Gå til innhold

Spill programmering, hvordan?

Anbefalte innlegg

Vil si at det kommer helt an på hva man lager før man tenker på plattformuavhengighet.

For det første spørs det jo hvem som skal bruke det du lager; Er det kun degselv, kan du spare mye tid på å binde deg til en plattform.

Dersom du lager et spill er det jo i og for seg greit å lage et som er plattformuavhengig, men jeg tror de fleste "gamere" kjører windows uansett, fordi de fleste spill blir laget for windows (men gjerne med en server modul for linux).

Jeg, for min del, prøver å holde meg så mye som mulig innenfor standardbiblioteket, for da lærer jeg mye (selv om jeg finner opp hjulet), også er det plattformuavhengig.

Beste måten å lage noe på er jo seff å lage en plattformuavhengig kodebase, med plattformavhengige klasser som deriveres fra denne.

(Ville jeg anta da, jeg er fortsatt ganske ny i gamet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil si at det kommer helt an på hva man lager før man tenker på plattformuavhengighet.

For det første spørs det jo hvem som skal bruke det du lager; Er det kun degselv, kan du spare mye tid på å binde deg til en plattform.

Dersom du lager et spill er det jo i og for seg greit å lage et som er plattformuavhengig, men jeg tror de fleste "gamere" kjører windows uansett, fordi de fleste spill blir laget for windows (men gjerne med en server modul for linux).

...

Det er akkuratt derfor man skal lage det plattformuavhengig, for at folk skal ha muligheten til å bruke andre plattform. Der er nemlig litt vanskelig å bytte til f. eks linux hvis ingenting blir laget til linux, av den grunn av at alle bruker windows! Hvis en tenker sånn vil det bli en ond sirkel. Hvor ingen bytter pågrunn av dårlig tilbud, og ingen lager ett tilbud fordi alle bruker windows.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om hvor fort du kan lage et spill, Visual Basic egner seg heller ikke for å lage noe annet en enkle sprite spill, som pacman eller gorilla.bas

Akkurat som at jeg hadde aldri i verden skrevet et stort spill i python (noe fordi jeg synes python er fryktelig uoversiktelig)

Språk egner seg til forskjellige ting, nå har jeg skrevet spillmotoren i C++, og jeg lager nå en map editor i C# (har jobbet med software 3D i C#, men får ikke til perspective matrisa, så alt er ortografisk...og det er ganske forvirrende i 3d view når det er mer en et objekt der.)

Sånne ting er fryktelig tungvint å lage i C++ (ikke 3D delen, men windows delen)

Lenke til kommentar

:hmm:

"Eg kodar kun for Windows fordi dei fleste brukar Windows"

- og på den andre sida, dei fleste brukar Windows fordi du kodar kun for windows.

"Kvifor skal vi ha noko anna einn Windows og M$ uansett?"

- onpolom <- stokk om på bokstavane..

Som nemnt tidlegare er vi for tida inne i ein liten 'ond sirkel'. For å komme oss ut fra den må nokon tenkje nytt. Ved å lage spel plattformuavhengige treng ikkje det å vere ein så radikal prosess. Du får tilfredstillt dei gammle windows brukarane _og_ linux brukarane, og du bidrar til å gjere det enklare for Windows brukarar å vurdere linux meir etter eiga vilje. Med plattform uavhengige spel kan brukarane _sjølv_ få velge kva for platform dei synest er best til sitt bruk, uten å heile tida vere urolig fordi dei veit at dei fleste spela deira er M$ only.

#include <GL/gl.h>
#include <SDL/SDL.h>

:yes:

Offtopic: Få blizzard til å porte wow til linux!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...