Gå til innhold

Hva er den beste Intel Pentium 4 for under 2000kr?

Anbefalte innlegg

Har lenge vært på jakt etter en god prosessor til dette hovedkortet.

Prosessoren må vere en Intel Pentium 4 med socket 775!

Skal bruke den mest til spilling, film, videoredigering osv.

Takk for eventuelle svar :D

PS: Maks 2000 kr!

Endret av Crazymonkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for forslaga.

Men er det nokken som veit ka som e forskjellen mellom en L2 Cache - 1 MB

og L2 Advanced Transfer Cache - 2 MB ? Ken av dei to nedom meina du e best?

Foreksempel forskjellen mellom desse to prosessorane her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305243&view=detailed

og her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307537&cks=PRL ??

Endret av Crazymonkey
Lenke til kommentar
Takk for forslaga.

Men er det nokken som veit ka som e forskjellen mellom en L2 Cache - 1 MB

og  L2 Advanced Transfer Cache - 2 MB ? Ken av dei to nedom meina du e best?

Foreksempel forskjellen mellom desse to prosessorane her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305243&view=detailed

og her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307537&cks=PRL  ??

Cache er hurtigminnet i prosessorkjernen, altså der prosessoren lagrer data før den prosesserer den og omvendt. Forskjellen i praksis kommer helt an på hva den brukes til. Forskjellen på de to er rett og slett størrelsen på hurtigminnet, og prosessorfrekvens. Den ene har dobbelt så mye L2 cache som den andre som kjører på 200MHz høyere hastighet. Den med dobbelt så mye L2 cache, altså 2MB og 3000MHz gir litt bedre ytelse enn den med 1MB L2 cache og 3200MHz. Denne er altså etter min mening det beste valget av de to, da den også støtter 64-bit instruksjoner -noe som er særlig framtidsrettet da du kan kjøre et 64bits OS og programvare. Tester viser at det gir en moderat ytelsesøkning i noen programmer/spill, men dette er ikke noen regel.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Denne (dual core) koster litt over 2000,- men er en racer i videoapplikasjoner sett i forhold til enkeltkjerne, men ingen nettbutikker har den på lager ennå :dontgetit:

Kan ikke se noen plass at HK støtter Dual-Core CPUèr....?

ikke til intel ivertfall. (var kanskje det du mente)

Lenke til kommentar
Denne (dual core) koster litt over 2000,- men er en racer i videoapplikasjoner sett i forhold til enkeltkjerne, men ingen nettbutikker har den på lager ennå :dontgetit:

Hovedkort med I955X brikkesettet støtter dual core(dobbelkjerne)

Feks dette. MSI 955X Platinum, I955X, Socket-775. komplett.no

Crazymonkey: Ville valgt 3.2GHz prosessoren. Ville ventet litt med å kjøpe EM64T støtte.

Selv skal eg ikke kjøpe dual core eller em64t før i 2006 en gang. Vil la dem få litt tid på å forbedre og få vekk buggproblemer i bios'ene til hovedkort produsentene.

Og så er det dyrt å være først ute med det aller siste nye som kommer ut.

Lenke til kommentar

Trodde ved første anledning da jeg så dual core cpu'en at hk med s-LGA775 automatisk støttet den, i verste fall med en bios oppdatering. Men nå kom jeg selvfølgelig på at bare AMD har denne fordelen.

Lenke til kommentar

Hovedkort med I955X brikkesettet støtter dual core(dobbelkjerne)

Feks dette. MSI 955X Platinum, I955X, Socket-775. komplett.no

Crazymonkey: Ville valgt 3.2GHz prosessoren. Ville ventet litt med å kjøpe EM64T støtte.

Selv skal eg ikke kjøpe dual core eller em64t før i 2006 en gang. Vil la dem få litt tid på å forbedre og få vekk buggproblemer i bios'ene til hovedkort produsentene.

Og så er det dyrt å være først ute med det aller siste nye som kommer ut.

Man trenger jo ikke bruke EM64T selv om man har en cpu som støtter det. Men uansett om den har EM64T eller ikke, så er det den best ytende P4 prosessoren under 2000kr.

Lenke til kommentar

kjaks: Hvorfor det? På grunn av at den har 2MB Cache og EM64T støtte? Nei du i de fleste tilfellene er 3.2GHz/800fsb/1MB cache litt raskere og så koster den ca 1800kr. Eg har den selv?

Forskjellen på ytelsen mellom en 3.2GHz 1MB cache og en 3.2GHz 2MB cache ser du kun i testprogrammene. Cachen er ikke den viktigste faktoren i en prosessor, det er GHz.

Feks. Har 1 amd xp3000+/1.8GHz/1024cache og 3 amd xp3400+/2.4GHz/512cache. De som er på 2.4GHz er fly i forhold til den som er på 1.8GHz.

Når eg kjøper en prosessor, ser eg på GHz. Eg bryr meg ikke om at amd kaller xp3700 og 3400. Begge er på 2.4GHZ, forskjellen er cachen og prisen?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøpt en Prescott igjen ville jeg i alle fall legge vekt på om den har de nye termiske og strømspare forbedringene som E1C, speed step. Dette er absolutt en kjærkommen ting som 6 serien har. Ytelsesmessig er det vel som de fleste sier ikke det helt store og hente i de fleste tester.

Lenke til kommentar
kjaks: Hvorfor det? På grunn av at den har 2MB Cache og EM64T støtte? Nei du i de fleste tilfellene er 3.2GHz/800fsb/1MB cache litt raskere og så koster den ca 1800kr. Eg har den selv?

Forskjellen på ytelsen mellom en 3.2GHz 1MB cache og en 3.2GHz 2MB cache ser du kun i testprogrammene. Cachen er ikke den viktigste faktoren i en prosessor, det er GHz.

Feks. Har 1 amd xp3000+/1.8GHz/1024cache og 3 amd xp3400+/2.4GHz/512cache. De som er på 2.4GHz er fly i forhold til den som er på 1.8GHz.

Når eg kjøper en prosessor, ser eg på GHz. Eg bryr meg ikke om at amd kaller xp3700 og 3400. Begge er på 2.4GHZ, forskjellen er cachen og prisen?

Selv om PR-avdelingene ofte gir inntrykk av noe annet, er klokkefrekvensen bare en av mange faktorer som spiller inn på ytelsen til en prosessor.

En AMD-prosessor får gjort like mye arbeid som en Intel-prosessor selv om den kjører på lavere klokkefrekvens
Endret av suprsid
Lenke til kommentar

suprsid: Har lest den før, men som eg sa. Min xp 3000+ er en sinke i forhold til min(e) xp 3400. Så har du og xp 3700+ og 3400+. Forskjellen mellom dem er minimal. Sokel 754.

Når eg en gang kjøper meg en sokel 939 prosessor, velger eg den billigste som gå på 2.4GHz. Nå ville det blitt xp 3800+. Å betale nesten 1000kr ekstra bare får å få +512 cache blir ikke aktuelt, xp 4000+.

Hadde xp 4000+ hatt 2.5GHz og 1024KB cache ville eg vudert å kjøpe den. For da er den en del raskere.

Men hvorfor overklokker de fleste cpu'ene, jo for å få mere MHZ.

Men ikke missforstå meg, cachen ER viktig. Men GHz er viktigere?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
cache ville eg vudert å kjøpe den. For da er den en del raskere.

Men hvorfor overklokker de fleste cpu'ene, jo for å få mere MHZ.

Men ikke missforstå meg, cachen ER viktig. Men GHz er viktigere?

Kanskje fordi det ikke går an å klokke noe mer enn MHz'en :whistle:

Altså, du kan ikke klokke å få mer cache.

Men det er sant det du sier med forkjellen mellom 3400+ og 3700+, at forkjellen mellom dem er minimal, men dette gjelder vel også for intel, der de faktisk kjører på 3,4GHz og 3,7GHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...