VegardStr Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Jada! Du kan sette på en motstand eller bare gi den 5V istedenfor, 12!Bare å koble fra den ene ledningen.. Altså det er to ledninger, en svart og en rød, hva skal eg la være å koble til? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Det som dreper mest er faktisk frekvensen på nettspenninga, hjertet er nemlig ikke så veldig begeistret for å endre frekvens.... Jo høyere strøm og spenning sammen, jo verre brannskader blir det, brannskader er heller ikke bra. ON TOPIC: Du må koble til begge ledningene, hvis ikke får ikke vifta drivspenning, det Glisevask mener er vel at du skal koble den svarte ledningen (jord) til en annen svart ledning, og den røde ledningen til en gul ledning (om jeg husker fargene riktig) Endret 10. juni 2005 av Icedude Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) For å si det sånn: skvatt litt til når eg begynte å fikle på en PSU som var på, mens den lå uten "kabinettet" sitt i sofaen. 250W elns. Men gjorde ikke så vondt at det gjorde noe Endret 10. juni 2005 av suprsid Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Spørst hvordan strømmen går gjennom kroppen og hvor lenge. Men med 600mA er du nok sannsynligvis grillmat... Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Spørst hvordan strømmen går gjennom kroppen og hvor lenge. Men med 600mA er du nok sannsynligvis grillmat... Ble plutselig sulten jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Spørst hvordan strømmen går gjennom kroppen og hvor lenge. Men med 600mA er du nok sannsynligvis grillmat... Ble plutselig sulten jeg Du blir ikke grillmat av 600mA, men hjertet ditt stopper. Skal du grilles av strøm så skal den være rimelig stor Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 til dere som bruker plasthansker, man har mye bedre kontroll uten, bare man lader ut eventuelle kondensatorer)man trenger egnetlig ikke å bry seg om det bare for å ta ut en vifte (eller to) selv går jeg les uten å bry meg, og alt går veldig bra.. ang det med å få stor strøm igjennom kroppen anser jeg det som meget tvilsomt da det er stor motstand i huden, og man trenger da en ekstremt høy spenning for å få så stor strøm i seg... Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Spørst hvordan strømmen går gjennom kroppen og hvor lenge. Men med 600mA er du nok sannsynligvis grillmat... Ble plutselig sulten jeg Du blir ikke grillmat av 600mA, men hjertet ditt stopper. Skal du grilles av strøm så skal den være rimelig stor Jajajajajaj blabla! Du skjønte poenget Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jajajajajaj blabla! Du skjønte poenget Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Enkelt og greit måte å kortslutte den på, er å koble PSUen til en 230V vanlig norsk kontakt og skifte spenningen i PSUen til 130V eller noe sånt....poff og den er garantert i himmelen. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Spørst hvordan strømmen går gjennom kroppen og hvor lenge. Men med 600mA er du nok sannsynligvis grillmat... Ble plutselig sulten jeg litt offtopic men kjøp deg en pakke pølser å koble en 2 leninger en i hver ende av pølsa og putt andre enden av ledningene i stikkontakta! tar ca 13-17 sec så er dem gode å varme Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 volt har ikke mye å si!!det er ampere som dreper mennesket tåler bare 0.60?? ampere Spørst hvordan strømmen går gjennom kroppen og hvor lenge. Men med 600mA er du nok sannsynligvis grillmat... Ble plutselig sulten jeg Hvis du er sulten så kan du serielkoble 2 pølser til 230VAC så har du mat Smaker ikke så digg i tuppene av pølsa da Men det funker. Grei måte å lage pøser på Men altså Volt er farlig det å. Når du tar i en høyspent ledning er det lite ampere men masseviss av volt. Du blir grilla ganske bra da hva? Så litt feil å si at Volt ikke er farlig. Men 230V skader ikke så mye. Men 50Hz mellom armene kan fu*ke opp hjærtet litt. Men tar du på jordinga og en av fasene er det ennda værre. Bare 115V men litt mere ampere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Men altså Volt er farlig det å. Når du tar i en høyspent ledning er det lite ampere men masseviss av volt. Du blir grilla ganske bra da hva? Så litt feil å si at Volt ikke er farlig. Men 230V skader ikke så mye. Men 50Hz mellom armene kan fu*ke opp hjærtet litt. Men tar du på jordinga og en av fasene er det ennda værre. Bare 115V men litt mere ampere. Du tar nok feil der, spenningen er ikke farlig. Det er strømmen som er farlig. Ta feks en stungun, de er det opptil 100 000V i og du dør ikke. Ang. det å grille pølser på 230V, de blir varme nettopp pga støm. Pølsene er "fuktige" inni, dvs. de leder godt strøm og inneholder ikke så mye motstand. Da vil du få en høy strøm som utvikler varme og pølsene blir grillet Endret 20. juni 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Joa sant nok det du sier, men tror du kan få litt brannskader av Volten. For det går lite med strøm gjennom høyspent da snakker vi om microamper om jeg ikke tar feil. Men det farligste der er 50Hz. Da ødelegger du hjærterytmen om du er uheldig. Men det er sant at det er mest ampere som dreper. Volt er ufarlig i forhold. Jeg har prøvd en stungun på 25 000V Ikke deilig men ufarlig. Men i en stungun er det ikke 50Hz. Derfor den ikke er så farlig. Om jeg ikke tar helt feil da. Rett meg om noe er feil. Har mine feil jeg å Men stemmer det du sa om hvordan pøsene blir grilla Vi gjorde det på juleavslutninga på GK elektro Endret 20. juni 2005 av Drunken_Master Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 For det går lite med strøm gjennom høyspent da snakker vi om microamper om jeg ikke tar feil. Helt feil. Hva lærer man egentlig på GK Elektro?? Her er, så vidt jeg husker, typiske verdier for høyspentkabel: 420 kV/800 A 300 kV/400 A 132 kV/200 A 22 kV/80 A Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Lurer på hvilken skole han går på siden han kan påstå det han sier. Jeg går (eller, gikk. FERIE!) også på GK Elektro og vet da bedre enn det. I høyspentkablene går det faktisk ganske mye strøm, det er de som leverer strømmen fra e-verket og ut til kundene. Tenk på det som en elv. Den starter en plass, en SVÆR elv (høyspentkabelen). Etterhvert som du kommer nedover elven er det avgreininger (bedrifter og kunder), og tilslutt sitter du igjen med en bitteliten elv. Alt som går gjennom de små elvene (til kundene) kommer fra hovedelven (høyspentkabelen), og derfor går det ganske mye strøm gjennom den. Lettere å forstå nå? :!: EDIT: Faens "serveren er opptatt"-melding. Endret 20. juni 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Hmmm, bare læreren min som sa det. Vi har faktisk ikke lært noe spesefikk om det. Er nok jeg som tar helt feil Jeg syntes liksom det var litt rart. Men trodde jeg kunne stole på han jeg da Da er jeg med på at Volt ikke har noe å si. Skulle kanskje gått GK elektro en gang til på en annen skole Glad jeg ikke skal bli elektrikker Skal innen elektronikk. Å elektronikk læreren min kan sakene hvertfall. Endret 20. juni 2005 av Drunken_Master Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hmmm, bare læreren min som sa det. Vi har faktisk ikke lært noe spesefikk om det. Er nok jeg som tar helt feil Jeg syntes liksom det var litt rart. Men trodde jeg kunne stole på han jeg da Da er jeg med på at Volt ikke har noe å si. Skulle kanskje gått GK elektro en gang til på en annen skole Glad jeg ikke skal bli elektrikker Skal innen elektronikk. Å elektronikk læreren min kan sakene hvertfall. Husk, er ikke alle lærere som er til å stole på Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Strømmen i høspentkabelene er relativt liten ja! Det er derfor spenningen transformeres opp før den sendes ut! På den måten blir det mindre tap i kabelen... Men alt er relativt da Edit: Hvis vi tar utgangspunkt i tabellen til bobafett; For at kabalen skal kunne lever like høy effekt uten å transformere på 22kV/80A så måtte en ha en ampere på 7652A og dette er kun hvis en går utifra at det hele er tapfritt 7652A er store strømmer og ikke 80A hvis en skal begynne å sammenligne! Endret 20. juni 2005 av P-in-P Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Når du tar i en høyspent ledning er det lite ampere men masseviss av volt. Du blir grilla ganske bra da hva? Så litt feil å si at Volt ikke er farlig. Men 230V skader ikke så mye. Men 50Hz mellom armene kan fu*ke opp hjærtet litt. Men tar du på jordinga og en av fasene er det ennda værre. Bare 115V men litt mere ampere. Poenget er at strømmen er avhengig av spenning og motstand. De to er konstante. Motstanden er det du har i kroppen, spenningen er mellom fasene. Dermed vil strømmen øke om spenningen øker. Har du 400 kV og 1000 ohm, vil strømmen bli 400A. Har du 230 V og 1000 ohm blir strømmen "bare" 230mA, men det kan likevel være nok til å drepe deg. Og det mellom fase og jord er feil! Strømmen vil bli mindre pga. at, som sagt, spenningen er lavere. I tillegg er ikke spenningen 115V, men ca. 132 (230V:1,73). I tillegg har de fleste jordfeilbryter, som kutter spenningen dersom jordfeilstrømmen blir høyere enn 30 mA. I høyspentkablene går det faktisk ganske mye strøm, det er de som leverer strømmen fra e-verket og ut til kundene.Tenk på det som en elv. Den starter en plass, en SVÆR elv (høyspentkabelen). Etterhvert som du kommer nedover elven er det avgreininger (bedrifter og kunder), og tilslutt sitter du igjen med en bitteliten elv. Alt som går gjennom de små elvene (til kundene) kommer fra hovedelven (høyspentkabelen), og derfor går det ganske mye strøm gjennom den. Stemmer det. Nesten. Poenget er at alt vannet som renner i elven er effekt, og du har noe som blir kalt transformatorer Og som du vet, avhenger effekt av strøm og spenning (P=U*I) (jadda, egentilg U*I*1,73*cosφ, men det driter vi i nå!). Når man transformerer opp, kan man ha samme effekt med en lavere strøm, og dermed får man mindre spenningsfall, noe du kan regne ut med formelen ΔU = I* (ρ*lengd*1,73) : A. Har du tusen ganger høyere spenning, kan du ha en tusendel av strømmen og likevel ha samme effekt. Dermed får man bare en tusendel av spenningsfallet, og det er no alle tjener på. Endret 20. juni 2005 av ok2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå