Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Share fra XP til Win2000 i lokalt nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker igjen... forrige gang fikk jeg ikke noe fornuftig svar. Veldig bra hvis noen kan hjelpe meg med dette!

Jeg sitter på en WinXp-pc. I ett lokalt nett via en ruter finnes en annen med Win2000.

Jeg skal share en katalog på WinXp-maskinen med passord og brukernavn.

Hvordan gjør jeg dette?

Tidligere har jeg fått beskjed om at jeg må opprette en ny bruker på WinXP-maskinen med passord og brukernavn, deretter endre rettigheter på katalogen.

Så måtte brukeren av Win2000-maskinen også opprette en konto med samme brukernavn og passord.

Problemer er at brukeren av Win2000-maskinen ikke KAN endre brukernavn + passord pga VPN.

Hvordan sharer jeg da denne katalogen med brukernavn og passord?

På forhånd TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han på 2000 trenger ikke opprette noe ny brukerkonto!

Bare lag en ny bruker med passord, og så kan han på 2000 trykke på den mappen. Deretter får han opp følgende melding:

Feil brukernavn/passord.

Også skriver hasn inn brukernavnet på xp og passord!

Lenke til kommentar

Et annet enkelt men genialt triks:

hvis du skal dele en katalog du kun vil at han skal komme inn på gjør du følgende:

1.finn mappen du skal dele :smile:

2.Der du skriver inn hvilket navn mappen "sharen" skal ha, legger du inn en $ på slutten. navnet på sharen kan jo f.eks være et passord, med en $ på slutten.

Det $ tegnet gjør, er å skjule delingen, slik at den ikke vises når noen går inn på PC'en din og ser hva du har delt.

dermed er du nødt å skrive maskinpassordet$ for å komme inn på mappen! og hvis du ikke sier til noen andre hva den er delt som, er det ingen andre som kommer inn på den!

Jeg synes det er knall enkelt, og i tilleg slipper jeg bryet med å lage nye brukere og slikt.

Det er nok ikke en så veldig sikker metode, men uansett, sannsynligheten er nok heller liten for at noen gidder å stresse for å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Easy!

Du kan gjøre det hele uten å måtte lage en konto på XP maskinen, men likevel gi KUN EN SPESIFIK bruker tilgang. Hvordan?

Har engelsk system, follow this;

:mappen du vil dele:propertiessharingpermissionslocations

velg så den korrekte maskinen (win2k maskinen) og legg til brukeren derfra. Har ikke prøvd det, men jeg tror det skulle fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...