Civilix Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 mange som blander her, utifra slik jeg forstår det lurer trådstarter på om man kan koble til WTR54G i stede for å kjøpe et "adsl-modem" fra tele2 til 499,-. Svaret er at det ikke er mulig, tele2 bruker som nevnt før PPPoA som ikke linksysen støtter. Så du må nok kjøpe deg et "modem" ved siden av, det er dog ikke noe problem å sette modemet i bridge-mode og så koble linksysen til modemet for å utnytte seg av trådløst og eventuelle andre funksjoner som ligger i den(trådløst, brannmur, NAT, DynDNS, mm.) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) mange som blander her, utifra slik jeg forstår det lurer trådstarter på om man kan koble til WTR54G i stede for å kjøpe et "adsl-modem" fra tele2 til 499,-. Svaret er at det ikke er mulig, tele2 bruker som nevnt før PPPoA som ikke linksysen støtter. Så du må nok kjøpe deg et "modem" ved siden av, det er dog ikke noe problem å sette modemet i bridge-mode og så koble linksysen til modemet for å utnytte seg av trådløst og eventuelle andre funksjoner som ligger i den(trådløst, brannmur, NAT, DynDNS, mm.) Vi er visst ikke ferdig med blandingen. 1. Ifølge denne siden, så bruker Tele2 ikke PPPoA, men MPoA, som er noe annet. 2. Ifølge denne posten, så ønsker trådstarter en alt-i-ett-boks. Derfor er WRT54G uaktuell, og jeg har gitt tre alternativer i en tidligere post. Endret 20. juni 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg har Tele2 ADSL med WRT54G, funker som bare det. Trengte ikke å endre noen innstillinger for å få internett, ruteren står default på DHCP, som er akkurat det Tele2 bruker Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg har Tele2 ADSL med WRT54G, funker som bare det.Trengte ikke å endre noen innstillinger for å få internett, ruteren står default på DHCP, som er akkurat det Tele2 bruker Så du har Kun WRT54G'n plugget rett inn i ADSL-splittern din og det funker? Hvis ikke; Les hva du faktisk svarer på! Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hei "Kneip" Hadde vært nyttig om du hadde svart på spørsmålet fra "CrZy_T" Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 epoxy: Får du med ADSL modem når du bestillte Tele2? Eller har du ett fra før? Jeg forsto det sånn at han har ADSL modem, og ville bare ha en bekreftelse på om WRT54G funker med Tele2 ADSL. Men nå har jo denne tråden utvikla seg til en krangel om tekniske begrep som de fleste driter i.. crzy_t: Lær deg folkeskikk! Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) epoxy: Får du med ADSL modem når du bestillte Tele2? Eller har du ett fra før? Jeg forsto det sånn at han har ADSL modem, og ville bare ha en bekreftelse på om WRT54G funker med Tele2 ADSL. Men nå har jo denne tråden utvikla seg til en krangel om tekniske begrep som de fleste driter i.. Det er slitsomt å prøve serøst å hjelpe når folk svarer "god dag mann økseskaft", uten å lese hele tråden først. Har du lest denne posten? De tekniske begrepene er faktisk av og til nødvendige, for å avklare tekniske muligheter. Er man ikke komfortable med disse, så kanskje man bør holde seg unna? Endret 20. juni 2005 av sofTest Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Men nå har jo denne tråden utvikla seg til en krangel om tekniske begrep som de fleste driter i.. Vel, de er jo av interesse fordi man må ha et minimum av slike begreper inne når man ønsker og kjøpe slike løsninger på egenhånd. Lenke til kommentar
epoxy Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2005 For å rydde opp litt: Jeg har bestilt ADSL fra Tele2 uten modem. Dette fordi jeg da måtte ha skaffet en svitsj og et aksesspunkt i tillegg for å få den funksjonaliteten jeg vil ha. Derfor lurte jeg på om WRT54G var et brukelig valg som en alt-i-ett-boks. Har fått svar på at det er det ikke, da dette ikke er et ADSL-modem. Med mindre noen har sterke advarsler mot det ser det ut til at jeg går for en boks fra 3Com (3CRWE754G72-B-ME). Takk for gode råd så langt. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 linksys wag54g har innbygd adsl modem, om den støtter tele2 er derimot litt usikkert, pppoa funker hvertfall. