Gå til innhold

Kjøp av digital speilrefleks, har linser fra før

Anbefalte innlegg

Jeg har også tenkt å oppgradere til d-slr og sitter på et par objektiver(AF-Nikkor 35-80 f4-5.6 og Tamron 28-200 f 3.8-5.6 (if) LD. Er dette noe å samle på så det bør legge føring for valg av kamerahus???

Vil anbefale deg å kjøpe Nikon D70 om du fortsatt får tak i det, med 18-70 objektivet. Hvis du da trenger mer zoom, kan du bruke Tamron 28-200 helt uten problemer (forutsatt at det har Nikon fatning, noe det har hvis du har brukt det på Nikon før). Du må bare gange brennvidden med 1,5, noe som fører til at du får 300 som høyeste brennvidde (tilsvarende vanlig film). Evt. kan du gå for D50 med et av kit-objektivene. Du kan bruke Tamron-optikken der også. D50 er mindre og lettere enn D70, selv om det er noe større enn 350D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moro å få svar, takk for det, så jeg prøver meg på en liten add-on: Fotograferer sprangridning og må time godt. Fokusløsninger i de aktuelle kameraene og/eller objektivene som har betydning? Ja D70 er vel raskere enn D50, men D50 har følgefokus eller? Og vinner jeg noe hastighet på en nyere zomm vs den jeg har? Responstid for optikken til Nikon er jeg ikke sikker på, i en forretning ble jeg fortalt at både Tamron, Tokina og Sigma var MYE tregere enn originaloptikk. Og da bommer jeg.......fart er tingen i fokus (!) Hvorfor vil du forresten ikke betale noen kroner ekstra og få 70s-huset som vel er litt mindre og har (???)større skjerm?

Flott forum dette her, og jeg istemmer med en lenger opp i tråden med hjertesukk om at kompetansen forsvinner fra forretningene. Godt man er på nett!

Lenke til kommentar
Responstid for optikken til Nikon er jeg ikke sikker på, i en forretning ble jeg fortalt at både Tamron, Tokina og Sigma var MYE tregere enn originaloptikk. Og da bommer jeg.......fart er tingen i fokus (!) 

Fokustidene på forskjellige objektiver varierer, og mer enn forskjellen på D70 og D50. Nå er det nok riktig at mye av originaloptikken er tregere enn optikk fra andre produsenter, men ta med deg din optikk i en butikk og prøv den mot nyere originaloptikk. Tror du må godt opp i pris for å få en skikkelig rask telezoom med godt område. Men hvis du står på samme sted, og skal fotografere på omtrent lik avstand, kan det være like greit å forhåndsfokusere manuelt. Da behøver du ikke vente på fokusen.

Hvorfor vil du forresten ikke betale noen kroner ekstra og få 70s-huset som vel er litt mindre og har (???)større skjerm?

D70s er også et godt kamera, men det er ikke mindre (nøyaktig like stort som D70, faktisk 5 gram tyngre) og skjermen er kun 0,2" større. Så godt som umerkelig. Andre forskjeller er at den innebygde blitsen kan skyte litt videre (18mm mot D70 sin 20mm) og at batteriet som følger med har noen få mah mer. Ellers er det en rekke softwareoppgraderinger som fører til raskere og bedre autofokus, mer korrekt telleverk og så videre. Men alle softwareoppgraderingene kan du få til D70 også ved å laste ned en offisiell firmwareoppgradering fra Nikon sine hjemmesider. Så i praksis blir forskjellen mellom en D70 og en D70s at skjermen er 0,2" større, den innebygde blitsen skyter 2mm videre og batteriet varer noe lenger. Batteriet i D70 varer lenge nok synes jeg. Derfor, hvis du får tak i D70 er det et veldig godt kjøp. Hvis ikke, er prisforskjellen mellom D50 og D70s så stor at jeg ville vurdert D50 også.

Flott forum dette her, og jeg istemmer med en lenger opp i tråden med hjertesukk om at kompetansen forsvinner fra forretningene. Godt man er på nett!

Heldigvis gjelder ikke dette alle forretningene. Butikken jeg jobber i har fire fast ansatte som har jobbet med dette i årevis (og noen ekstrahjelper der kunnskapen også er tilstrekkelig blant de fleste). Jeg er "yngstemann" og har jobbet der i tre år. Man lærer faktisk mye på de tre årene, samt at interessen var der også før jeg begynte å jobbe der. En annen har jobbet i fire år, og to stykker har jobbet der i 20 år. Det gjelder bare å finne riktig butikk :)

Lenke til kommentar

Da er det vel bare å løpe til xxxxxsom selger d70 og 18-70 for 7999,-. Men det er noe med at huset allerede er et år og ting skjer fort for tiden...

Glemte at det er feil å reklamere så jeg fjernet butikknavn (edit)

Endret av Jonhk
Lenke til kommentar

Kjøpte D70 på fredag, noen hundre bilder i helgen. Tamronen funket flott, merket ikke særlig forskjell i fokusering på Nikkor 18-70 og tTamron 28-200. Men Tamronen virker for meg riktigere eksponert, kit-objektivet ble mørkere. Vi må trene oss. Og vi må trene oss på å holde stille. Virker som det er en større utfordring å holde støtt med dig. hus? Betyr egentlig størrelsen på bildebrikken at det blir vanskeligere å få skarpe bilder? Har ikke erfart problemer i samme grad med min gamle F70. Ellers er det jo helt topp, da. Og milevis fra min powershot a80 som jeg jo var fornøyd med, og som fortsatt egner seg til småknipsing. Men skarphet ved maks brennvidde skulle jeg gjerne hatt tips om. Sportsprogram ble satt. Og Auto. Kjørte også ISO 320 for kortere lukkertider. Er maks blender og stødige hender beste tips? Stativ er ikke spesielt aktuelt for dette, synes jeg. Og objektiver med stabilisator blir både tunge og dyre. Jeg leter også i andre tråder for tips på dette, men jeg undres altså på om brennvidden blir en større utfordring for d-slr enn slr. Thank U!

Edit: Noen få bilder fikk feil fokus, har oppgradert til firmware 2.0 i går kveld, ser om det blir ennå bedre nå.

Endret av Jonhk
Lenke til kommentar
Kjøpte D70 på fredag, noen hundre bilder i helgen.

Og vi må trene oss på å holde stille.  Virker som det er en større utfordring å holde støtt med dig. hus?

Og milevis fra min powershot a80 som jeg jo var fornøyd med, og som fortsatt egner seg til småknipsing.

Og objektiver med stabilisator blir både tunge og dyre.

Gratulerer med din D70, selv valgte jeg EOS 350D. Det meste ved dette kameraet er bedre enn forventet, bortsett fra 17-55 zoomen som fulgte med. Et objektiv som har dårligere kontrast og fargegjengivelse enn mitt Powershot A75.

Når det gjelder å holde kamera stille må en som du sier trene. Bruk høy ISO og press utløseren sakte ned, ikke trykk i et rykk.

Mitt neste objektiv blir nok et EF-S 17-85 USM, som dessverre koster over 5000 kroner.

Selvom gubben i den lokale Elite-sjappa sier at Sigma gjør det bedre i tester så mener

jeg at Canons egne objektiver gir bildene et visst "sting" som en ikke finner hos andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...