Gå til innhold

Trenger litt elektro-hjelp!

Anbefalte innlegg

Gammel tråd om prosjektet

Jeg jobber fortsatt litt med prosjektet over innimellom. I dag fikk jeg låne et oscilloskop for å se om den astabile multivibratoren jeg har laget (555-timer krets) fungerer, da det er noe som ikke fungerer.

555-timeren skal lage et signal på ca 40KHz, og for å teste dette koblet jeg til en IR-led og siktet denne mot en IR-demodulator.

IR-demodulatoren reagerer kun på IR-signaler på 40KHz, altså det fjernkontroller som oftest bruker.

IR-demodulatoren er koblet til en LED, som blinker når IR-demodulatoren mottar et signal på ca 40KHz. Dette fungerer helt fint for når jeg sikter en fjernkontroll på den og trykker på en knapp blinker LED'en.

Problemet er... jeg vet ikke hva problemet er! Jeg har testet signalgeneratoren med et oscilloskop, og signalet ser bra ut. Nå er dette et gammelt skop, så det er vanskelig å finne ut hva frekvensen er, men i følge denne siden skal frekvensen være riktig! 10nF kondensator ©, R1 = 820Ohm + 2 justerbare 100Ohm og R2 = 1000Ohm. Disse verdiene tilsier at jeg skal kunne stille fekvensen mellom 37.5KHz og 42KHz. Alt mellom der skal være akseptabelt for IR-demodulatoren, men den vil alikevel ikke reagere.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Signalet ser ut som det skal, så 555-timeren er ikke koblet opp feil. I følge alt av vettugt stoff jeg finner på nettet er frekvensen rett. Dioden lyser sterkere enn den i fjernkontrollen jeg tester med. Alikevel reagerer ikke IR-demodulatoren på signalet jeg lager, bare på fjernkontrollens signal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...