Gå til innhold

Spørsmål om bluetooth heaset (lidl)

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på lidl og kjøpt meg et Silvercrest 12004 SC Bluetooth heaset.

Ladekotakten på denne er helt lik med Sony Ericsson's ladekontakt. Forskjellen er at SE laderen leverer 4.9V DC 450mA, mens Silvercrest laderen leverer 6V DC 450mA. Det er jo bare 1.1V mindre som SE laderen leverer. Burde det ikke være mulig å bruke dem om hverandre? Noen som har prøvd?

Jeg har bordlader og ekstra batteri til SE, så da vil jeg få muligheten til å lade ekstra batteriet og bluetooth heaset med bordladeren.

Hvis ingen har prøvd dette, må vel jeg bli den første da..

En annen ting med dette heasetet, det er visst ikke mulig å parre 2 telefoner samtidig i følge bruksanvisningen. Dette tester jeg ut nå snart og kommer med tilbakemelding på om fungerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært ganske skeptisk til om det fungerer bra. 6V og 4,9V er en forskjell på 20%. Det kan gå hvis laderegulatoren sitter i selve headsettet, og ikke i laderen. Lader du telefonen med for høy spenning er det vel mest trolig at du vil få høye ohmske tap og dermed høy varmeutvikling og skader.

Lades headsettet med for lav spenning så vil du antagelig ha en aktiveringsoverspenningskontrollert lading av batteriet. Det vil i såfall bety at ting går utrolig sakte, kan da komme opp i flere dagers ladetid.

Alt dette baserer seg på at det er konstant spennings-ladning, og at strøm som er oppgitt er maksstrøm. Hvis det er konstant strøm-ladning, burde det være større sjanse for at det går. Husker ikke helt hvaslags lademønster som er vanlig for batterier i mobiler i dag.

Lenke til kommentar

Har da kjøpt litt forskjellig småting fra lidl før uten problemer. Ingen grunn til at ting skal være dårlig selv om det er billig.

Jeg koblet til headsettet til pc'n og under informasjon om headset viste den produsent: Ericsson Lisened eller noe sånt. Så det blir tydelighvis laget på lisens fra Ericsson.

Så jeg sender en mail til Ericsson og spør om de kan si om det går med sikkerhet.

Batteriet på K700i er jo på 3.6V, så alt fra 3.6 og til rundt 7.2 skal som regel gå greit da.

Nokia har jo 2 (eller flere) ladere, den ene lader på 4.5V? og den andre på 7.0V, forskjellen er at den ene er hurtiglader. Så i teorien skulle det ikke ha noe å si om laderen gir 4.9 eller 6V, så lenge det er mer enn hva battereiene skal ha.

Er ikke sikker på hvor mange Volt batteriet i headsettet er, men hvis jeg finner multimeteret kan jeg få målt dette.

Lenke til kommentar
Har da kjøpt litt forskjellig småting fra lidl før uten problemer. Ingen grunn til at ting skal være dårlig selv om det er billig.

Jeg koblet til headsettet til pc'n og under informasjon om headset viste den produsent: Ericsson Lisened eller noe sånt. Så det blir tydelighvis laget på lisens fra Ericsson.

Så jeg sender en mail til Ericsson og spør om de kan si om det går med sikkerhet.

Batteriet på K700i er jo på 3.6V, så alt fra 3.6 og til rundt 7.2 skal som regel gå greit da.

Nokia har jo 2 (eller flere) ladere, den ene lader på 4.5V? og den andre på 7.0V, forskjellen er at den ene er hurtiglader. Så i teorien skulle det ikke ha noe å si om laderen gir 4.9 eller 6V, så lenge det er mer enn hva battereiene skal ha.

Er ikke sikker på hvor mange Volt batteriet i headsettet er, men hvis jeg finner multimeteret kan jeg få målt dette.

Alt det der er avhengig av elektronikken som styrer laderen. Har du en hurtiglader som gir 7V er det VELDIG viktig at ladekontrollen stenger av ladestrøm når batteriet er fullt. Er derfor vanskelig å si hvordan det går. Enkleste måte å finne det ut på er å prøve, men jeg ville sjekket tempratur med jevne mellomrom de første gangene (spesiellt første og siste delen av ladingen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...