Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Com port modem i ny pc

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat kommet fra en gammel arbeidskollega.

Han sitter med en isdn telefon med innebygget modem, som han har koblet opp mot pc´n, på telefonen er det parallell port utgang og på pc siden bruker han com porten, dvs bruker han kabel med parallell plug i den ene enden og com port plugg i den andre enden.

Nylig har han fått seg ny pc (dell) og han vil fortsatt bruke den gamle telefonen med vanlig isdn frisurf abo. fra Telenor.

Men jeg har prøvd å koble opp maskinen på samme måte som den gamle, men får ikke noe signal igjennom.

Kan dette kommet at det står ett isdn pci modem med vanlig tlf kontakt i den nye maskinen?

At dette sperrer for com port signalene?

Kan det være en ide å disable dette pci modemet eller fjerne det?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert driveren til telefonen? Det går fint å ha flere modemer i en maskin, så lenge den oppringte forbindelsen er konfigurert til å bruke riktig modem. Det kan dog være en idè å disable det andre ISDN-kortet, hvis det ikke er i bruk, fordi det bruker resurser, om enn lite.

Hvis du ikke finner noen driver til telefonen, eller du ikke greier å installere den av en annen grunn, så kan det være en idè å bruke kortet som står i maskinen. Hvis du ikke har flere ISDN-kontakter, så kjøper du en ISDN-minibus eller ISDN T-ledd til kontakten som går til telefonen. Dette må være produkter for ISDN, ettersom vanlige Y-ledd for analog ikke vil fungere.

PS. Det er ikke noen parallelkontakt som sitter på telefonen, men en 25-pins seriell. For en del år siden, så var dette den mest vanlige seriellkontakten, ikke den lille 9-pins som nå er vanlig.

Lenke til kommentar

Takk for gode ord og forslag.

Jeg regnet med at det trengs en installasjon av en type, og har nå funnet en slags driver og info ang. installasjon som vissnok skal gjøres gjennom hyperterminal som kommer med XP og en duo64.bin fil.

Telefonen er av typen Todos Duo Surfphone 64 som ble levert av telenor sammen med resten av isdn abo. i sin tid.

Så jeg skal prøve dette og se hvordan det går.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Takk for gode ord og forslag.

Jeg regnet med at det trengs en installasjon av en type, og har nå funnet en slags driver og info ang. installasjon som vissnok skal gjøres gjennom hyperterminal som kommer med XP og en duo64.bin fil.

Dette høres ut som en oppgradering av telefonen, prøv og sette opp XP med standard seriellt modem på samme com-port som telefonen står på. tror dette er metoden for og få den opp og gå eller gi f og kjøp et nytt isdn-kort for 300,- eller et brukt til 50,-

Lenke til kommentar

Takk igjen, saken er den at kollegaen min vil fortsatt ha den telefonen, med stor seriell port utgang på telefonen og en liten seriell plug på pc siden.

Den mye pc´n har isdn pci modem kort , så det trengs ikke å kjøpe nytt kort, men som sagt så kan han ikke bruke dette, da han vil bruke com porten

Alt hadde vært mye lettere om det ble brukt vanlig tlf plugger ,hehe

Men det er vel slike problemer man lærer av.

God helg.

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...