Gå til innhold

Hva er vitsen med id3 tag vs filnavn!


Anbefalte innlegg

Hadde en lang diskusjon med en kamerat angående mp3 spillere som kun viser id3 tag istedet for filnavn på mp3'ene. Hvorfor viser Winamp ID3 tag og ikke filnavn dersom begge er tilgjengelig? Hvorfor er det kun mulig å se id3tag på creative mp3 spillere?(micro og touch i hvertfall)

 

Min påstand er at ca 1 av 1000 mp3'er i dag er uten id3tag så det er ikke noe problem i det hele tatt sånn sett. Mens han sier at om han hadde kjøpt en mp3 spiller som viste navn som unknown på en sang uten id3tag ville han levert spilleren tilbake med en gang.

 

Det er også min påstand at det kan forekomme mere bullshit navn i filnavnet enn i id3tagen. Med bullshit navn mener jeg f.eks. at det står hvem som har rippet den og kanskje hvilke kvalitet. Om du laster ned et album der filnavnene bare heter track 1-20 så ligger ofte navnene likevel i id3tagen.

 

Noen som kan litt om dette og kan fortelle funksjonen til id3tagen bortsett fra at den inneholder mere info enn filnavnet.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som vet om et program hvor man kan tagge sanger?

Jeg brukte et program som het MP3-tagger eller ID3-tagger for å tagge store mengder sanger når jeg kjørte Windows. Det kunne tagge låtene etter filnavn eller fra CDDB, den kunne rename fila etter ID3-taggen etc. Husker dessverre ikke navnet, men det var nice.

Lenke til kommentar

brukte musicmatch før, men har nå gått over til winamp. Bruker mp3tag for å ordne id3-tag vs filnavn. Det eg savner er et program som kan fikse på filnavna, gjera det "penere". For eksempel:

 

05. turbonegro_-_death_from_above_ripped_by_sugmeg.mp3

 

skal bli til:

 

05 - Turbonegro - Death From Above.mp3

 

Med programmet mp3tag, kan eg klare å få det på denne forma, men ikkje penere:

 

05 - turbonegro_ - _death_from_above.mp3

 

Veit at Musicmatch er nokså kompatibel når det gjelder dette, men har som sagt gått over til winamp(en grunn er iPod sync, og jeg hater iTunes).

 

Setter pris på tips.

 

(poster også ny tråd)

Lenke til kommentar

Last ned K-MP3. Det har jeg brukt hver gang jeg har hatt et album som jeg ville ha renamet og/eller retagget. Meget bra og gratis.

Edit: Du søker på et album, og den finner resultater hos freedb. Så kan du velge hvordan filnavnene skal bli og hva som skal tagges. Så gjør den resten av seg selv.

Endret av eught
Lenke til kommentar

Heile musikksamlinga mi har fullstendig ID3-tag, dei fleste med arist, album og sjanger.

 

Eg satt meg ned ein dag i iTunes og endra på taggen til alle som var mangelfulle. Når eg no laster dei over på iPoden kan eg bla gjennom etter artist, sjanger og album, hvilket er ganske greit.

 

Har prøvd diverse MP3-tag programmer utan hell. Filnavnet er Artist - Sangnavn, men programma var så rotete at det gjekk fortare å gjere det sjølv. Hadde for eksempel eit album av Megadeth der alle filene såg sånn ut: 01_megadeth_kill_the_king.mp3

 

Eg kopierte "Megadeth - " og endra alle ein etter ein. Velger fila, F2, Ctrl+V og skriver inn sangnavn.

 

I iTunes kan eg endre ID3-tag på fleire filer samtidig, så det å legge til artist, album og sjanger går som ein drøm.

Lenke til kommentar
05. turbonegro_-_death_from_above_ripped_by_sugmeg.mp3

skal bli til:

05 - Turbonegro - Death From Above.mp3

 

MusicMatch fixer det.

Ellers kan du bruke gratisprogrammet Lupas rename for å rename alle filene i en katalog der du erstatter _ med -. Du kan også gjøre en rekke andre filnavnendringer på alle filene i en mappe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
brukte musicmatch før, men har nå gått over til winamp. Bruker mp3tag for å ordne id3-tag vs filnavn. Det eg savner er et program som kan fikse på filnavna, gjera det "penere". For eksempel:

 

05. turbonegro_-_death_from_above_ripped_by_sugmeg.mp3

 

skal bli til:

 

05 - Turbonegro - Death From Above.mp3

 

Med programmet mp3tag, kan eg klare å få det på denne forma, men ikkje penere:

 

05 - turbonegro_ - _death_from_above.mp3

 

Veit at Musicmatch er nokså kompatibel når det gjelder dette, men har som sagt gått over til winamp(en grunn er iPod sync, og jeg hater iTunes).

 

Setter pris på tips.

 

(poster også ny tråd)

Om id3-tag er riktig så kan du selv velge hvordan mp3tag skal lage filnavnet. Alt fra "artist - sangnr - album" osv...

 

Filene får akkuratt det navnet du angir at mp3tag skal hente ut fra id3tag fra filene.

Lenke til kommentar

Et program jeg omtrent alltid har brukt (fordi jeg aldri har klart å finne et program som er merbnehagelig og kjapt å bruke), er MP3 Tag Studio.

 

Det har ikke støtte for andre formater enn mp3 og det kan ikke lete opp tags fra nettet, men ellers er det et supert og lettbrukt program. Jeg setter spesielt pris på tilgjengeligheten via høyreklikkmenyen i Explorer, slik at du kan omdøpe en eller flere mp3-filer med ett enkelt høyreklikk. Blant mange smarte features kan du selvsagt også velge om filnavnet f.eks. skal ha _ mellom ordene eller ikke.

 

Jeg har også prøvd MusicBrainz Tagger for å ha muligheten til å autoskaffe tags fra nett når de mangler. Dette er en svært interessant ide (en database brukerne selv bidrar til og programvare som bruker audial gjengjennelse), men synes selve programmet mangler litt på presisjon og hurtighet.

Endret av Gompedyre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...