rscue Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hei Husker at før i tiden så kunne en sende mld fra en maskin til en maskin i nettverket, hvordan gjør en dette i lokalt nettverk Eks. Jeg sitter på en pc i mitt nettverk og i en annen del av huset sitter det en annen på en bærbar pc. Jeg vil da sende han en melding på maskinen han sitter på.. Han sitter på ip 192.168.1.5 og jeg skal sende han mld "rstarter nå router for oppgradering av firmware". Hvordan kan jeg gjøre dette ? Mvh RScue Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 kan jo sende net send., bare trykk start --> kjør og skriv:" net send <navn på mottakers datamsikn> <Melding> Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Noen som har brukt noe software for slikt? Med mulighet for å sende beskjed til f.eks. alle maskiner i nettverket på et gitt tidspunk, og innenfor en tidsbestemt periode repetere meldingen? Trenger noe slikt, flott om noen har erfaring å dele! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 kanskje du finner noe her: http://www.lantalk.net/ Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Dette har vi hatt det veldig gøy på skolen med. Ta å lag en skau med linjer etter hverandre i et tekstdokument på denne måten net send <navn på mottaker> <besked> net send <navn på mottaker> <besked> net send <navn på mottaker> <besked> osv osv. og lagre dokumentet som .bat Går sikkert ann å bruke en loop kommando elns og. For å sende til alle i samme arbeidsgruppe så bytter man ut navnet med * Endret 9. juni 2005 av tonna Lenke til kommentar
xoop Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Du kan gjøre det med Computer Management også. Høyreklikk shared folders, og velg console message, her kan du også velge blandt alle maskinene i nettverket. Dette blir akkurat samme type melding som med net send. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Den slemme varianten: @ECHO OFF :START NET SEND %1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9 GOTO :START Lagres i en .bat-fil, og brukes slik: <.bat-filnavn> <ip/maskinnavn> <melding> Den praktiske varianten: @ECHO OFF NET SEND <ip/maskinnavn> %1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %8 %9 Lagres i en .bat-fil, f.eks "say.bat". Bytt ut <ip/maskinnavn> i .bat-fila med ip'en eller maskinnavnet meldingen skal sendes til. Brukes: say <melding> Edit: Glemte å nevne at du ikke kan ha mere enn 8 mellomrom i meldingene dine (p.g.a %1 - %9) Endret 10. juni 2005 av skag1 Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Jeg fikk ikke dette til og fungere Jeg gjorde sånn: Åpnet notisblokk --> Skrev inn "net send * <test>" og lagret som hei.bat Etterpå det dobbeltklikket jeg på hei.bat og da kom det opp ett dos vindu som lukket seg raskt igjen. Da trodde jeg det skulle vært sendt, men jeg spurte de andre på nettverket om de hadde fått noe meldinger så sa de nei. Har jeg gjort noe feil eller? Jeg har lyst til og få dette til og fungere. Jeg bruker Windows XP Professional. Endret 10. juni 2005 av Overdox Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg fikk ikke dette til og fungere Jeg gjorde sånn: Åpnet notisblokk --> Skrev inn "net send * <test>" og lagret som hei.bat Etterpå det dobbeltklikket jeg på hei.bat og da kom det opp ett dos vindu som lukket seg raskt igjen. Da trodde jeg det skulle vært sendt, men jeg spurte de andre på nettverket om de hadde fått noe meldinger så sa de nei. Har jeg gjort noe feil eller? Jeg har lyst til og få dette til og fungere. Jeg bruker Windows XP Professional. De andre på nettverket må selvsagt være konfigurert for å kunne ta imot slike meldinger. Lenke til kommentar
trollshaw Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 hvordan konfigurert? maskinene trenger bare å kjøre messenger servicen for å ta imot NET SEND meldinger. og den er aktiv ved default. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 net send * <melding> Gjorde det på skolen av og til, veldig mange lærere som var ganske røde i ansiktet da de kom inn i klasserommet... Lenke til kommentar
tommis Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Husker jeg dreiv endel med net send før, men nå i XP får jeg det ikke til å fungere. Det eneste som fungerer er NET SEND /DOMAIN <beskjed>, da går meldingen til alle i domenet. Noen som har samme problemet? Prøvde også "konsollmelding" som ble nevnt over, men fikk feilmelding der også. Endret 10. juni 2005 av tommis Lenke til kommentar
EMM386 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Messenger-tjenesten i WinXP blir automatisk deaktivert av service pack 2. Du må inn på listen over tjenester og sette den tilbake til automatisk start. Lenke til kommentar
tommis Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Hmm.... ok, men hvor er denne listen over tjenester? Lenke til kommentar
EMM386 Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Innstillinger -> Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Tjenester Lenke til kommentar
tommis Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Takker, fant det. Jævlig pes å få alle andre til å aktivere denne tjenesten da... Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Takker, fant det. Jævlig pes å få alle andre til å aktivere denne tjenesten da... Er vel litt upraktisk at hvem som helst kan sende meldinger til hele nettverket. Lenke til kommentar
tommis Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Var jo sånn før at man kunne det, kjekt for administratorer, men ser selfølgelig poenget ditt. Kan bli plagsomt. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nå har jeg prøvd alle muligheter dere har sagt her og det funker enda ikke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå