Mapster Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Har nesten fullført en bok om c++, det vil si at jeg kan en del om c++, men er fremdeles noob. Boken heter "Programmering i c++, en innføring i strukturert og objektorientert programmering". Så til spørsmålet mitt, hva bør jeg lese/gjøre for å komme igang med spill programering? Noen internett sider med guider eller noe slikt? Jeg liker ting som er gratis Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 www.gamedev.net burde kanskje være første stoppested. Om du bruker Linux er dessuten Programming Linux Games av John Hall en ypperlig ressurs (eller hva, zirener?). Søk på google, så finner du den sannsynligvis i PDF-format. Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Takk for tipset... I begynnelsen kommer jeg til å programmere i windows, da jeg fremdeles holder på å sette meg inn i Linux. Jeg leste en artikkel på www.gamedev.net, "A Path to Game Development", her blir jeg fortalt hvor jeg skal begynne, men ikke hvordan jeg skal begynne. Hvis jeg skal følge tipsene i artikkelen så er vist tetris det spillet jeg bør begynne med, noen forslag til hvor jeg kan lære det? Sorry at jeg stiller så mange spørsmål, men jeg har bare så sinnsykt lyst å begynne å programmere/lære. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 På 3DBuzz sine hjemmesider er det video-tutorials om spillutvikling i C++. Kommer snart noen om OpenGL også. Dette må du betale for da, men er en god del linker hvis du går inn på C++ forumet der. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Joda, Myubi! Skaff deg Programming Linux Games og lær deg SDL! Disse tutorialene: http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl...ls/gfxsdl/index , og Programmin Linux Games er en god kombinasjon syns jeg... (eller, tror egentlig det holder med Programming Linux Games, den forklarer veldig grundig på en god og lettfattelig måte) Edit: Etter å ha lest boka nevnt ovenfor, tror jeg ikke du skal få noen problemer med å lage et tetris spill! Endret 9. juni 2005 av zirener Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 et kjapt søk på google etter "opengl guide" Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Takk for tipsene.. Jeg har komt igang med SDL no til å begynne med.. Så får jeg kjøpe meg en bok når eg har tid og penger.. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg har komt igang med SDL no til å begynne med.. Så får jeg kjøpe meg en bok når eg har tid og penger.. god Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Til spillprogrammering i Windows, vil jeg ambefale følgende: Her er en nettbaserte skole jeg har brukt en del: http://www.gameinstitute.com Det koster 500-800 pr. kurs, men tekstbøkene er bra, og instruktørene er både hyggelige og erfarne. De fleste av dem er spillprogrammerere, og en god del av dem har gitt ut bøker tidligere. Skolen kurser både i C+,+, C++ med WIN32 API, Direct3D, OpenGL, matematikk, fysikk, AI, osv. For å lære deg OpenGL finnes det en rekke gode tutorials her, som er gratis: http://nehe.gamedev.net Hvis du vil kjøpe deg bøker vil jeg anbefale "Programming Windows" for å lære WIN32-API'et. Bøker som "Beginning Game Programming" (Sams), "Windows Game Programming For Dummies" og lignende er gode å starte med, for å lage helt greie 2D-spill. Når man blir mer erfaren kan man fordype seg i DirectX eller OpenGL, samt emner som "terrain rendering", AI og spillfysikk. Bøker som "Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0" (Worldware) og "Programming Role Playing Games with DirectX 9.0" er gode for å komme deg videre opp på et mer profesjonellt nivå. Lykke til på reisen! Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 SDL og OpenGL er favoritene. jeg liker "Focus on SDL" veldig bra, men tar ikke språket så langt Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. juni 2005 Del Skrevet 10. juni 2005 Jeg er igang med et OpenGL spill nå, har fått in octree, holder på å revidere RenderDevice(OpenGLDevice er den eneste som er der, har begynt på en SoftwareDevice også, men det er ingen prioritet) og ModifierStack, de var ikke tilfredsstillende enkle å bruke. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg har også lyst til å prøve å programmere spill og litt forskjellig. Har lett rundt på nettet og funnet mange tutorials, men har enda ikke funnet noen hvor det står hvordan man kan lage grafikk(sprites og forskjellig). I qbasic kunne vi jo enkelt og greit bare skrive inn en kommando.. må man ha tillegsprogrammer i c++? Noen som vet om en god guide som beskriver hvordan man kan lage veldig enkel 2d grafikk i windows? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 Jeg har også lyst til å prøve å programmere spill og litt forskjellig.Har lett rundt på nettet og funnet mange tutorials, men har enda ikke funnet noen hvor det står hvordan man kan lage grafikk(sprites og forskjellig). I qbasic kunne vi jo enkelt og greit bare skrive inn en kommando.. må man ha tillegsprogrammer i c++? Noen som vet om en god guide som beskriver hvordan man kan lage veldig enkel 2d grafikk i windows? har noen guider på SDL. kan vel fine dem fra hvis noen er intressert. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 2D grafikk er veldig enkelt i Windows, det kan du finne på msdn.microsoft.com, bare se under GDI (eller GDI+ hvis du er litt avansert) OpenGL står også forklart på msdn, det vanskeligste i begynnelsen er å lage pixelformat, men det gjøres likt i alle programmer ChoosePixelFormat The Red book of OpenGL var den jeg lærte OpenGL fra (stort sett) Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) Du må lære deg DirectX også. Men, kan du OpenGL så er ikke vegen lang til DirectX, og vica verca. Jeg vil dog tippe at skal man jobbe som spillprogrammerer så vil det i svært mange av tilfellene være snakk om å jobbe med DirectX. OpenGL er SGI, og konge nok i seg selv... men DirectX er MS, og MS har temmelig godt grep om dataverden. Endret 3. juli 2005 av Atypic Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 OpenGL er plattformuavhengig. DirectX binner deg til MS. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 OpenGL er plattformuavhengig. DirectX binner deg til MS. Hvem trenger andre plattformer når Windows er det eneste som egentlig betyr noe, sett bort ifra noen få konsoller? MS eier desktop-markedet. MS eier laptop-markedet. MS eier (Snart!) mobil-markedet. MS eier ikke akkurat konsollmarkedet med xbox, men den er svært populær. Alt dette kan du utvikle spill til dersom du kan DirectX. Trenger du mer? Lenke til kommentar
prebenl Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) Det kan jo være en fordel å sniffe på både DirectX og OpenGL. Er mange i bransjen som hevder det er en klok ting å gjøre. http://www.codemasters.co.uk/careers/progr...r.php?&pageno=2 Selv favoriserer jeg DirectX, siden det uten tvil er mest brukt. Endret 3. juli 2005 av Geofrank Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Det kan jo være en fordel å sniffe på både DirectX og OpenGL. Er mange i bransjen som hevder det er en klok ting å gjøre. Selv favoriserer jeg DirectX, siden det uten tvil er mest brukt. Som sagt, selv har jeg drevet en del med begge (og endel flere grafikk-API'er også). Men måtte jeg velge en, og en alene - så hadde ikke valget mitt vært så vanskelig. Lenke til kommentar
knuto Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Spørsmålet ligger jo i kven som skal bruke spelet. Dersom du skal lage eit spel som du skal gi til venner, eller kanskje selge til verden, vil jo Windows være det beste valget, men dersom det er noko du berre skal "putle" med nokre grafiske finesser er det jo ikkje så farleg om ikkje dei fleste andre kan bruke dei... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå