Gå til innhold

Er USA på vei til å bli en politistat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, det er worst-case -scenario. Men det viser bare hvor langt eiendomsretten kan gå. Den eneste retten liberalistene verdsetter.

Retten til eiendom er utledet fra retten til liv. Sistnevnte kommer altså først.

At man kan skyte folk som går på ens eiendom, er ikke liberalisme; det er idioti, hverken mer eller mindre.

For øvrig har de ikke noe «sterkt liberalistisk fokus» på eiendomsretten i De forente stater. I mange stater blir folk frastjålet hjemmene sine fordi statene ønsker å selge dem til noen andre som kan betale mer i skatt.

Edit: Dette har vel strengt tatt ikke så mye med mitt argument å gjøre, da jeg snakket om trygghet for jobber.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at USA kanskje vil få en sterke stilt politistyrke enn før, men ved nærmere ettertanke vil de nok prioritere utenrikspolitiske "politioppgaver" ganske mye høyere. De er avhengige av makt og krig for å få økonomien til å gå rundt, som bl.a. finansierer politi innenfor landets grenser :(

Lenke til kommentar
De er avhengige av makt og krig for å få økonomien til å gå rundt

Hvordan får krig økonomien til å gå rundt?

Krigsindustri, nyoppstarting av bedrifter i andre land (olje), handel i etterkrigstid, osv.

Er dog litt usikker her.

Skal ta en titt på Bastiat når jeg får tid (om lenge, lenge, med andre ord).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...