Zethyr Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Idioti er ikke noe liberalistene ønsker. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) Jo, det er worst-case -scenario. Men det viser bare hvor langt eiendomsretten kan gå. Den eneste retten liberalistene verdsetter. Retten til eiendom er utledet fra retten til liv. Sistnevnte kommer altså først. At man kan skyte folk som går på ens eiendom, er ikke liberalisme; det er idioti, hverken mer eller mindre. For øvrig har de ikke noe «sterkt liberalistisk fokus» på eiendomsretten i De forente stater. I mange stater blir folk frastjålet hjemmene sine fordi statene ønsker å selge dem til noen andre som kan betale mer i skatt. Edit: Dette har vel strengt tatt ikke så mye med mitt argument å gjøre, da jeg snakket om trygghet for jobber. Endret 22. juni 2005 av PelsJakob Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2005 Sovjet, Pol-Pot, m.fl. har nøyaktig like mye å gjøre med sosialismen som å skyte andre for å få inn på eiendommen sin har med liberalisme å gjøre. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Diskusjonen om eiendomsretten tar vi en annen plass. Det blir bare nok en tråd som går off topic, og mer arbeid for Tom Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg tror nok at USA kanskje vil få en sterke stilt politistyrke enn før, men ved nærmere ettertanke vil de nok prioritere utenrikspolitiske "politioppgaver" ganske mye høyere. De er avhengige av makt og krig for å få økonomien til å gå rundt, som bl.a. finansierer politi innenfor landets grenser Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 De er avhengige av makt og krig for å få økonomien til å gå rundt Hvordan får krig økonomien til å gå rundt? Anbefalt lektyre: Klassikeren Det du ser og det du ikke ser av Frédéric Bastiat. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 De er avhengige av makt og krig for å få økonomien til å gå rundt Hvordan får krig økonomien til å gå rundt? Krigsindustri, nyoppstarting av bedrifter i andre land (olje), handel i etterkrigstid, osv. Er dog litt usikker her. Skal ta en titt på Bastiat når jeg får tid (om lenge, lenge, med andre ord). Lenke til kommentar
howzer Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 USA... Halliburton, der presidentens nærmeste menn sitter/har sittet i styret. Bushs venner tjener drøssevis med gryn fordi staten ga kontrakt til Halliburton uten å legge det ut på anbud. Osv. osv. osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå