tommen Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Historien: Skulle "fixe" opp en gammel p100. Boota opp, og fikk en feilnmelding i scandisk om at det var noe problem med "LBA" modusen, og at scandisk ville kunne fokke opp HD'en hvis det ble kjørt. HD'en er en WD-caviar på 8GB. Kjørte Fdisk og fjernet partisjonen og gikk inn i cmos'en for å se hva som skjedde der. Så at LBA-modus var skrudd av, og så skrudde jeg den på. Etter dette har maskina hengt seg etter at den har detecta HD'en (virker som om kommunikasjonen HK & HD staller systemet) Men systemet er ikke låst (CTRL + ALT + DEL & NUM LOCK funker) Når jeg autodetecter HD'en så settes den automatisk i LBA mode. Men som sagt da funker det ikke. Så jeg skrudde av LBA mode, og da gikk det, men FDISK finner nå max size på HD'en til å være 500MB..... (følge av at LBA er deaktivert (??!!)) På system skjermen som kommer opp etter at minnet er tellt opp står det at disken faktisk er 8GB... Så en grei løsning på dette tenkte jeg måtte være en BIOS oppgradering. Etter en masse sarv og jævelskap fant jeg ut at det er et firma som heter CMC som har produsert kortet og modellen er et C55pi HK (socket 7 med 4 isa/4 pci/4 edo/1 sd og SIS chipset). Fant til slutt en bios til dette kortet og lastet ned AMI flash utility for å få flasha biosen. Men dette funket selvfølgelig ikke (fikk beskjed om at HK'et ikke kan flashes (men jeg kan tydelig se epromben stå der!!!) så jeg må sikkert bruke et annet flash prog??? Så spørsmålet er om det er noen som har peil på om dette evt. hjelper eller om det er noe annet jeg må gjøre? (prøvde å sette i en 3.2 GB quantum fireball HD, men den ville den ikke detekte engang (sikkert for mange sylindre (hørte at 4096 er mak ant. på gamle pc'er..)) BTW, FDISK er fra win98 Takker for svar. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 *bump* :smile: Ja, dette hoertes riktig saa moro ut... Har du vurdert aa ta en stor slegge og mose hele hovedkortet? Serioest, hva kan man bruke en 100MHz til idag? Lenke til kommentar
baldytheman Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Kanskje noen kunne svare fyren på en mer konstruktiv måte???? Han spør etter hjelp - ikke etter syrlige kommentarer på hva han kan bruke en sånn maskin til!! Når det gjelder det hovedkortet så ville jeg prøvd å sette antall sylindre og hoder på disken manuelt i bios - og se om det hjelper. Hvis ikke det skulle hjelpe, så sjekk innom Western sine web-sider, de har et eller annet program (husker ikke i farta hva det heter nå) som kan hjelpe deg med å få kjørt en større harddisk enn hva hovedkortet i utgangspunktet klarer. Håper du kommer litt lengre med noe av dette ... Lenke til kommentar
[bErZeRk] Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Det må jo bli opp til deg, men som Lavizh sa, kan du jo prøve Linux. Det vil nemlig gå uten om bios i initialisering av disk'n, og da spiller det ingen rolle om bios oppgir feil data. Lenke til kommentar
arcade Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Hei! Tviler på at så gamle maskiner kan flashes, tror dette kom litt senere (jeg har en 486-133 og P120 som ikke kan flashes på mitt lille "museum" ). Løsningen er å laste ned et program fra Western Digital (www.wdc.com) som overstyrer BIOS begrensningen på 528Mb. Jeg har selv installert en WD 2GB Caviar disk på tidligere nevnte 486 og da måtte jeg kjøre dette programmet. Husker dessverre ikke hva det heter (dette gjorde jeg for 6 år siden), men mener at det hadde "z" i navnet. Tror ikke at dette programmet løser neste BIOS begrensning som ligger på ca. 8Gb, men dette skal ikke være noe problem for deg :smile: <B>Tilføyning:</B> Fant programmet hos WD, og det er en pakke som kalles "Data Lifeguard Tools" som blant annet inneholder programmet EZ-BIOS (som løser problemer med BIOS begrensninger). Her kan du lese mer: http://support.wdc.com/download/ Lykke til :smile: Arcade [ Denne Melding var redigert av: arcade på 2002-07-21 11:16 ] Lenke til kommentar
talisar Skrevet 21. juli 2002 Del Skrevet 21. juli 2002 Pentium baserte hovedkort kan da flashes (som regel), hvertfall p100 kort. Men jeg tror nok en enklere løsning er å installere en av de drivemanagerene som de snaker om over her. Da ser du hvertflal om det fungerer. Dersom du kan sette LBA mode på hovedkortet støtter jo hovedkortet LBA og du trenger ikke flashe (logisk). Så problemet ligger vel et annet sted? Usikker på hvor, men det er fordi det er tidlig på dagen og jeg er møkkatrøtt:) Lenke til kommentar
tommen Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 Takker for svar, og til de som lurer på hva en kan bruke en slik maskin til så er det f.eks. en skrivemaskin, til e-postlesing og litt enkel surfing (samt å legge kabal). (maskina er til fattern som skal bruke den til akkurat dette!) Jeg fikk faktisk flasha opp kortet til slutt (flash programmed til AMI var for nytt så det ut til... Men dette løste ikke problemet, abre gav meg 1 ekstra utropstegn i dev. manageren (ps2-mus). Leg lasta ned HD-progget til WD, og etter litt mekking, så fikk jeg i gang 8GB og fikk lagt inn W98. Og det går faktisk greit nok. Støtter faktisk 200MHz dette kortet nå etter flashingen (hehe) man jeg har ikke noen manual, så jumpersettings og slikt ved et evt. bytte er jo håpløst. Men disse er jo luksus problemer. Et lite problem jeg fikk i tilegg er et utropstegn i dev.manageren etter jeg la in 98'en. IDE-kontrollern fra SIS er i konflikt med pci-ide kontrollern til CMC (eller det er i hvertfall ca. sånn det står) merkelig med 2 IDE kontrollere?!?! så om dette er bare en phantom-resurs aner jeg ikke... Men den spiller ingen rolle forsåvidt, bare jeg er litt perfeksjonist av natur! Takker for svar og hjelp så langt! [ Denne Melding var redigert av: tommen på 2002-07-22 10:32 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå