er@ser Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hvordan løser dere databasetilkoblinger i webprosjekter (jsp sider)? Det er mange måter å løse dette på, men hva mener dere er best? F.eks. - Åpne der det trengs med "conncectionkode" - Bruke den innebygde connectionpool i webserveren - Lage connection og legge denne i session - Egen conncetionpool? Erfaringer med responstid på de forskjellige, kom gjerne med forslag og eksempler Lenke til kommentar
boemane Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hvordan løser dere databasetilkoblinger i webprosjekter (jsp sider)? Det er mange måter å løse dette på, men hva mener dere er best? F.eks. - Åpne der det trengs med "conncectionkode" - Bruke den innebygde connectionpool i webserveren - Lage connection og legge denne i session - Egen conncetionpool? Erfaringer med responstid på de forskjellige, kom gjerne med forslag og eksempler Personlig åpner jeg en connection og plasserer denne i session. Jeg gjør det av 2 årsaker - Jeg hadde ikke tilgang til connection pools hos min gamle webhost - Jeg lagrer mer enn kun DB Connection i session Det beste er nok å benytte web serverens connection pool. Men det kommer jo og litt ann på webserveren. Tomcat/JBoss gjør en god jobb med connection pool så vidt jeg vet. Jeg skrev en artikkel om MVC-Model 2 for ca. ett år siden, men den er mer beregnet på å beskrive MVC, enn selve database koblingen... ( http://devsiden.info/?side=artikler&ArtID=10&ArtSide=1 ) Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg brukte den innebygde connectionpool til tomcat, men det virket som denne gikk tom/døde når en brukte connection objektet litt aktivt. Koden som er blitt brukt er korrekt med tanke på åpne og lukke, så jeg tror ikke jeg skal øke antall connections i pool. Bruker nå session, men da er responstiden lang på "føste hit", resten av sidelastingene (innenfor en session) går relativt raskt. Jeg kjører mot en oracle database som er satt opp med 15 connections i pool, burde jeg øke denne? Lenke til kommentar
boemane Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg kjører mot en oracle database som er satt opp med 15 connections i pool, burde jeg øke denne? Det kommer jo helt an på hvor mange besøkende du har på siden din. Dersom siden har mer en 15 brukere inne samtidig, er alle connections brukt opp. Lenke til kommentar
er@ser Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Dette er jo kun i pool. Kommer det flere vil den opprette nye connections men disse er ikke ferdigkoblet enda. Skal teste med flere, sjekke minneforbruket og hastighet. Jeg så nå at jeg hadde 30 connections mot db.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå