Gå til innhold

Lydløst kabinett for svak maskin - Ikea v2.0

Anbefalte innlegg

Hm ja :p

WTB kabinett-bygging-forum.

Jeg har det jo allerede men det hele tar opp vanvittig mye plass, med vannkjøling osv.

Utifra slik jeg ser jeg bruker PC-en, leker jeg med tanken om å bygge en ny boks.

Stikkord:

- Å snekre kasse selv utgår, så jeg vil basere den på en eller annen boks fra Ikea eller bruktbutikk.

- Den skal passe inn i ivar-hylla mi. Dette er et bokhyllereolsystem fra Ikea. Dybden er 28 cm.

- Jeg vil bygge kabinettet for mikro-atx hovedkort, to harddisker og vanlig atx-psu. Det skal ikke være floppy, cd-rom eller plass til pci-kort. Dette kan jeg koble på når boksen er åpen, til daglig klarer jeg meg med usb-dvd-brenner (phillips jackrabbit).

- Jeg klarer meg fint med integrert grafikk og lyd, og jeg trenger ikke den vasseste prosessoren - blir nok å kjøpe den billigste. De er kraftige nok likevel. Det som betyr noe er varme og volum. Hele boksen skal være helt fantastisk lydløs.

Alle ledninger blir da å kobles til hovedkortet direkte. Jeg trenger ikke bakplate. Jeg vil ha en patent på ledninger slik at de er robuste mot rykk.

Luftehull skal ha støvfilter. Nylonstrømper, for eksempel :p

Det blir ei vifte nær harddiskene til å dra luft eller kansje bare lage turbulens, ei vifte på cpu-en (boxed) pluss vifta i psu-en. PSU-vifter er ofte temperaturstyrte, og denne skal dytte mesteparten av lufta. PSU er siste stopp for lufta før den dyttes ut av kabinettet.

Ikea selger noen mini-kommoder i tre. De er omtrent 30 cm breie. Jeg tenkte kansje på å sette to av disse mot hverandre. Men plan A er å finne noe som passer i en bruktbutikk, kansje ei høgtalerkasse?

Det hele kan se litt smånerdete ut men ikke totalt Reodor Felgen. Budsjettet mitt er begrensa så veldig fancye greier utgår. Det er viktig at alt er solid og enkelt, slik at det varer og ikke går lett i stykker.

Da har jeg i alle fall en plan :p gjenstår å se hva mer jeg får gjort. Det er morsomt allerede :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt på hva som finnes av hovedkort i de ulike formatene. Fullformat ATX er 30x25 cm, og det blir for stort, med mindre hovedkortet skal stå på høykant i hylla. Micro-atx passer bedre. Det finnes også kort på 30x20 og tilogmed 30x17. Disse kan passe inn på 30 cm i bredda, med rom for plugger i bakkant.

Utvalget av fullformat atx-kort er mye bedre, de har mer integrert og de koster lite ekstra i forhold til micro-atx-kort.

Egentlig tror jeg jeg vil komme lenger med micro-atx-kort med plass til agp/pci-kort, enn med fullformat-kort.

Mini-ITX kunne vært greit, men det er ikke vasst nok til å drive Dragon NaturallySpeaking, et stemmegjenkjenningsprogram.

Formatet jeg tenker på nå er ca 15 cm høyde, 30 cm bredde og lengde nok til å få plass til alt. Da kan jeg ha et topplokk som kan være lett å ta av, som gir full tilgang til alt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tegna litt.

På 30 cm bredde, som Ivar-hyllene er, er det plass til m-ATX og vegger med isolasjon, og hardisker + psu samtidig.

I høgda er det cpu-vifta og psu-en som drar opp. Det er mulig jeg bør mekke noe slik at viftene kan dra lufta langsetter istedenfor vertikalt - altså at viftene står vertikalt på hylleunderlaget, og at lufta går langs bredderetninga på hovedkortet.

Da kan jeg neppe bruke boxed-vifte, og jeg må skru istykker psu-en.

Til reine luft-kanaler tror jeg drikkekartong-papp kan fungere bra, eventuelt noe anna stiv papp.

Ei Ivar-hylle er 30x80x2. To slike kan være lokk og bunn til kabinettet. Jeg har to løse hylleplater liggende fra Biltema. De er 80 cm lange, og jeg kan sage dem istykker på langs for å få vegger. Spørsmålet er hvor lavt ned jeg kan gå.

På 80 cm lengde blir det plass til 10 cm plugger og pluggholding, 25 cm hovedkort, rundt 15-20 cm hd/psu og resten med lydkanaler.

Lufta skal gå først til harddiskene, så til cpu, så til psu. Jeg vil at cpu-vifta skal dytte lufta rundt også, ikke bare lage turbulens rundt cpu-kjøleren.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Konseptskisse av kabinettet sett ovenifra.

ikea20.png

Detaljene rundt lydfellene må jeg ta der og da.

Når det gjelder høgde lurer jeg på å lage det akkurat så høgt at det akkurat er plass til ekspansjonskort.

Jeg er usikkert på hvilket dempemateriale jeg burde velge. Skumgummi er lett å skaffe via biltema eller spesialbutikk (det er en butikk i Bergen som bare selger skumplast). Jeg har en bit av ei asfaltpapplate av typen som brukes når man bygger hus, i vegger. Eventuelt kan jeg undersøke hvordan det er med den type isolasjonsmateriale som brukes i ventilasjonsannlegg mot viftesus.

Hvordan jeg skal bygge veggene er jeg også usikker på. Må visst til å sage og snekre litt kan det se ut som.

Lenke til kommentar

hm ja bilder ja. Får se hva jeg gjør med det etterhvert.

Jeg har tenkt litt på prosjektet, og jeg tror det kan la seg gjennomføre med et lavt budsjett, og med fleksibel byggeløsning, slik at jeg kan forandre på ting seinere ved behov.

Hovedkortet har jeg tenkt å feste i noen lange maskinskruer som går gjennom bunnplata. Jeg tror jeg vil prøve å skaffe meg et skrota mini-ATX-kort for å bruke som mal. Harddiskoppheng tror jeg skal gå greit, med treklosser, borrelås og strikk. Det kan bli litt styr med å få lufta til å gå fra harddiskene inn i cpu-vifta. Lydkanalene blir enkle å lage.

Lenke til kommentar
Luftehull skal ha støvfilter. Nylonstrømper, for eksempel :p

Det blir ei vifte nær harddiskene til å dra luft eller kansje bare lage turbulens, ei vifte på cpu-en (boxed) pluss vifta i psu-en. PSU-vifter er ofte temperaturstyrte, og denne skal dytte mesteparten av lufta. PSU er siste stopp for lufta før den dyttes ut av kabinettet.

Som støvfilter vil jeg anbefale deg fluenetting! Jeg har nettopp satt dette på mitt eget kabinett. Skal kanskje oppdatere workloggen, men det får vi ta litt på sikt ettersom jeg har et annet nesten ferdig prosjekt. Men uansett, med 2*120mm i bunnene av et kabinett så var det det samme som å be om å få tonn med hybelkaniner i viftene og rundt alle de delvis statiske delene inni PCen.

Med andre ord: Støvfilter er anbefalt på det STERKESTE!

Angåendevifter: Du trenger ikke mer enn to vifter, bare se på en vanlig PC.. som kanskje bruker nærmere 300W, der har man 80mmi psu til å trekke ut luft og 60-80mm på cpu til å kjøle den. Når du skal ha et ITX kort så kan jeg aldri tro at du kommer til å trenge mer enn de to viftene, med mindre lydfellene dine blir noe psycho greier :)

Tre = Resonans, big time! Derfor må du passe veldig godt på at du ikke har noenting som lager vibrasjoner (HD, Vifter ++) inntil kabinettet uten gummi, eller liknende i mellom!

Lenke til kommentar

Fluenetting - hmm jeg tenker at det kansje ikke vil være finmaska nok.

Jeg planlegger mini-atx med fullblods prosessorer, dog ikke overklokka. Jeg tror jeg kommer til å trenge noen flere vifter for å trekke lufta gjennom alle lydfellene. Dessuten kan jeg senke turtallet hvis jeg setter inn flere vifter.

Resonans i tre ja. Jeg har lurt på hvor stort problem det kan bli. PSU og løse vifter blir lett å fjære av. Det er værre med hovedkortet og cpu-vifta. Jeg har tenkt å skru hovedkortet rett i bunnplata, uten demping mellom skruene som festes til hovedkortet, og bunnen.

Hmm.

Takk for innspilla!

I kveld skal jeg bla i Biltema og Clasern-katalogene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bladd litt i Biltema-katalogen.

De selger dempemateriale lagd for å ha på innsida av høgtalere. Disse er på side 51.

På side 313 har de lange helgjengede mutre, til å skøyte helgjengede stenger med. Hvis de har slike med gjenger til skruer som passer ned i hovedkorthull, kan jeg bruke slike til å lage fester til hovedkortet. Da kan jeg borre trange hull halvveis gjennom bunnplata, presse ned slike skøytemutre og skru fast hovedkortet der.

muffe.jpg

Biltema har beslag av typen man trenger for å skru fast 3,5 tommers enheter i 5,25 tommers slotter, på side 373. Kansje vil jeg bruke slike i harddiskopphenget?

Lenke til kommentar
Hva er IKKE worklog?

Ideer, planer og drømmer som du ikke er i ferd med å realisere, skal ikke postes her (det er ikke en worklog). Det er lov å fortelle hva man skal gjøre som neste steg i en worklog - men "the big idea" som du ikke har begynt å arbeide med kan du poste under "case mods".

Ingen bilder = ingen worklog.

Linker til bilder på andre websiter eller andres prosjekter.

Før du sier noe burde du kanskje lese hva som står i linken da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...