iBook Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg hjelper nå min gamle mor til å få seg digitalkamera, siden hun nå har fått seg PC og har funnt ut hvordan den fungerer. Hun vil da ta opp igjen en fotointeresse på mny, som de siste årene har ligget litt på is. Fra før har hun et analogt speilrefleks, Pentax med gode og velfungerende linser. Har allerede fått høre at disse linsene kan brukes på nyere kameraer, bare å kjøpe en adapter (K-adapter, hvis det sier dere noe?). Kunne vært fint å få noen tips til hva slags kamera hun bør velge? Det er altså bare selve kamerahuset som trenger å være god kvalitet, siden linsene hun har fra før er såpass gode og kommer til å bli brukt. Jeg viste henne noen priser på nettet, men hun syntes noe av det var litt dyrt. For jeg regner med det ikke er mulig å kun kjøpe kamera, uten linser? (skal uansett forhøre meg i en fotobutikk). Eller vet dere om noen nettbutikker som selger dette? Ellers tror jeg hun vil stille samme krav til et digitalt speilrefleks som til et analogt, så jeg lurer på om hun uansett må litt opp i pris. Hun har i perioder av livet sitt vært en aktiv hobbyfotograf, så det bør være av en viss kvalitet. Håper dere kan komme med noen råd, jeg håper nemlig selv å få låne dette nyinnkjøpte kameraet Lenke til kommentar
olemm Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at pentax istDs er apparatet du/hun bør kjøpe. Her skal K-fatningobjektivene gå rett på uten konverteringsring. Er disse objektivene K eller KA eller hva den tredje-sorten-heter-igjen? Er det analoge apparatet hun har et eldre (spotmatic etc.) eller en nyere AF-variant? Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Det går nok også fint å kun kjøpe kamerahus og ikke et kit. Mener jeg har sett pentax istDs uten objektiv til salgs flere steder på nettet. Lenke til kommentar
sensyt Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg er også eier av et gammelt Pentax-speilrefleks-kamera (MX) og har noen objektiver og har lyst på digitalt - om enn ikke råd ennå. *istD, *istDS og den nye *istDL virker jo interessante, men hvordan fungerer de gamle objektivene på disse nye kameraene? Har dere som har Pentax DSLR noen erfaringer å dele når det gjelder dette? Lenke til kommentar
iBook Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 Nå har jeg vært innom en fotobutikk hvor betjeningen virket kunnskapsrik. De fortalte meg at de ikke anbefalte å bruke linser som er mer enn 5 år gamle til digital speilrefleks. Dette fordi man mistet litt av vidvinkelen (tror jeg?) ved å sette på en gammel type linse. Min mors linser er vel kanskje 30 år gamle, så det er tvilsomt om det blir aktuelt med den først tenkte løsningen. Linsene er av typen med skrufatning, så det er nødv med en konverteringsring. Det gikk fint an å kjøpe kun kamerahus av Pentax, men de er ikke særlig mye billigere enn å kjøpe kamera med linse. Han anbefalte meg å kjøpe en linse som han mente vilel fungere like godt med kameraet som de gamle linsene, og denne ville bare komme på 400 kr... Som sagt hadde nok den butikkansatte greie på det han snakket om, han kunne ialelfall en del begreper som jeg ikke helt skjønte Lurer fortsatt på hvor dårlig løsningen med å bruke de gamle linsene er, så hvis noen har prøvd dette selv, hadde det vært int å høse. Har følelsen av at de som er veldig fotoint har lett for å overdrive når gjelder hvor dårlig en løsning som ikke er av topp kvalitet er. Uansett bare amatørfotografering kameraet skal brukes til, men vil jo selvfølgelig ha noe av bra kvalitet. Lurte også på om Pentax sine kameraer gir mye for pengene, eller om jeg heller bør gå for et annet merke hvis løsningen blir å kjøpe nye linser? Noen med pentax-kamera her? Lenke til kommentar
vilde Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg har nettopp kjøpt *ist DS og er veldig fornøyd med det. Kompakt, raskt, godt å holde i, gode bilder. Er gammel Pentax fan med Spotmatic, K2, MG, Super A. Her er lenke til detaljert forklaring til hvordan eldre Pentax objektiver fungerer med *ist DS: http://www.pentax.se/index.asp?url=http://....asp?cat_id=416 Kort fortalt: F/FA/FJ objektiver fungerer fullt ut med autofokus. A (og KA) objektiver uten autofokus fungerer med blender og lukkerautomatikk. Eldre enn det (M, K, Skru) må brukes helt manuelt, lysmåling må gjøres med nedblendet objektiv. Fordi bildebrikken er mindre enn 35mmfilmformatet må alle brennvidder multipliseres med typisk 1,5 for å tislvare brennvidden på filmbasert speilrefleks. Dette gjelder de aller fleste DSLR unntatt de aller dyreste proffmodellene som har like stor sensor som filmkameraets film. Derfor blir en gammel vidvinkel ikke så vidvinklet på digitalkameraet. Håper dette kunne oppklare. Lykke til! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nå har jeg vært innom en fotobutikk hvor betjeningen virket kunnskapsrik. De fortalte meg at de ikke anbefalte å bruke linser som er mer enn 5 år gamle til digital speilrefleks. Dette fordi man mistet litt av vidvinkelen (tror jeg?) ved å sette på en gammel type linse. Min mors linser er vel kanskje 30 år gamle, så det er tvilsomt om det blir aktuelt med den først tenkte løsningen. Linsene er av typen med skrufatning, så det er nødv med en konverteringsring. Det gikk fint an å kjøpe kun kamerahus av Pentax, men de er ikke særlig mye billigere enn å kjøpe kamera med linse. Han anbefalte meg å kjøpe en linse som han mente vilel fungere like godt med kameraet som de gamle linsene, og denne ville bare komme på 400 kr... Som sagt hadde nok den butikkansatte greie på det han snakket om, han kunne ialelfall en del begreper som jeg ikke helt skjønte Lurer fortsatt på hvor dårlig løsningen med å bruke de gamle linsene er, så hvis noen har prøvd dette selv, hadde det vært int å høse. Har følelsen av at de som er veldig fotoint har lett for å overdrive når gjelder hvor dårlig en løsning som ikke er av topp kvalitet er. Uansett bare amatørfotografering kameraet skal brukes til, men vil jo selvfølgelig ha noe av bra kvalitet. Lurte også på om Pentax sine kameraer gir mye for pengene, eller om jeg heller bør gå for et annet merke hvis løsningen blir å kjøpe nye linser? Noen med pentax-kamera her? Enten så misforsto du denne personen, eller så hadde han ikke mye peiling. La meg oppklare denne feilinformasjonen: Du kan bruke alle gamle speilrefleksobjektiver fra Pentax, på Pentax *istDs. Du må imidlertid gange brennvidden med 1,5, noe som tilsier at du mister noe av vidvinkelen. Du må altså gå lenger bakover, for å få samme utsnitt som om objektivet var satt på et filmbasert speilrefleks. Dette har ikke noe med hvor gamle objektivene er, men hvor vidvinklet de er. Nye linser med samme vidvinkel som de gamle, vil få nøyaktig samme "problem". Hvis du ikke har objektiver med bedre vidvinkel enn f.eks 28, bør du ta med deg kit-linsen samtidig, samme om det gamle objektivet er ett eller 30 år gammelt. Hvor denne butikkansatte har fått det med seg at du får objektiver til 400 som er like bra som de gamle, ja, det skjønner jeg ikke. Skal du ha et brukbart objektiv, må du legge i noen ganger denne prisen (finnes det i det hele tatt objektiver til 400 kroner? Det er i såfall billigste sort, og selv amatørfotografer vil se STOR forskjell). Kit objektivet er et godt og rimelig alternativ, men også dette kommer på godt over 400, hvis ikke butikken hadde et spesielt tilbud. Butikkansatte som HAR greie på det de snakker om, pleier å forklare begrepene de kommer med for kundene, slik at kundene forstår hva det prates om. De butikkansatte som IKKE har greie på det de snakker om, legger ut om begreper de knapt skjønner selv, for å gi et inntrykk av at de er kunnskapsrike. Dette er en kjent måte å lure kundene på, og gir et falskt inntrykk av kunnskap. Tør jeg spørre hvilken butikk du var i? Lenke til kommentar
iBook Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2005 (endret) Takk for oppklarende svar! Var nok jeg som ikke hang helt med på forklaringen jeg fikk, men det er altså bare vidvinkelen man mister? Da kan man jo ev heller kjøpe en linse med klikkfatning senere, for dette bruket. Vil ikke henge ut noen butikkansatte her, siden jeg heller ikke spurte nok og det var kø i butikken. Men han sa altså at det var et generelt prinsipp om at man ikke burde bruke linser som er mer enn 5 år gamle. Kan ikke helt skjønne dette, siden optikken jo er like bra uansett alder Blir litt oppgitt over slik bruk-og-kast mentalitet, hvorfor ikke bruke det man allerede har? Min mor har tross alt 3-4 gode linser hun har væt fornøyd med hittil. Dette at jeg skulle kjøpe en linse til 400, tror jeg hadde med et pakketilbud å gjøre. At det er dyrere å kjøpe kun kamerahuset. Men han hadde altså så liten tro på de gamle linsene at han mente dette ville bli like bra...hm.. Tror jeg heller skal finne en nettbutikk der kamerahus kan kjøpes billigere. Synes ellers det er vanskelig å finne fotobutikker som har peil i Oslo sentrum. Synes å huske det var en bra butikk ved tinghuset, men den så ut som var nedlagt. Og i den butikken der jeg tidligere har kunnet stille spm var det i går bare en tenåringsjente uten peil på jobb..problemet er jo at når vi alle kjøper oss digitalkamera og slutter å framkalle bilder, så forsvinner fotobutikkene der vi kan spørre om råd... Endret 10. juni 2005 av iBook Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Fra før har hun et analogt speilrefleks, Pentax med gode og velfungerende linser. Har allerede fått høre at disse linsene kan brukes på nyere kameraer, bare å kjøpe en adapter (K-adapter, hvis det sier dere noe?). Dette med "K-adapter" bør du glemme hvis du vurderer kamera fra Canon eller Nikon. Både Canon og Nikon må ha adapter med optikk for å kunne bruke Pentax-bajonett. For Nikon er problemet at Nikon har lenger registeravstand (dvs. avstanden mellom sensor/filmplan og bajonettens anleggsflate). Canon har litt kortere registeravstand, slik at det i prinsippet er plass til en smal adapter mellom objektiv og kamerahus, men blenderarmen skal visstnok komme i konflikt med et eller annet i kamerahuset. De gamle Pentax-linsene med skrufatning (M42) kan derimot brukes på Canon med en enkel adapter, vel å merke med nedblendet lysmåling. (Det siste gjelder stort sett alle adaptre mellom kamera og objektiv av forskjellig type.) Adaptre med optikk virker som er svak telekonverter, så de er lite egnet for vidvinkelobjektiver. Helt billige er de heller ikke, så det er ikke noe man kjøper for å bruke sammen med et billig-objektiv. Olympus E-300 (og E-1) har så kort registeravstand at det i prinsippet bør la seg gjøre med adaptere for nesten ethvert objektiv for 35mm film, men også her er nedblendet lysmåling det beste du kan håpe på. (Om det faktisk finnes en passende adapter, vet jeg ikke.) Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Nå har jeg vært innom en fotobutikk hvor betjeningen virket kunnskapsrik. De fortalte meg at de ikke anbefalte å bruke linser som er mer enn 5 år gamle til digital speilrefleks. Dette fordi man mistet litt av vidvinkelen (tror jeg?) ved å sette på en gammel type linse. [...] Som sagt hadde nok den butikkansatte greie på det han snakket om, han kunne ialelfall en del begreper som jeg ikke helt skjønte [...] Høres ut som du kan ha vært utsatt for en sleip selgerkødd som kompenserer for manglende kunnskap med å slenge om seg med faguttrykk som han knapt skjønner selv. (Vel å merke hvis du har gjengitt det han sa noenlunde korrekt.) Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 [...] Min mors linser er vel kanskje 30 år gamle, [...] Linsene er av typen med skrufatning, [...] Jeg overså dessverre at linsene har skrufatning (M42) da jeg skrev det første svaret mitt. "K-adapter" er da en adapter mellom slike linser og Pentax-kamera med K-bajonett. (K-bajonetten ble også brukt av noen andre, bl.a. Ricoh og Chinon.) Poenget er imidlertid at da er det ikke noen spesielle fordeler med å bruke et digitalt speilreflekskamera fra Pentax; du kan like gjerne bruke et fra Canon. Da er det en annen type adapter du trenger (M42 til EOS/Canon AF). På nesten alle EOS-kamera er det mulig å bruke nedblendet lysmåling med en slik adapter. Mulig det også finnes passende adaptre for Minolta og Olympus, men altså ikke for Nikon. Nå er nedblendet lysmåling noe tungvint i forhold til full automatikk, og i tillegg har ikke de gamle objektivene autofokus, så jeg ville i det minste supplert med en ny standardzoom for å få disse mulighetene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Men han sa altså at det var et generelt prinsipp om at man ikke burde bruke linser som er mer enn 5 år gamle. Kan ikke helt skjønne dette, siden optikken jo er like bra uansett alder Blir litt oppgitt over slik bruk-og-kast mentalitet, hvorfor ikke bruke det man allerede har? Min mor har tross alt 3-4 gode linser hun har væt fornøyd med hittil. Ja, 10-20-30 år gammel optikk kan være like bra som ny, eller bedre, selvfølgelig hvis utstyret er i god stand. Du mister stort sett kun litt vidvinkel, men du får jo heller ikke mer enn det objektivet tilbyr i utgangspunktet. Setter du for eksempel på et objektiv uten autofokus, så må du klare deg uten selv om kameraet har autofokus. Og du kan ikke uten videre blande optikk og kamera fra forskjellige produsenter. Synes ellers det er vanskelig å finne fotobutikker som har peil i Oslo sentrum. Noen er det. Les litt på forumet her, så finner du noen anbefalinger. Kan ikke gjøre det selv her og nå, for da blir jeg vel kritisert for snikreklame De beste vil forhåpentligvis bestå. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Men han sa altså at det var et generelt prinsipp om at man ikke burde bruke linser som er mer enn 5 år gamle. Kan ikke helt skjønne dette, siden optikken jo er like bra uansett alder Blir litt oppgitt over slik bruk-og-kast mentalitet, hvorfor ikke bruke det man allerede har? Min mor har tross alt 3-4 gode linser hun har væt fornøyd med hittil. Ja, 10-20-30 år gammel optikk kan være like bra som ny, eller bedre, selvfølgelig hvis utstyret er i god stand. Du mister stort sett kun litt vidvinkel, men du får jo heller ikke mer enn det objektivet tilbyr i utgangspunktet. Setter du for eksempel på et objektiv uten autofokus, så må du klare deg uten selv om kameraet har autofokus. Og du kan ikke uten videre blande optikk og kamera fra forskjellige produsenter. Synes ellers det er vanskelig å finne fotobutikker som har peil i Oslo sentrum. Noen er det. Les litt på forumet her, så finner du noen anbefalinger. Kan ikke gjøre det selv her og nå, for da blir jeg vel kritisert for snikreklame De beste vil forhåpentligvis bestå. Jeg har en PENTAX 100 mm MACRO TAKUMAR med skrufatning, hvor jeg har satt på en HAMA-overgang til CANON 20D. Fungerer helt utmerket til MACRO, men alt skjer manuelt (fokus, så blende ned) AFSETH:: Du skriver: "Du må imidlertid gange brennvidden med 1,5." Kan ikke du også slutte å si at en må "gange opp BRENNVIDDEN"? Et objektiv som har en brennvidde på 50 mm, er og blir en 50 mm. Skal du "gange opp" en brennvidde, så får du bruke en konverter. MEN det riktige er vel å si at bilde utsnittet er mindre enn på "LEICA-formatet". Se mitt innlegg her http://forum.akam.no/index.php?showtopic=430263 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 AFSETH::Du skriver: "Du må imidlertid gange brennvidden med 1,5." Kan ikke du også slutte å si at en må "gange opp BRENNVIDDEN"? Dette sies for å gjøre det enkelt å forstå for førstegangsbrukere. Regner med at de fleste forstår at objektivet ikke fysisk endrer form og brennvidde bare fordi man setter det på et digitalt kamera. Nå er det slik at "alle" er mer fortrolig med brennviddens betydning på et speilrefleks med 35mm film (135 film). Å si at man skal gange brennvidden med 1,5 vil for de fleste være enkleste måten å skjønne hvordan brennvidden oppfører seg på et digitalkamera fremfor filmbasert. At det strengt tatt er feil å si det på denne måten er greit, men det er denne måten de fleste forklarer det på... fordi det er slik det er lettest å forstå det. Hvis du har forslag til en like rask og enkel måte å si det på, som er like enkel å forstå for førstegangsbrukere, og som er riktig, så kom gjerne med det. Har ikke sett noen slike forslag fra deg enda. "Leica-formatet" vil forvirre enda flere enn de som blir forvirret av 1,5 gange-regelen. Hvorfor ikke kalle det "det vanlige filmformatet?" Og hvordan forklare hvor stor forskjellen i fysisk størrelse mellom bildebrikke og negativ er? Men nå går vi off-topic... la oss holde oss on-topic og slippe slike innlegg som dette. Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hei! har kjøpt Nikon D70, og tenkte ikkje før no på at det kunne gå med min far sine Pentax-skruobjektiv på ikkjepentax dslr Svara ovanfor var litt forvirrande synest eg, så eg lurer på om det finnast adapter for pentax M42-objektiv på D70 og i tilfelle kor kan eg få tak i slikt? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hei! har kjøpt Nikon D70, og tenkte ikkje før no på at det kunne gå med min far sine Pentax-skruobjektiv på ikkjepentax dslr Svara ovanfor var litt forvirrande synest eg, så eg lurer på om det finnast adapter for pentax M42-objektiv på D70 og i tilfelle kor kan eg få tak i slikt? Tror du skal lete lenge for å finne noe slikt... ihvertfall noe som funker slik det skal uten at bildekvalitet og funksjoner blir tilsidesatt. For å si det på en annen måte... nei... enkelt og greit. Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 så noko liknande denne kjem ikkje til å funke? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 så noko liknande denne kjem ikkje til å funke? Den vil nok ikke fungere på et D70. Du mister blant annet lysmåling og alle andre tekniske finesser... hvis kameraet i det hele tatt lar deg ta et bilde med denne påsatt (mistenker at utløseren vil låse seg). Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 så noko liknande denne kjem ikkje til å funke? I tillegg til Afseths kommentar, må det legges til at denne adapteren ikke tillater deg å fokusere på noe langt borte. (Med mindre den har glass som kompenserer for dette, men prisen og bildet tyder på at så ikke er tilfelle.) Så den er nok helt ubrukelig til bl.a. landskapsfotografering. Lenke til kommentar
Jonhk Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg har også tenkt å oppgradere til d-slr og sitter på et par objektiver(AF-Nikkor 35-80 f4-5.6 og Tamron 28-200 f 3.8-5.6 (if) LD. Er dette noe å samle på så det bør legge føring for valg av kamerahus??? Som "alle" andre vingler jeg mellom 350 / D50 / D70s. Lurt å kjøpe bare huset eller går objektivene mine på dynga med det gamle huset(F70)?? Jeg ser jo diskusjonen med funksjoner som kanskje funker etc, men står det noe sted hvilken funksjonalitet du får fra forskjellige obj.? Har alltid likt Nikon, men da guttungen også skal bruke kameraet kan Canon også være god kandidat. Da spørs det på optikken jeg allerede har. Ikke lett, dette her! Vi skal ta sportsbilder og trenger zoom (200+) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå