Gå til innhold

Par spørsmål om Mac (førstegangkjøper!)

Anbefalte innlegg

Har seriøse planer om å gå til innkjøp av en brukt PowerMac G3!

Lurer derfor på hvordan det er med oppgradering av minne, HD og eventuelt CPU? Selv om jeg tror sistnevnte er å ta litt vann over hodet..

Er det mulighet for vannkjøling av en Mac?

Yter en prosessor i en Mac på f.eks. 800mhz like mye som en prosessor på det samme i en PC? Eller virker det kjappere i pga OSet?

Går det ann å koble til en vanlig skjerm på en Mac?

Er førstegangskjøper, men det merker vel folk på spørsmålene.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradering av minne: Ja

Oppgradering av HD: Ja

Oppgradering av CPU: Ja, men tilgjengelighet er så som så, eventuelt CPU akselerator

Vannkjøling: Er mulig, men hvorfor?

CPU spørsmålet: Er forferdelig vanskelig å sammenligne PPC og x86, men vil nok mene at den er kjappere på MacOsX enn en Pentium III 800 mhz på Windows..

Vanlig skjerm på den: Er ikke helt sikker, eventuelt adapter. Kan sikkert noen andre svare på..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Skal ikke kjøpe nytt, fordi jeg alltid har øsker meg powermac! :) Koster 2000, så jeg må bare slå til..

Beskrivelse av Mac'n:

Type G3/450

Spesifikasjoner:

NB! I tillegg til disse er HD oppgradert til 40 GB og RAM til 256! Visse programmer inngår også tillegg. Tastatur og Apple optisk mus medfølger.

G3/450 introduced 1999.06 at $2,519; discontinued 1999.08.31.

requires Mac OS 8.5 or later; units that shipped with Mac OS 8.6 require 8.6 or later.

CPU: 300/350/400/450 MHz PPC 750

bus: 100 MHz

CPU performance

300 MHz: 9.85 BYTEmark, 926 MacBench 5

350 MHz: 11.51 BYTEmark, 1144 MacBench 5

400 MHz: 13.31 BYTEmark, 1323 MacBench 5

450 MHz: 1484 MacBench 5

RAM: 64 MB or 128 MB standard, expandable to 1 GB using PC100 SDRAM (3.3V,unbuffered, 64-bit, 168-pin, 100 MHz) in 4 DIMM slots

VRAM: 16 MB

Video: ATI Rage 128 on 66 MHz bus, supports resolutions to 1600x1200 with 32-bit support, VGA output (replaces older DB-15 port Apple has used since 1987). Rev. 1 runs as 75 MHz, while Rev. 2 uses faster 90-100 MHz clock.

Video: Some educational units came with a Rage Pro video card that supported video capture.

L2 cache: 1 MB 2:1 backside cache (512 KB on 300 MHz model)

hard drive: 6 GB or 12 GB Ultra ATA or 9 GB Ultra2 SCSI hard drive

CD-ROM: 24x maximum throughput, DVD and DVD-RAM optional

internal Zip drive optional

4 PCI slots (3 are 64-bit, one is 66 MHz; 66 MHz slot used for video card)

optional internal 56k modem

two 400 Mbps FireWire ports

two 12 Mbps USB ports for keyboard, mouse, and peripherals

one ADB port

10/100Base-T ethernet connector on back of computer

size (HxWxD): 17.0" x 8.9" x 18.4"

weight: 30.0 lb.

Gestalt ID: n/a

battery: 3.6V lithium

upgrade path: ZIF CPU upgrades

Etter min mening er den helt kurrant som en førstegangsmaskin! Eller..?

Edit: Operativsystem Mac OS 9.2 er det som følger med!

Edit: Kan noen linke til en HD på Komplett.no på 80gb som kan brukes i Mac'n?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Den funker greit til OS9, men jeg tror det kan bli litt frustrerende å bruke. OS9 har ikke noen sikring mot at programmene kræsjer, slik OSX (eller Windows) har. I tillegg tror jeg ikke det er mange nye programmer som fungerer med OS9.

OS X vil gå veldig treigt på den.

Lenke til kommentar

Sitter med ein dual G4 450 med 256MB (stasjonær) ytelsemessig var Panther ikkje noko sinke, men med oppgradering til Tiger blei min "litt" treig, litt ekstra minne gav litt meir guff (Med 512 brikka blir det vel bedre)

Men med ein G3 og 256MB vil eg ikkje ha innstallert tiger på. Det vil berre utløyse store frustasjoner.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Hva med denne da: PowerMac G4. Den har 466 MHz prossessor, 384 MB hukommelse og 30 GB harddisk.

Den har 2 USB porter, 2 Firewire porter, ethernet nettverkskort, cd- rom.

Edit: Oppgraderer minne på denne til 512, men er det noe vits i å kjøpe OS X Tiger til "råskapet"?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Bare sånn for ordens skyld så får du jo følgende for 4.500,- (inkl. Tiger som alene koster 1200,-):

Mac mini:

1,25 GHz PowerPC G4

256 MB DDR333 SDRAM

40 GB Ultra ATA-harddisk

Kombinert DVD-ROM/CD-RW-stasjon

DVI- eller VGA-videoutgang

Spør du meg så er det ikke noe særlig poeng å ha en Mac uten OSX idag. OS 9 er rimelig kjipt både stabilitets- og designmessig i forhold. I tillegg fungerer vel ikke de nyere applikasjoner under OS 9 i det hele tatt.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Nei, på ingen måte en erstatning for PC! Kommer til ha 2 Windows spillPCer, 1 linux jobbePC en laptop og denna mac'n da..

Den skal brukes til grafikk og skal prøve meg litt på musikk igjen også kanskje! Og generelt bli mer kjent med Mac og utforske og eksperimentere litt og sånt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...