G2Petter Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 En kamerat fikk ideen til å bygge en klokke av denne typen. Det blir selvfølgelig en eller annen "kasse" å ha det i, noen dioder, og minst to batterieri parallell, slik at de kan skiftes ett og ett uten å måtte stille klokka. Det hadde vært fint å ha muligheten til å stille den, sånn at man ikke måtte passe på å sette inn batteriene på et bestemt tidspunkt. Er det noen som har peiling på hva den enkleste/mest praktiske måten å gjøre dette på ville være? Pris er en faktor, men det blir vel uansett ikke så veldig dyrt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Det er bare et par uker siden jeg søkte på "binary clock" på google og fikk opp en rekke bilder av ferdige klokker, kretsskjemaer og annet som er nyttig når man skal lage en slik. En jeg kjenner lagde en slik (uten oppskrift) da han gikk i klassen min på på VK1 elektro for lenge siden. Klokka ble laget av svært enkle komponenter, hadde mulighet for innstilling (via jumpere), men inkluderte også en konverter fra binær til 7-segment display. (Dette trenger ikke du da vil vise klokkeslettet binært). Oppskriften er rimelig enkel og faktisk fullt mulig å lage selv med litt grunnleggende elektronikk-kunnskaper. Nøyaktigheten på klokka som han lagde var innenfor ett sekund avvik per døgn. Klokka var drevet av en helt enkel klokkekrystall. Lykke til med søket så finner du sikkert alt du trenger å vite. PS. Passer ikke denne bedre i elektronikk-delen av forumet? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg finner bare skjema for de stygge 4-bit-klokkene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Det var de jeg tenkte på. Du kan fint utforme designen på klokka og lysdiodene som du selv vil. Eller tenkte du på en annen representasjon av klokkeslettet? (f.eks antall sekunder siden midnatt binært, i en lang rekke på 17 dioder) PS. Du kan lage en sånn klokke av transistorer om du vil, eller bruke ferdige logiske grunn kretser (og-, eller-, ikke-porter), eller bruke en mikrokontroller til å styre alle. Sistnevnte vil garantert ta minst plass, men krever at du programmerer den, mens de første to løsningene er "programmert" i hardware. Prismessig tror jeg de to første alternativene blir billigst siden siste krever en litt dyr programmeringsenhet. (selve brikken er nok mye billigere enn de to første så hvis du skal masseprodusere så blir det nok billigst med mikrokontroller) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2005 Hvis du ser på den første linken, viser animasjonen på toppen hvordan jeg ser for meg at klokka vil fungere, med tre rekker som viser hver sin "enhet"(timer, minutter, sekunder). Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Det er jo veldig enkelt. Først trenger du en nogen lunde stabil og korrekt krystall som kan gi pulser. Så trenger du en håndfull tellere. En neddeler som kan gi sekund-pulser, og en teller for hver av sekund, minutt og timer. Sekund-tellern resetter seg selv hver gang den sender en puls til minutt-telleren osv. Resetting ordner du lett med noen and eller nand gates. Så bør du ha noen bufferkretser på utgangene for å drive led'ene. Hmm, mulig det er lurt med en liten spenningsstabiliserende krets også, for å sikre riktig og gjevnt nivå. Batteri har jo en tendens til å endre spenning over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå