurranse er ganske kvalmende. Det er helt normalt å heve seg over hverandre, men det skjer vanligvis i en litt mer blyg tone. Det er dessuten et ganske trist faktum at du ikke har et eneste bilde å vise til selv. Kritikken din inneholder forresten noen sykelig arrogante fraser som sier mer om deg enn bildene. Lenke til kommentar
kritizk99 Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Herlig! Kjør debatt folkens... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Personen bak brukeren kritizk99 har 2 kontoer fra før av. Herved er alle 3 utestengt fra forumet og dere vil neppe høre mer fra ham Denne tråden har lite positivt å bidra med, alle har lov til å være nybegynnere. Dette er et forum for alle, ikke bare profesjonelle. Stenges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg