Gå til innhold

rtfm.

Anbefalte innlegg

Beklager framtreden min her - Mener ikke være frekk på noen måte, men til alle dere som spør ganske generelle spørsmål som 'ISDN i linux', 'DVD i linux', 'openGL...' osv... Les dokumentasjonen på programvaren, og søk google eller linuxdoc.org først.

Sånn sparer alle tid, samt vi slipper å skrive det samme 11 ganger :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig enig med SSM.

Når jeg skulle lære meg linux så jeg ikke på det å spørre andre som en faktor i lærekurven. Jeg leste bøker og dokumentasjon, men nå tror alle IRCere og eggdroppere at linux er noe de må prøve som desktop, men gidder ikke lese en dritt fordi det er "stress", og spør om helt basic linux kunnskap som å "mounte en cdrom", og "gå tilbake en katalog" til de som faktisk gidder å lese.

Bra at du tok det opp SSM.

Mannen med katten ser ikke fuglene, og sykkelen er like hel etter fisken og mannen som ikke sparket gress fordi datamaskinen kunne svare de perverse blyantene som flyr sammen med mannen på brygga oppå katten under havet.

[ Denne Melding var redigert av: termos på 2002-07-22 21:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-22 20:45, termos skrev:

Når jeg skulle lære meg linux så jeg ikke på det å spørre andre som en faktor i lærekurven. Jeg leste bøker og dokumentasjon, men nå tror alle IRCere og eggdroppere at linux er noe de må prøve som desktop, men gidder ikke lese en dritt fordi det er "stress", og spør om helt basic linux kunnskap som å "mounte en cdrom", og "gå tilbake en katalog" til de som faktisk gidder å lese.

Termos, nå begynner du irritere meg kraftig. Det er helt greit at folk bør sjekke ut dokumentasjon og nettet før poster all verdens innlegg. "Gå tilbake en katalog" kommentaren din var helt klart mynta på mitt innlegg tidligere ikveld:

forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=43302&forum=27&replies=6.

Men du kan jo ta et søk på google sjøl og se hva du finner. jeg brukte søkeordene cd, .. , directory, tree, up, change, console, command, linux, reference i et utall kombinasjoner uten å finne det jeg ville ha.

Jeg er så drittlei prepubertale bedrevitere her på forumet.

Inlegget ditt i denne tråden for få minutter siden virkelig bekrefter dette: forum.hardware.no/viewtopic.php?topic=42894&forum=27&replies=3

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-22 22:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-22 22:29, Hoppesagåsa skrev:

Quote:

Den 2002-07-22 20:45, termos skrev:

Termos, nå begynner du irritere meg kraftig. Det er helt greit at folk bør sjekke ut dokumentasjon og nettet før poster all verdens innlegg. "Gå tilbake en katalog" kommentaren din var helt klart mynta på innlegg tidligere ikveld:
. Men du kan jo ta et søk på google sjøl og se hva du finner. jeg brukte søkeordene cd, .. , directory, tree, up, change, console, command, linux, reference i et utall kombinasjoner uten å finne det jeg ville ha.

Jeg er så drittlei prepubertale bedrevitere her på forumet.

Inlegget ditt i denne tråden for få minutter siden virkelig bekrefter dette:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-22 22:32 ]</font>

Det er få som skriver en dokumentasjon på 'cd' kommandoen (utenom man sidene såklart), så det er ikke noen overraskelse at du ikke fant noe.

Svar på noe slik finner du ofte i små "Jeg og min Linux" eller "Linux for første gang" hefter som koster 150kr, og har med en redhat cd.

Om du hadde tatt tid å lest en slik hadde du hatt svaret på det med en gang, og sikkert svaret på mange andre spørsmål også.

Problemet er at folk ikke gidder å gjøre slikt mer, fordi de regner med folk gidder å svare dem på irc uansett, derfor blir det bry og irritasjon for de som faktisk gidder å lese noe for å finne ut av ting.

Jeg tok posten din som ett eksempel, fordi den var veldig bra å bruke som det. Var ikke ment for å henge deg ut på noen måte.

Lenke til kommentar

Nei, mitt innlegg var ikke et godt eksempel. Jeg var i akutt behov for å få vite det og her jeg sitter og konfigurerer et lass med filer på diverse partisjoner. Takk og pris var det andre som forsto.

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-07-22 22:45 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg også, først og fremst, ville sjekke produktets hjemmeside. Og når det gjelder Linux, finnes det plenty av dokumentasjon. Enn nå hvor tungt det måtte være å pløye seg igjennom.

Og av og til blir jeg også lett irritert av spørsmål av typen som "Hva er nett-adressen til MicroSoft?" Den er http://www.microsoft.com, såklart. De aller fleste selskaper har tilsvarende domene-navn, og det er generelt bare å prøve seg fram.

Og sånne ting.

Jeg skal hysje på meg nu. Ha en festlig aften. Ikke bli støtt av mine innlegg. Men tenk logisk neste gang, væffal i forhold til dokumentasjon/domene-navn.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange av dere som har lest Eric S. Raymonds "How to become a hacker", men han nevner en del ting som kan være greie å ta med seg sånn i hverdagen. Nyttig visdom som kanskje flere burde ta til seg...

Finally, a few things not to do.

1) Don't use a silly, grandiose user ID or screen name.

2) Don't get in flame wars on Usenet (or anywhere else).

3) Don't call yourself a `cyberpunk', and don't waste your time on anybody who does.

4) Don't post or email writing that's full of spelling errors and bad grammar.

Resten finner dere på:

http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

.... dersom det skulle være av interesse...

swanky

(hmmm, burde kanskje endret nick'et mitt selv....)

[ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-07-22 23:01 ]

Lenke til kommentar

"RTFM"

Jeg skjønner at folk er veldig lei av "newbies" som ønsker svar på alt mulig av informasjon som ligger lett tilgjengelig. Jeg skjønner også de som ER newbies og som ønsker korte, greie svar på enkle spørsmål.

Jeg tror problemet ligger i for liten tålmodighet hos begge parter.

Selv mener jeg folk burde sjekke litt mere opp rundt temaet før de spør om alt mulig. Lurer til tider om dette er folk som spør om hjelp uten å prøve selv ellers også.. uten data/*nix.. det være sykkelreperasjoner osv os vosvo.

MEN det "vi" andre kan gjøre er å legge den informasjonen folk lurer på litt lettere tilgjengelig?

(Noen testa http://www.rtfm.no btw?)

Hvorfor har vi egentlig slike forum som dette?

For diskutering av avanserte linux-funksjoner? Neppe.. det sees på nivået som det er her.

Menneh.. kan skrive ENDA mere bull her enn det jeg har gjort nå, så jeg gir meg der.

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-20 20:56, SSM skrev:

Beklager framtreden min her - Mener ikke være frekk på noen måte, men til alle dere som spør ganske generelle spørsmål som 'ISDN i linux', 'DVD i linux', 'openGL...' osv... Les dokumentasjonen på programvaren, og søk google eller linuxdoc.org først.

Sånn sparer alle tid, samt vi slipper å skrive det samme 11 ganger :smile:

Synest at spørsmål som "ISDN i linux" og "DVD i linux" ikke er så grunleggende eg. Hvordan få til isdn i linux spørsmål passer fint in her i forumet spør du meg. Er jo her for at vi skulle kunne hjelpe verandre og diskutere ting. Helt umilig og finne ut om noen har lest dokumentasion før dem poster her. Må bare stole på at dem har gjort en liten insats. Noen som lurer på noe eg vet, så hjelper eg som so det er om det mest generelle tingene.

Lenke til kommentar

Hehehhehehe..

Neida.. jeg for min del ønsker ikke at folk skal gå ifra M$ til Linux.

Skal jeg være helt ærlig mener jeg at en god del burde holde seg til M$, og spare verden for endel plager.. ,)

Men jeg hjelper de som trenger hjelp etter å ha gjort et ærlig forsøk på å tilegne seg informasjonen ham trenger på egenhånd.

Dessuten.. Det å bruke Linux som OS er ikke å føre en krig mot Bill Gates og hans M$.

Jeg digga MS DOS og kampen om de 640k'ene, og jeg mener Gates har vært et økonomisk geni til tider. Men jeg ønsker mer av et OS, og bruker dermed M$, Tux's og devils om en annen =) (Les: w2k, linux, *bsd's osv*

-Dante

Lenke til kommentar

Godt sagt 4-dante

Innlegget mitt var også ment som et lite "hælspark" til de som er superfantaster og tilnærmet mener at løsningen på ethvert problem er å installere Linux. (for ordens skyld: sikter ikke til noen spesielle her)

Noe av poenget mitt er at å lese manualer og faq's kan være et sant ******* for en som er totalt nybegynner. Uansett OS eller program.

Et eksempel; man laster ned f.eks en Linux-distro fra internett. Starter installasjonen og det går i og for seg greit. Javel, og hva nå? Så spør man kanskje her inne og får til svar; "les manualene" - ok, hvilke manualer? Dem som er i programmet sier du? Fint, hvor finner jeg dem?

At man kan skrive man <parameter> og få hjelp om akkurat dette er jo ikke nybegynnerstoff, likesom det er forskjell på cd.. og cd<mellomrom>... For en som vet dette er det nesten latterlig enkelt, men for en som ikke vet det kan det være ufattelig vanskelig.

Samme med MS-DOS. Der er det også mange måter å gjøre ting på - både raskere og enklere enn i selve skrivebordsgrensesnittet, men det kan virke vanskelig for en uerfaren.

Det er vel også viktig å skille mellom brukerne her. De som ønsker å prøve et OS for å se hvilke oppgaver det kan løse - og de som har en oppgave som skal løses og ønsker å se hvilket OS som kan gjøre dette.

Hvis man ønsker å prøve Linux bør man på forhånd (og dette gjelder i og for seg alle OS) undersøke hvilke hjelpemuligheter man kan få og hvor. Det meste kan læres underveis, men en del grunnleggende bør sjekkes ut på forhånd.

Å ha en "la det stå til" holdning er ikke alltid særlig hensiktsmessig når det gjelder programvare :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...