Gå til innhold

FS S7020 vs Acer 8004


Anbefalte innlegg

Jeg starter på siviløkonomi studiet mitt på BI Nydalen i Agust, og trenger i den anledning en bærbar pc.

 

Har lett rundt etter en god bærbar til mitt formål.

 

Kriterier:

- Lett nok til å frakte til BI hver eneste dag. Absolutt maks på 3kg.

- Prosessor minimum 1,8GHz

- harddisk minimum 60GB og 5400rpm

- Minne minimum 1GB

- Skjerm min: 14 og maks 15,4

- Mulighet til å koble til en LCD tv

- Pris fra 15 000,- til 19 000,-

 

 

Har funnt to bærbare som er innenfor kriteriene mine, men med en vektforskjell på ca: 1 kg og stor forskjell på grafikk-kort.

 

 

 

Pris: 17 372

Datablad

Fujitsu-Siemens LifeBook S7020 PM 750

14" XGA ,1GB,80GB,BT,DVDRW,XPPro Norsk

 

Produkt spesifikasjoner:

 

LIFEBOOK LB S7020 BLUETOOTH /P-M 1.86 GHZ

Centrino Mobile Technology

1x 1GB DDR333 SDRAM (PC2700) To slotter

80 GB harddisk

14,1" XGA

DVD +- RW (DL+R)

INTEL PRO Wireless 2200bg

Nettverkskort

Modem

TV Out

Smart Card Reader!

Lydkort

WIN XP PRO Norsk

 

1 års garanti

Vekt: ca. 1,75 Kg

 

Bluetooth V1.2 LCD 14,1" TFT XGA,Li-Ion battery, max.64

MB Video RAM, LAN(10/100/1000), Modem V92, Firewire, 2x PC

Card Slot Typ II, multibay, connector for Kensington Lock,

Interfaces: 1x VGA, 1x Fast IrDA, 1x microphone, 1xLine-In,

headphone, 3x USB

 

 

Pris: 18884

Datablad

Produktnavn: Acer TravelMate 8104WLMi, 2.0GHz

Produktrating: I/T

Hoved spesifikasjoner

Fabrikant : Acer

Prosessor : Intel Pentium® Mobile

Internminne : 1024MB

Skjerm størrelse : 15"

Modem : Ja

Nettverkskort : Innebygget Wireless

Detaljerte spesifikasjoner

Operativsystem: Windows XP Pro No

Skjermtype: WSXGA+ (1680x1050)

Skjermstørrelse: 15.4 "

Prosessortype: Intel Pentium M 760

Prosessorhastighet: 2.0 GHz

Harddisk: 100 GB

Minnetype: DDR2-PC4200

Minne: 1024 MB

Lydkort: Ja

Grafikkort: ATI Mobility Radeon X700 128MB

Tilkoblinger: Bluetooth

DVI

Ethernet Gigabit

FireWire IEEE 1394

Hodetelefoner

IrDA

Line inn

Line ut

Mikrofon inn (3.5mm)

RJ-11 modem

S-Video ut

USB 2.0 x4

VGA (15 pin D-sub)

WLAN 802.11.b/a/g

 

Inkluderte komponenter

CD-ROM: Ja

DVD-ROM: Ja

CD brenner: Ja

DVD brenner: Ja

Modem: 56 kbps

IR-Port: Ja

Firewire: Ja

TV-utgang: Ja

Annet

Vekt: 2.9 kg

Garanti: 1 år

Beskrivelse

Brimming with cutting-edge innovation, including next-generation Intel Centrino mobile technology, a dual-band tri-mode 802.11a/b/g wireless LAN solution, and Acer PCI Express ezDock connectivity, the TravelMate 8100 redefines the standards of excellence - and equips you to do the same. The TravelMate 8100 improves your mobility and effectiveness, enabling you to achieve new heights in performance.

 

 

Det er mulig at FS S7020 sin Supreme versjon med 128MB minne til grafikk og bedre skjerm er ute før studiestart, eller at FS7020 Basic med 2GHz er ute før studiestart.

Da vil jeg isåfall gå får en av de istedene for den FS7020 jeg har gitt speccs på.

 

Jeg vil poengtere at hvis jeg går for den 7020 jeg har oppgitt, så vil jeg kjøpe en port replicator med DVI utgang og muligens et ekstra batteri.

 

Lurer på om Acer sin harddisk er 4200rpm? Er i såfall et stort minus.

 

 

Hva synes dere?

Endret av BrainMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dette er mitt første innlegg på hardware.no.

 

Hadde kjøpt Aceren. Fujitsuen er gammeldags, dårlig og dyr. sad.gif

 

Fujitsu-Siemens LifeBook S7020 blir i disse dager lansert på det norske markedet, har siste Intel Centrino plattform og har tross sin lave vekt mange tilkoblingsmuligheter samt innebygget dvd-spiller. Fujitsu-Siemens har også fått mye skryt for skjermene sine som skal være gode, spesielt i sterkt sollys. I tillegg til at Fujitsu-Siemens er kjent for sin gode byggkvalitet på Lifebook-serien så synest jeg det er noe underlig å hevde at maskinen er gammeldags og dårlig. Pris er subjektivt og det kan man være uenig om, men man får ofte det man betaler for.

 

Disse maskinene henvender seg etter min mening til to ulike markeder. Acer maskinen er ment som en ren skrivebordserstatter med alt man kan tenke seg av tilkoblingsmuligheter, tilkobling til ekstern skjerm digitalt via DVI , glimrende skjermkort som kan gi deg mange hyggelige spillopplevelser og spesifikasjonene er glimrende.

 

LifeBook S7020 er for de som vektlegger vekt og mobilitet men i tillegg ønsker en relativt fremtidssikker PC. Ulempen er at antall tilkoblingsmuligheter ikke kan sammenlignes med Acer 8104 og at skjermkortet ikke egner seg til krevende spilling.

 

Uten å ha noe personlig erfaring med noen av disse nevnte modellene vil jeg tro at varmeutviklingen og behovet for kjøling (les: støy) er større på Acer enn Fujitsu-Siemens pga de forskjellige grafikkkortløsningene.

 

Det viktigste før du kjøper deg en ny bærbar PC er å finne ditt behov og hva du skal bruke maskinen til før man går ut og kjøper.

 

Lykke til med valg og kjøp av ny bærbar PC :)

Lenke til kommentar

Jeg spiller forsåvidt nesten aldri noe spill. Kan ikke huske å ha spilt noe særlig data de siste årene. Men hadde vært greit med 128MB grafikk-kort.

 

Det beste hadde jo selvfølgelig vært å kjøpe FS S7020 Supreme med 2GHz. Men har tatt kontakt med noen web-butikker, og de vet ikke når disse kommer. Og jeg trenger en data før 20. agust.

 

Så da er jeg plutselig litt mer usikker på valget mellom de to modellene jeg har beskrevet. Kan jo forsåvidt også gå for den nye Ferrari 4000 :)

 

 

 

Det er stl og vekt jeg tenker mest på. Hører stadig vekk at folk synes de bærbare dataene de har kjøpt er for store. Skal jo tross alt ha den med meg hver eneste dag rundt omkring. Greit med en liten og lett.

Endret av BrainMan
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Fujitsu-Siemens S7020 erstatter modellen S7010 som har fått jevnt over gode kritikker.

 

Det finnes så vidt jeg vet ingen anmeldelser av S7020 pr idag siden den knapt er kommet på markedet, men design og utførelse av veldig lik på disse to modellene.

 

Du kan jo kikke litt på anmeldelsene jeg fant i farten.

XbitLabs

IDG Sverige

TrustedReviews

 

Hvis vekt og mobilitet er viktig for deg ville jeg definitivt gått for denne modellen. Personlig synest jeg det blir mye mer tiltak å drasse rundt med seg en bærbar på snaut 3 kilo sammenlignet med en på 1.75 kilo, men det er jo som sagt kun mine personlige preferanser.

 

Jeg tipper de ulike konfigurasjonene på denne modellen er i salg i løpet av juli måned, så jeg tror at du har relativt god tid å bestemme deg på før skolestart i august.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Sveinms.

Har jo ganske god tid, så får håpe det kommer ut noen tester av S7020 i begynnelsen av juli.

 

Eneste jeg sliter litt med, er å beregne hvor dyr S7020 Supreme med 2GHz kommer til å koste. Håper den ikke ligger over 20 000,-. Men det er tross alt stor sannsynlighet for det.

Lenke til kommentar

Jeg kommer bare til å ha en maskin. Den skal brukes til alt egentlig.

 

Både i leiligheten og på skolen. Men i leiligheten skal jeg koble den til en LCD skjerm. Så skjermen betyr egentlig lite. Eneste er at jeg sikkert får lyst til å spille av og til, og da er det greit at dataen kan spille vanlige spill. Og så må den være sterk nok til å spille av DVD'er i god kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg har mest lyst på FS S7020 Supreme med 2GHz.

Men det integrerte grafikk-kortet bekymrer meg fremdeles.

 

 

3D Gaming

Intel GMA 900 graphics now include hardware acceleration for 3D applications that utilize DirectX* 9 and OpenGL*, so you can play games for fun and enjoyment. If you decide to play games for sport or competition, you can always utilize the PCI Express graphics slot to upgrade to a graphics card, and “frag” with the best.

 

 

Vil dette si at jeg lett kan få i et bra grafikk-kort?

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut at jeg har mest lyst på FS S7020 Supreme med 2GHz.

Om en slik maskin har 1,86 eller 2 Ghz vil du neppe merke noe særlig til, men det var kanskje også bedre skjermkort i den som heter Supreme ...

 

For øvrig syns jeg helt klart du bør tenke litt annerledes enn du gjør. Det finns masse bra maskiner som alle yter ok. Det sentrale temå bør jo være hva maskinen veier om du i det hele tatt skal ha den med deg.

 

Så langt som utviklingen har kommet nå, så får du tilstrekkelig ytelse til det meste, kanskje så nær som til noen spill og evt. videoredigering, på maskiner som veier under to kg. Sett i det perspektivet kan jeg ikke tenke meg å kjøpe en maskin jeg skal dra på som veier over 2 kg.

 

Når jeg bare er litt forundret over at det selges maskiner på over 2 1/2 kg i dag, har det med prisen å gjøre. Man får ikke en ultraportable med bra ytelse for 6 lapper.

 

Så jeg sier: Gå for den FS S7020, som jo altså er nylansert, hypermoderne, har 14,1" skjerm og som veier snasne 1,75 kg på tur. Om du ikke skal skru den fast hjemme da !!! :cry:

Lenke til kommentar

Run: Jeg har mest lyst på S7020 akkurat pga strl og vekt:) Det eneste som bekymrer meg en smule er at jeg ikke har noen planer om å kjøpe meg mer enn en maskin så det er litt greit hvis den har muligheten til å kjøre spill.

 

Pleier som sagt nesten aldri å spille noe, men når jeg kjøper meg en LCD skjerm med tilkoblingsmuligheter så kan det nok bli fristende.

 

Grunnen til at jeg ønsker Supreme versjonene er:

- Bedre skjerm

- 128MB grafikk (kun 64MB på basic)

 

 

Har funnet Supreme med supre speccs til kun 18 000,-

 

LIFEBOOK S7020 PM760 2 0G 80GB 1GB 14.1" SXGA+, WXPP MULI, 1GB,80,Ledigt modulfack,BT,WLAN b/g,XPP MULI

 

LIFEBOOK S7020:

Intel® Centrino™ Mobil Teknologi,

Intel Pentium M processor 760 (2.00)

(533MHz FSB, 2MB cache, DDR2-533MHz, Intel® 915GM Express, Intel® Pro/Wireless 2200bg)

Microsoft Windows XP Professional

 

· 14.1" TFT SXGA+

· Intel GMA 900 grafik med upp till 128MB

· 80GB Serial-ATA hårddisk, 5400rpm

· Modulfack för DVD brännare, Combo-enhet, DVD, hårddisk eller extra batteri

· Löstagbar primär hårddisk

Kommunikation:

· Integrerat Modem, V92

· Integrerat 10/100/1000 LAN

· Integrerat Trådlöst LAN (Intel Wireless PRO 2200BG)

· Integrerat Bluetooth, v1.2

· Fast IrDa 1.1, 4Mbps

Portar/kontakter:

· TV-ut, 3.5mm jack, S-VHS adapter som tillbehör

· VGA

· Ljud: Ljud ut (line-out / headphone), Ljud in (line in / microphone) enhets igenkännings av in eller ut enheter vi programvara

· Firewire (IEEE1394)

· 3x USB 2.0

· Kontakt för portreplikator

Kortplatser:

· 1x Express card I/II

· 1x PC Card typ II , SmartCard förberedd

Lenke til kommentar

BrainMan:

Kan jeg spørre hvor du fant den Supreme maskinen til 18000. Har selv planer om å kjøpe en selv før studiestart.

 

Både Supreme og Basic har integrert grafikkontroller i form av Intel GMA 900, som støtter opptil 224MB minne. Kilde. Jeg skjønner ikke hvor FSC skriver 64 eller 128 MB, når det uansett kan stilles opp til maksimalt 224 MB i bios.

 

Ytelsestester finner du ved å søke etter 915G, siden både 915G og 915GM benytter seg av GMA 900. F.eks. her.

Lenke til kommentar
BrainMan:

Kan jeg spørre hvor du fant den Supreme maskinen til 18000. Har selv planer om å kjøpe en selv før studiestart.

 

Både Supreme og Basic har integrert grafikkontroller i form av Intel GMA 900, som støtter opptil 224MB minne. Kilde. Jeg skjønner ikke hvor FSC skriver 64 eller 128 MB, når det uansett kan stilles opp til maksimalt 224 MB i bios.

 

Ytelsestester finner du ved å søke etter 915G, siden både 915G og 915GM benytter seg av GMA 900. F.eks. her.

Var ikke klar over at man kunne stille på det i Bios.

Jeg fant prisen på en svensk side. Svenske kroner ligger vel en 10% under den norske kronen. Prisen er oppgitt uten moms, så du må legge til momsen og trekke fra ca: 10%.

 

Svensk side

Lenke til kommentar

Det lyder helt utrolig at den ikke har CD/DVD brenner/spiller.

 

For øvrig kan du vel spille masse spill med den maskinen. Så min mening er klar, det går ikke an å slepe på en koloss på 3 kg når du skal ha den med deg. Så du får heller klare deg med litt redusert spilleegenskaper om den altså har det ... ;)

Lenke til kommentar
Jeg fant prisen på en svensk side. Svenske kroner ligger vel en 10% under den norske kronen. Prisen er oppgitt uten moms, så du må legge til momsen og trekke fra ca: 10%.

 

Svensk side

Takk. :yes:

 

Jeg synes også at det hadde vært rart om den hadde blitt levert uten DVD-brenner. Det kan jo bare være en feilformulering på siden, eller at de bare sikter til at DVD-brenneren kan erstattes med ekstra batteri eller harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...