Gå til innhold

Veldig fornøyd med k750, men to ting:

Anbefalte innlegg

Heisann, min første melding her. Jeg har hatt min k750 i en ukes tid nå og er strålende fornøyd. Men det er altså to ting som irriterer meg. Jeg kan ta selve spørsmålet først: Er det sannsynlig at disse tingene vil bli rettet opp i en FW-oppgradering?

For det første er lukkeren treg. Selve bildet blir tatt en kort stund etter at man trykker ned utløseren og hører lukkerlyden. Noe som ved flere tilfeller har ført til at jeg fikk et bilde av taket i stedet for personen :o) Skulle jo tro at når man hører lukkeren, så er bildet tatt. Men nei, men må sitte og fortsette å sikte med telefonen i et sekund til. Og håpe på at den man tar bilde av, ikke snudde seg bort da vedkommende hørte lyden.

Det andre er spillelister. Det er veldig tungvint å først kopiere en folder med mp3-filer inn på 1 gig-kortet, og så gå til en helt annen meny og lage en spilleliste manuelt, og også passe på å holde styr på spillelistene, slette spillelisten når man sletter folderen osv. Kunne ikke telefonen automatisk skannet folderne og laget spillelister etter de folderne med lydfiler som til enhver tid lå på DUO-brikken? Alternativt burde det vært mulig å spille alle sangene i en folder direkte fra filbehandlingsmenyen. Der går det nemlig per i dag bare å spille én fil om gangen.

Bortsett fra dette er jeg som sagt superfornøyd. Jeg tok sykkelen opp til Sognsvann i dag med min k750 og damas 5-megapix IXUS-50 og tok en del sammenligningsbilder, både landskap, portrett og nærbilder (makro). Da jeg kom hjem og dumpet alt på pc-en, fikk jeg en positiv overraskelse. Ikke at jeg er noe dreven på foto og bildekvalitet, men på noen av sammenligningsbildene var det ikke lett (for meg, iallfall) å se hvilket bilde som var tatt av kameraet og hvilket som var tatt av k750-en. Fantastisk bildekvalitet til å være så knøttlite. I morgen skal jeg gå på Lømorks og printe dem ut, så får vi virkelig se.

Uansett, tilbake til problemene: Er det sjanser for at dette blir fikset? Er det den typen ting de kan finne på å fikse med FW-oppgradering?

Joakim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første er lukkeren treg. Selve bildet blir tatt en kort stund etter at man trykker ned utløseren og hører lukkerlyden.

Da objektivet på denne telefonen er så lyssvakt må man ha lang lukkertid i dårlig lys, rett og slett for å få inn nok lys i bildet. Ellers hadde du ikke sett noenting.

Tror ikke dette kan endres særlig, men lyden kan jo programmeres til å utløses seinere.

Kan det være litt av poenget at den er LITT tidlig? motivet har da mulighet til å skjerme seg og slipper å bli tatt bilde av mot sin vilje.

Det andre er spillelister

Send en mail til SE og be på dine knær. Start et opprop på opprop.no og få 20 000 underskrifter. Dette er jo helt klart en FW-ting.

Lenke til kommentar
Da objektivet på denne telefonen er så lyssvakt må man ha lang lukkertid i dårlig lys, rett og slett for å få inn nok lys i bildet. Ellers hadde du ikke sett noenting.

Jeg tror ikke lukkertiden er på over et sekund. (Spesielt ikke i sterkt dagslys, _så_ lyssvakt kan dette kameraet umulig være.) Da ville jo alle bildene blitt kjempeuklare. Jeg tror heller lukkeren åpner og lukker seg litt etter at man hører lyden.

Jeg skal maile SE angående spillelister, så får vi se :o)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke lukkertiden er på over et sekund. (Spesielt ikke i sterkt dagslys, _så_ lyssvakt kan dette kameraet umulig være.) Da ville jo alle bildene blitt kjempeuklare. Jeg tror heller lukkeren åpner og lukker seg litt etter at man hører lyden.

Jeg skal maile SE angående spillelister, så får vi se :o)

Tar det et sekund da?

Så lang tid bruker ikke min. Der er det litt lysmåling og fokusering, lyden kommer og så taes bildet.

I godt lys kommer lyd og bildetaging så og si samtidig.

Lenke til kommentar

Så lang tid bruker ikke min. Der er det litt lysmåling og fokusering, lyden kommer og så taes bildet.

I godt lys kommer lyd og bildetaging så og si samtidig.

Hmm, dette skal jeg eksperimentere med etter jobb i dag. Men min erfaring fra i går, er som følger:

Jeg trykker utløseren halvveis ned. Kameraet fokuserer og kommer med et pip. Jeg trykker utlkøseren helt ned og hører lukkerlyden med en gang, men søkerbildet er fryst i minst et sekund til. Nå kan det tenkes at bildet faktisk er tatt i det lyden kommer, og at søkeren er fryst av andre grunner. Det sjekket jeg ikke.

Men det som det ikke er tvil om, er at når jeg har tatt bilder innendørs i dårlig lys, med nattmodus og blitz (det er nødvendig. Hvis man bare bruker blitz uten nattmodus, blir bildene kornete og utydelige pga for dårlig lys), så er lukkeren åpen lenge etter at lukkerlyden høres. Jeg eksperimenterte med å holde kameraet helt rolig til lukkerlyden var ferdig, og så riste på kameraet. Og ganske riktig, bildet ble helt utsmurt. Eller som jeg skrev i går, før jeg skjønte at det var noe muffens, fikk jeg bilde av taket i stedet for av dama :o)

Gleder meg til å se hva SE svarer på mailet mitt.

Lenke til kommentar
Kan det være litt av poenget at den er LITT tidlig? motivet har da mulighet til å skjerme seg og slipper å bli tatt bilde av mot sin vilje.

smart tenkt, men med normal reaksjonsevne klarer du nok ikke å komme deg unna senter av bildet...

Synes ikke det er så irriterende med den lyden, husk at vi fremdeles snakker om mobilkamera, ikke noe bøhsere...

Lenke til kommentar

smart tenkt, men med normal reaksjonsevne klarer du nok ikke å komme deg unna senter av bildet...

Synes ikke det er så irriterende med den lyden, husk at vi fremdeles snakker om mobilkamera, ikke noe bøhsere...

Nei, men du kan f.eks dra snoppen inn i buksa igjen, skjerme puppene eller gjemme den topphemmelige gadget'en den snikende fotograf prøver å fotografere.

Lenke til kommentar

Det har veldig mye å si hvor mye lys det er. Med mye lys er bildet tatt når kameralyden er ferdig, mens hvis man har mindre lys tar det en liten evighet... Problemet er at det går like lang tid før det står lagrer. Hvorfor kunne det ikke stått lagrer med en gang bildet er tatt? Dette hadde gjort alt så mye lettere :)

Lenke til kommentar
Det har veldig mye å si hvor mye lys det er. Med mye lys er bildet tatt når kameralyden er ferdig, mens hvis man har mindre lys tar det en liten evighet... Problemet er at det går like lang tid før det står lagrer. Hvorfor kunne det ikke stått lagrer med en gang bildet er tatt? Dette hadde gjort alt så mye lettere :)

Dette kan forhåpentligvis endre seg med en FW-update.

Lenke til kommentar

Det har veldig mye å si hvor mye lys det er. Med mye lys er bildet tatt når kameralyden er ferdig, mens hvis man har mindre lys tar det en liten evighet...

Dette er jo fordi kameraet bruger en længere lukkertid i svagt lys, og for at kunne tage nok lys ind i objektivet må lukkeren nødvendigvis være åben længere. Kan IKKE ændres med en FW-update, da det er en fysisk egenskab ved et kamera (også alm. kamera, uanset prisen)

Lenke til kommentar
Det har veldig mye å si hvor mye lys det er. Med mye lys er bildet tatt når kameralyden er ferdig, mens hvis man har mindre lys tar det en liten evighet...

Dette er jo fordi kameraet bruger en længere lukkertid i svagt lys, og for at kunne tage nok lys ind i objektivet må lukkeren nødvendigvis være åben længere. Kan IKKE ændres med en FW-update, da det er en fysisk egenskab ved et kamera (også alm. kamera, uanset prisen)

Er jo ikke det som er hovedpoenget.... Poenget er at de må klare å vise på en eller annen måte når eksponeringen er ferdig. Dette kan skje ved at skjermen blir svart under eksponeringen og bilde kommer opp når den er ferdig med å ta bildet, eller at "lagrer" kommer med en gang den er ferdig. Dermed slipper man å vente og vente til det står lagrer i tilfellet eksponeringen tar lang tid. Det er dette de bør endre, ikke selve eksponeringstiden (selv om det hadde ikke gjort noe det heller!)

Lenke til kommentar

Okay, så kan jeg bedre forstå frustrationen ;)

Men de fleste alm. digitale kameraer har også denne "uskik", så spørgsmålet er om det ikke bare er en tilvænningssag.

Kan se på mange indlæg her på siden at folk med K750 ikke er vant til at betjene et almindeligt digitalkamera... De forventer vist at deres telefon er på teknologisk højde med et spejlreflekskamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...