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 linksys wag54g har innbygd adsl modem, om den støtter tele2 er derimot litt usikkert, pppoa funker hvertfall. Uten å finne noen gode svar på google, finnes det tilsvarende firmwares til denne som WRT54G? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Vi er visst ikke ferdig med blandingen. 1. Ifølge denne siden, så bruker Tele2 ikke PPPoA, men MPoA, som er noe annet. Mener du at jeg blander kortene her også? http://www.rfc.org.uk/cgi-bin/lookup.cgi?rfc=2364 http://www.rfc.org.uk/cgi-bin/lookup.cgi?rfc=1483 Jeg har selv hatt tele2 adsl i noen år og de modema jeg har hatt har jeg stillt inn på pppoa. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Jeg har selv hatt tele2 adsl i noen år og de modema jeg har hatt har jeg stillt inn på pppoa. Har aldri sett noe PPPoA hos Tele2 i Norge, har da satt opp noen modemer og linjer. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg har selv hatt tele2 adsl i noen år og de modema jeg har hatt har jeg stillt inn på pppoa. Det er en enkel test på dette. PPPoA krever at du legger inn brukernavn og passord på routeren, akkurat som på PPPoE. Jeg er rimlig sikker på at du aldri har lagt inn brukernavn og passord i de modemene du har hatt. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg har selv hatt tele2 adsl i noen år og de modema jeg har hatt har jeg stillt inn på pppoa. Har aldri sett noe PPPoA hos Tele2 i Norge, har da satt opp noen modemer og linjer. Nå ble jeg veldig usikker og skal ikke være så skråsikker som jeg var... viser seg at jeg nå kjører ethoa/Bridged Ethernet på mitt nåværende thomson modem...noe jeg rett og slett ikke vet så mye om... noen av dere som har konfigurert modem kan sikkert peke ut i den medfølgende konfigurasjonsfilen hvor man definerer protokollen som skal brukes. Men jeg er fortsatt ganske sikker på at jeg brukte et pppoa interface vertfall på ericsson modemet var det første jeg fikk fra tele2, må se om jeg finner noen gamle konfigurasjonsfiler... kommer tilbake til det... Men hva kjører tele2 da? (baklager den lange confugurasjonsfilen, men ønsket ikke å kutte ting som muligens var relevante) [ language.ini ] config language=en [ script.ini ] add name=autopvc_add_qos index=0 command="qosbook add name _auto_$1_$2 class $3 tx_peakrate $4 tx_sustrate $5 tx_maxburst $6 rx_peakrate $4 rx_sustrate $5 rx_maxburst $6 dynamic yes" add name=autopvc_delete_qos index=0 command="qosbook delete name _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_bridge index=0 command="qosbook add name _auto_$1_$2 class $3 tx_peakrate $4 tx_sustrate $5 tx_maxburst $6 rx_peakrate $4 rx_sustrate $5 rx_maxburst $6 dynamic yes" add name=autopvc_add_bridge index=1 command="phonebook add name _auto_$1_$2 addr $1.$2 type any dynamic yes" add name=autopvc_add_bridge index=2 command="bridge ifadd intf _auto_$1_$2 dest _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_bridge index=3 command="bridge ifconfig intf _auto_$1_$2 qos _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_bridge index=4 command="bridge ifattach intf _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_bridge index=0 command="bridge ifdetach intf _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_bridge index=1 command="bridge ifdelete intf _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_bridge index=2 command="phonebook delete name _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_bridge index=3 command="qosbook delete name _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_pppoerelay index=0 command="qosbook add name _auto_$1_$2 class $3 tx_peakrate $4 tx_sustrate $5 tx_maxburst $6 rx_peakrate $4 rx_sustrate $5 rx_maxburst $6 dynamic yes" add name=autopvc_add_pppoerelay index=1 command="phonebook add name _auto_$1_$2 addr $1.$2 type any dynamic yes" add name=autopvc_add_pppoerelay index=2 command="ethoa ifadd intf _auto_$1_$2 dest _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_pppoerelay index=3 command="ethoa ifconfig intf _auto_$1_$2 qos _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_pppoerelay index=4 command="ethoa ifattach intf _auto_$1_$2" add name=autopvc_add_pppoerelay index=5 command="ip ifwait intf _auto_$1_$2 timeout 15 adminstatus up" add name=autopvc_add_pppoerelay index=6 command="pppoe relay add port _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_pppoerelay index=0 command="pppoe relay delete port _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_pppoerelay index=1 command="ethoa ifdetach intf _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_pppoerelay index=2 command="ethoa ifdelete intf _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_pppoerelay index=3 command="phonebook delete name _auto_$1_$2" add name=autopvc_delete_pppoerelay index=4 command="qosbook delete name _auto_$1_$2" add name=autopvc_change_qos index=0 command="$$1 ifdetach intf $2" add name=autopvc_change_qos index=1 command="$$1 ifconfig intf $2 qos $3" add name=autopvc_change_qos index=2 command="$$1 ifattach intf $2" add name=autopvc_change_qos_pppoerelay index=0 command="ethoa ifdetach intf $1" add name=autopvc_change_qos_pppoerelay index=1 command="ethoa ifconfig intf $1 qos $2" add name=autopvc_change_qos_pppoerelay index=2 command="ethoa ifattach intf $1" add name=autopvc_change_qos_pppoerelay index=3 command="pppoe relay add port $1" add name=autopvc_change_qos_pppoeethoa index=0 command="ethoa ifdetach intf $1" add name=autopvc_change_qos_pppoeethoa index=1 command="ethoa ifconfig intf $1 qos $2" add name=autopvc_change_qos_pppoeethoa index=2 command="ethoa ifattach intf $1" add name=autopvc_change_qos_pppoeethoa index=3 command="pppoe ifattach intf $3" add name=autopvc_change_qos_pppoa index=0 command="pppoa ifdetach intf $1" add name=autopvc_change_qos_pppoa index=1 command="ip ifwait intf $1 timeout 5 adminstatus down" add name=autopvc_change_qos_pppoa index=2 command="pppoa ifconfig intf $1 qos $2" add name=autopvc_change_qos_pppoa index=3 command="pppoa ifattach intf $1" [ env.ini ] set var=CONF_REGION value=Norway set var=CONF_PROVIDER value=Tele2 set var=CONF_DESCRIPTION value="Bridged Ethernet on 0/100 and 8/35" set var=CONF_SERVICE value="Bridged Ethernet" set var=CONF_DATE value=\"\" set var=HOST_SETUP value=auto set var=UPGRADE_URL value=http://www.speedtouch.com/upgrade500.htm set var=CONF_TPVERSION value=1.2.0 set var=COLUMNS value=80 set var=ROWS value=24 set var=SESSIONTIMEOUT value=120 [ wizard.ini ] config allow_factory_tpl=yes trace=no autopopup=no [ snmp.ini ] config sysContact="Service Provider" sysName="SpeedTouch 510" sysLocation="Customer Premises" [ phone.ini ] add name=Br1 addr=8*35 type=ethoa add name=Br2 addr=0*100 type=ethoa [ qos.ini ] config format=bytes add name=default class=ubr [ oam.ini ] config clp=1 loopbackid=6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a6a mode port=dsl0 blocking=enabled mode port=dsl1 blocking=enabled mode port=atm2 blocking=enabled mode port=atm3 blocking=enabled mode port=aal5 blocking=enabled mode port=atm5 blocking=enabled [ pfirewall.ini ] chain create chain=sink chain create chain=forward chain create chain=source rule create chain=sink index=0 srcintfgrp=!wan action=accept rule create chain=sink index=1 prot=udp dstport=dns action=accept rule create chain=sink index=2 prot=udp dstport=bootpc action=accept rule create chain=sink index=3 prot=icmp icmptype=echo-reply action=accept rule create chain=sink index=4 prot=udp dstport=snmp log=yes action=count rule create chain=sink index=5 action=drop rule create chain=forward index=0 srcintfgrp=wan dstintfgrp=wan action=drop rule create chain=source index=0 dstintfgrp=!wan action=accept rule create chain=source index=1 prot=udp dstport=dns action=accept rule create chain=source index=2 prot=udp dstport=bootps action=accept rule create chain=source index=3 prot=icmp icmptype=echo-request action=accept rule create chain=source index=4 prot=udp srcport=snmp log=yes action=count rule create chain=source index=5 action=drop assign hook=sink chain=sink assign hook=forward chain=forward assign hook=source chain=source [ label.ini ] chain create chain=user_labels [ bridge.ini ] ifadd intf=Br1 dest=Br1 ifconfig intf=Br1 ifattach intf=Br1 ifadd intf=Br2 dest=Br2 ifconfig intf=Br2 ifattach intf=Br2 config age=300 filter=no_WAN_broadcast [ pptp.ini ] [ ethoa.ini ] [ ipoa.ini ] [ cip.ini ] [ pppoerelay.ini ] [ dhcp.ini ] #Fjernet [ pppoa.ini ] [ pppoe.ini ] [ ip.ini ] config forwarding=on firewalling=on redirects=on sourcerouting=off netbroadcasts=off ttl=64 fraglimit=64 defragmode=always addrcheck=dynamic mssclamping=on apadd addr=10.0.0.138/24 intf=eth0 addroute=no type=1 ifconfig intf=loop mtu=1500 group=local linksensing=off ifconfig intf=eth0 mtu=1500 group=lan linksensing=off rtadd dst=255.255.255.255/32 gateway=10.0.0.138 rtadd dst=10.0.0.0/24 gateway=10.0.0.138 type=1 rtadd dst=224.0.0.0/4 intf=eth0 [ autoip.ini ] [ eth.ini ] ifconfig intf=1 type=auto config intf=1 state=enabled [ diagnostics.ini ] config pingtimeout=1000 pingpacketsize=20 [ dnsd.ini ] #Fjernet [ dhcr.ini ] [ dhcc.ini ] config trace=off [ adslisdn.ini ] config opermode=multimode maxbitspertoneUS=13 trace=off modemoption=00000000000000000000000000000000 extendedBWmode=0 [ nat.ini ] #fjernet [ autopvc.ini ] config mode=active type=bridge opmode=partial overwrite=enabled peakrate=0 [ system.ini ] setpassword password=_CYP_0ilfHuUo4BrpI hash2=b3c8a9f1841b6b0e27a5794229896483 config upnp=enabled mdap=enabled drst=enabled config dcache=enabled [ upnp.ini ] config maxage=1800 writemode=full safenat=disabled [ endofarch ] Lenke til kommentar
epoxy Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Nå har jeg snakket med Tele2 og jeg har skaffet en ruter (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300716&cks=PLS). Tele2 sier: "Hei, Takk for din henvendelse. Tele2 benytter dynamisk tildeling av IP adresser, noe som betyr at de fleste routere kan benyttes (om ikke alle...). Dette heter også DHCP / Bridged mode etc. Dersom du har ytterligere spørsmål om dette kan du også ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 02000." På ruteren finner jeg igjen dette som "Dynamic/Fixed IP in Bridge Mode (For Multiple PCs)". Sammeholder det med nyttig info i kommetarer på komplett.no (se over), og finner ut at dette må være det samme som "Dynamic/Fixed IP in 1483 Bridge Mode (For Multiple PCs)". RFC 1483 er "Multiprotocol Encapsulation over ATM Adaptation Layer 5". => Altså MPoA. Har ikke testet dette mot Tele2 ennå, men satser på at det skal funke. Lenke til kommentar
JourNey Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 jah jeg har problemer med kombinasjonen tele2 adsl (modem: ericsson hm210di) og linksys wrt54g. når jeg kobler de sammen lyser det på "internett" på linksysen, men internett funker ikke. Jeg får kobla til trådløst og med kabel til linksysen, men internett virker altså ikke. Jeg har oppgradert firmware til 1.00.4, og vært inne på konfigurasjonssidene til begge, og prøvd diverse (mer eller mindre tilfeldige) oppsett, men uten hell. Vet liksom ikke hva jeg skal se etter. har prøvd å resette begge to gjentatte ganger, og dessuten et automatisk konfigurasjonsverktøy fra linksys, men det hjelper ikke. Noen som kan hjelpe meg? spør etter mer info hvis noe mangler Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 Regner med at du har prøvd PC rett i ADSL modem og at det fungerer? Lønner seg å bruke DHCP (automatisk ip) på TCP/IP innstillingene på PC. På wrt54g skal internet connect type stå på DHCP. Sjekk også at DHCP server er aktivert (den gir IP til PC'n). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 jahjeg har problemer med kombinasjonen tele2 adsl (modem: ericsson hm210di) og linksys wrt54g. 5318495[/snapback] Denne ericsson-boksen står nok satt opp som router, ta og sett den opp som brigde så vil det virke. Lenke til kommentar
JourNey Skrevet 21. desember 2005 Del Skrevet 21. desember 2005 takk, nå har jeg fiksa det, ved hjelp av http://port-www-01.telio.no/forum/messages...html?1091085560 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå