lokeland Skrevet 13. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2005 Hmm.. Har nå gått til innkjøp av en Mac for 800 spenn med frakt.. (Wehey, fikk det 100kr billigere).. Her er det: http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=20325 Gleder meg sykt, må bare få oppgradert HDn så fort jeg får vite hva slags ny HD jeg kan putte inni den? Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Da får du hvertfall testet ut mac. Men som sagt, MacOsX vil ikke gå noe særlig på den prosessoren. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Da får du hvertfall testet ut mac. Men som sagt, MacOsX vil ikke gå noe særlig på den prosessoren. OS X Panther går rimelig greit, hadde en gammel iMac G3 som faktisk kjørte Panther veldi bra. Jaguar var en lidelse. Til det eg brukte maskina til var det ikkje veldig stor forskjell mellom OS 9.2 og Panther.. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Spørs hva man bruker den til og hva man sammenligner med det.. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2005 Personlig prøver jeg meg litt på Mac fordi jeg har planer om å kanskje bruke Mac til grafikk og videoredigering når jeg får kjøpt meg noe kraftigere saker.. Fikk vite for litt siden at selger kommer til å installere OSX 10.3 Panther, så jeg tror detta kan bli en fin begynnelse på min fremtid med Mac! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Skal sette opp Mac'n min hos fatters når jeg får den.. Han har OnlineADSL fra Telenor! Hva trengs for å sette opp det på OS X Panther? Så jeg kommer meg på nett? Kan jeg forresten bruke mitt Logtech QuickCam Pro 4000 på en Mac? Isåfall, hvordan? Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Først og fremst trenger du ett nettverkskort, ethernet kabel med internettsignal, hvordan du setter opp finner du på online.no.. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Kan forresten legge til som en liten bisetning her at jeg har en gammel 400mhz Powerbook (Pismo, altså modellen med FireWire) OS 9.2 og 192 mb ram. Slett ingen racer, men det fungerer helt fint å jobbe med Photoshop og f.eks. Quark åpent samtidig. Enkelte ting tar litt tid, men ettersom jeg drikker kaffe gjør det ingenting Den "gruset" faktisk exens P3 800 mhz med 256mb RAM.. Av gamle disker du kan putte i de eldre Mac`ene er det enkelte som har "sperre" på 120gb-disker. Uansett har man plass til 4 stk, så lagringsplass bør man ikke mangle.. Helt vanlige IDE-disker funker bra EDIT: når jeg sier Pismoen "gruset" P3`en er det basert på følgende: Pismoen jobbet med både PS, Quark, og iTunes oppe (musikk til arbeidet) uten å stresse nevneverdig. P3`en satte seg på bakbeina så fort man hadde oppe mer enn 1 explorervindu samtidig. Prøvde man å åpne notisblokk e.l. kunne man nesten spise middag mens man ventet på at maskinen skulle jobbe seg ferdig... Endret 16. juni 2005 av epifant Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 Hvordan IDE-disk da? ATA/100 elle ATA/133? Er isåfall det eneste jeg ser på Komplett.no som så og si er de eneste jeg handler hos.. Mener uansett det skal være noe som heter Ultra ATA? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 IDE Disk duger mer en godt nok ATA133 er bakoverkompatibel så du trenger ikke noen spesiel disk. IDE er IDE. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 OK, fint.. Da blir det to på 120 og litt ekstra RAM så tror jeg at jeg har en grei PC.. Hvordan er det med oppgradering av CPU? Er jo det eneste som gjenstår men det er vel litt værre.. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 (endret) Både Sonnet Tech og FastMac har CPU-oppgraderinger Tror det er noen flere også, men Sonnet og FastMac er de jeg har hørt om som det ikke har vært trøbbel med. EDIT: Pismoen min får snart 1024 mb RAM, 100gb disk, nytt høykapasitetsbatteri og nytt PRAM-batteri. Evt. også en oppgradering til 550 mhz G4-CPU. Så det er absolutt håp for gamle Macer Endret 16. juni 2005 av epifant Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 EDIT EDIT: du kan evt. også legge meg til på MSN, så kan jeg gi deg div. linker ++. Mac1-forumet kryr også av meget trivelige og hjelpsomme brukere Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Hvis jeg hadde kunnet MSNadressen din så.. Så bra ut med oppgraderinga, men hvor vanskelig er det å oppgradere CPUn på en Mac? Noe spesielt vanskeligere enn på PC? Og hva trengs? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 For å CPU-oppgradere Pismoen min må jeg sende inn det såkalte "daughtercard`et" til FastMac, så oppgraderer de det og sender det tilbake. Estimert tid fra du sender det over dammen til du har det tilbake igjen er rett over ei uke. Fra Sonnet mener jeg å huske at du får tilsendt en komplett pakke med alt du trenger for å bytte hele stasen. Mulig det varierer fra modell til modell Lenke til kommentar
toretors Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Du oppgraderer ikke cpu-en på den maskin, da kjøper du heller en mac mini eller noe. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hvis det skal bli så mange oppgraderinger så blir den billige maskinen plutselig dyr. Spar pengene dine og eventuelt bruk de til en eventuelt ny Mac hvis du liker det du ser. CPU oppgraderinger er dyrt foresten.. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Skal ikke ha store oppgraderinger da.. Regner med å bruke 1500-2000 spenn på oppgradering i tillegg til de 800 spenna som Mac'n originalt kosta.. Er det noen her som skjønner at spranget fra 2300-2800 spenn til 6000 spenn er ganske stort for en 14åring? Er lov å drømme, men jeg tar det jeg får å gjør det beste ut av det.. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Tenkte prosessoroppgradering jeg, noe som er dyrt å gjøre. Hardisker og ram er jo rimelig i den forstand. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Dersom han vil oppgradere, så skal han få lov til det. På den måten kan han også ta utgiftene til RAM, CPU osv etterhvert som har får råd. Det er slett ikke alle som har penger til å punge ut 5000,- eller mer for en Mac Mini. Selv om det er verdens billigste Mac aldri så mye FastMac har 500mhz G4-oppgradering til maskina di for ca. 130$ Sjekk her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå