Håvard Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hei. Jeg har kjøpt meg ny harddisk. Den er på 200gb. Jeg har en fra før som er på 160. Den harddisken på 160gb skal jeg partisjonere i to eller tre... kommer ann på om jeg skal ha inn linux eller ikke. 60gb går til operativ systemer + viktige programmer. Da er det igjen 100 gb. DVS jeg partisjonerer disken sånn: 100gb +60gb (eventuelt to på 30 i stede for en på 60). Kan jeg da smelte sammen den partisjonen på 100, med den 200gb harddisken?? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Ja med programmet Partition Magic. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Hva hvis jeg vil smelte sammen C: (med Windows innstallert) og D: da?. Vil OS'et bli ødelagt på noen måte? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) eh...jeg tror ikke partition magic klarer å smelte sammen to fysiske disker da tror jeg du må bruke windows sin virtual drive (under diskbehandling) når du smelter sammen to fysiske disker. og om du gjør dette så er jeg usikker på hva som skjer med filene dersom ene disken ryker. mistenker at alt på begge diskene går føyken i så fall å smelte sammen en systemdisk funker vanligvis veldig dårlig. egentlig så skal du være veldig forsiktig med partisjonering i det hele tatt dersom du har filer på diskene. jeg har selv opplevd problemer med dette. det reulterte i at en spill image disk ble korrupt og jeg holdt på å miste en diverse disk med masse savegames og den slags også, klarte å redde mesteparten ved å endre partisjonsbokstav Endret 25. juni 2006 av Spirre Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 ta nå for guds skyld backup før du begynner, jeg har enda ikke klart å snekre sammen to\ dele to partisjoner uten at noe eller alt info har gått ad dundas.. og det med PM. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 ta nå for guds skyld backup før du begynner, jeg har enda ikke klart å snekre sammen to\ dele to partisjoner uten at noe eller alt info har gått ad dundas.. og det med PM. 6378874[/snapback] PM har alltid vært litt russisk rullett og har kostet med en god del GB i årenes løp. Nå har jeg ikke hatt problemer med de siste versjonene, bla delte jeg disken på en bærbar med OS installert uten problemer! Dog var jeg klar over risikoen. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 deling er langt tryggere enn å smelte sammen Lenke til kommentar
CIder Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 eh...jeg tror ikke partition magic klarer å smelte sammen to fysiske disker eh...nå var det ikke to fysiske disker jeg hadde tenkt å smelte sammen heller. Men to partisjoner som topic sier. Skulle jeg smelte sammen to fysiske disker, ville jeg nok brukt steikovnen... Lenke til kommentar
maxell Skrevet 26. juni 2006 Del Skrevet 26. juni 2006 Men de partisjonene du har tenkt å smelte sammen ligger på hver sin fysiske disk. Har ikke testet dette selv, men tviler på at PM gjør dette. Dette minner mere om en RAID-løsning, selv om oppsettet ikke ser ut til å være optimalt for det heller. Striping av diskene medfører også at hele datasettet ryker om den ene disken blir ødelagt. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 27. juni 2006 Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Men de partisjonene du har tenkt å smelte sammen ligger på hver sin fysiske disk. Har ikke testet dette selv, men tviler på at PM gjør dette.Dette minner mere om en RAID-løsning, selv om oppsettet ikke ser ut til å være optimalt for det heller. Striping av diskene medfører også at hele datasettet ryker om den ene disken blir ødelagt. 6390262[/snapback] Beklager hvis dette ikke kom klart nok frem. Det er ikke jeg som har startet denne tråden som du kan se. Det som jeg snakker om er to partisjoner på EN fysisk disk.Tenker på og smelte sammen/utvide C: og D: til kun C: på ene og samme harddisk. Men jeg har fått svar nå så jeg takker så mye for det. Endret 27. juni 2006 av CIder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå