Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe vennen min?

Anbefalte innlegg

Har en venn (Kristina) som har en del personlige problemer.. Stefaren er en drittsekk og trakkaserer henne! Skriker til henne, rister henne til hu begynner å gråte og skrike hu og veninna opp i ansiktet så veninna begynner å gråte. Han sender stygge blikk og låser henne inne på rommet etter å ha skriki til henne...

Hun har prøvd å snakke med moren, men hu bare avvisere henne.. Samme med lærere!

Har snakket med henne i et par timer nå å prøvd å hjelpe henne, men jeg har sluppet opp for gode forslag. Regner ikke med at det stefaren gjør er ulovlig, men det bryter hennes iallfall ned og hun føler seg ganske deprimert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss det stefaren gjør bryter jenta ned, er det selvfølgelig ulovlig. Viss ikke mor il høre er det vel bare å si: da ringer jeg barneværnet!dette er sikkert veldig vanskelig. er det ikke noe annen slekt rundt, tanter eller onkler?noen voksne som kan ta tak i problemet ganske tvert!?

Lenke til kommentar

Det er bare psykisk.. Derfor er det så vanskelig! Men hu har på følelsen hele tida at han er like ved å slå til henne, men han vet at mora hadde kasta'n ut da..

Problemet er at hun har lukka seg helt inne, den eneste hu har åpna seg for er meg fordi jeg har vært nede der hu er nå selv!..

Lenke til kommentar

hm... dette høres jo jævla kjipt ut!

det finnes jo gratis-telefoner man kan ringe til, og det trenger ikke være hun som ringer hvis hun syntes det er vanskelig, du kan jo f.eks ringe for å høre hva du/dere/hun kan gjøre med dette...

kan desverre ikke noen telefonnummer i hodet, men det vel noe som heter SUSS-telefonen, og barnevernet kan ringes. Sikkert mange flere også...

er vel også en nettside som heter Klara Klok eller noe der man kan komme med problemene sine og få profesjonell hjelp...

Edit:

SUSS var vel kanskje litt feil, ettersom det står for Senteret for Ungdom Samliv og Seksualitet, eller...

UNG.no kan hende har noe info om dette...

Forøvrig:

Barnevernet har plikt til å gripe inn når:

* Barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har et særlig behov for et hjelpetiltak.

* Det er alvorlige mangler ved den daglige omsorgen som barnet får, eller alvorlige mangler ved den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling.

* Foreldrene ikke sørger for at et sykt, eller funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlig behov for behandling og opplæring.

* Barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet.

* Det er overveiende sannsynlighet for at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet.

* Barnet har alvorlige atferdsvansker som f eks viser seg i vedvarende eller gjentatt kriminalitet eller i vedvarende misbruk av rusmidler eller på annen måte.

* Blir barnevernet kjent med slike forhold, har det plikt til straks å foreta nærmere undersøkelser.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Gjør mitt beste, har sendt inn til Klara Klok men vurderer å bare ringe en eller annen telefon så det går litt fortgang i det! Men er redd det vil bli tatt useriøst.. Eller?

Tror ikke de telefonene hadde fantes hvis de tok folk som useriøse. :)

Lenke til kommentar
Det er bare psykisk.. Derfor er det så vanskelig! Men hu har på følelsen hele tida at han er like ved å slå til henne, men han vet at mora hadde kasta'n ut da..

Syns du nevnte at han rista henne til hun begynte å gråte. Personlig vil jeg karakterisere dette som vold. Og om mora venter til han slår henne før hun kaster han ut, vel da er det noe som ikke stemmer med mora heller. Ring barneværnet du, og få fortgang i det. Egentlig var det vel Kristina som skulle ha ringt selv, men tror det skal fungere om du tipser om mishandlingen som foregår også. Lykke til, og bra jobba. You'r a true friend :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...