Lanka Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg skal holde et aldri så lite foredrag i IT-timen på skolen imorgen. Og jeg skal holde foredrag om data-teknologien. Altså hvordan hardware var den gang da, og nå idag. Og kanskje litt om vannkjøling eller no annet spennende. Vet bare ikke hvordan jeg skal finne informasjon om gamle hardware, bilder og lignende. Har noen peil på hvordan jeg skal gå frem? Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 er det ikke litt seint å finne det nå? :\ Sorry for OT Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Hehe jo, altså kan jo bare hive på bilder av en gammel prosessor og en ny en. Og fortelle crap, Siden klassen ikke skjønner noe som helst innenfor data. Og lærern er slik også. Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=428724 Hvis du ser i den tråden, så kan du gå tilbake til gamle HW.no f.eks, og lese gamle artikler, som dengang da var nytt Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Det hjalp meg ikke særlig ettersom det er fra 98 og sånn! Eneste jeg trenger er et par bilder fra gamle prosessorer, og Ram-brikker. Og noe annet spennende som viser noe som har endret seg siden sist. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Link som kanskje kan hjelpe Ellers, har du prøvd google-bildesøk? Edit; Info om linken: Er bilder og info om av gamle datakomponenter, alt fra 70-tallet og fram til sent på 90-tallet Endret 8. juni 2005 av svamp Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Strålende. Trengte virkelig det. Har prøvd Google-bildesøk ja. Hjalp ikke så mye! Noen tips om hva jeg kan fortelle om? Sånn at de ikke sovnr? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Husk å få med deg Bill Gates' "fremtidssyn" da. (Da han forutså at datamaskiner aldri ville trenge mer enn 4kB RAM eller noe i den duren) Lenke til kommentar
svamp Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Og så loven til han Apple-fyren om at prosessorkraften dobles eller hva det var. Den finner du helt sikkert med litt søking Størrelsen på komponenter har jo blitt mindre, det som er på banen nå er vel nanoteknologi? Om man ikke har kommet enda lenger. (1 nanometer = 10^-9 meter) Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Husk å få med deg Bill Gates' "fremtidssyn" da. (Da han forutså at datamaskiner aldri ville trenge mer enn 4kB RAM eller noe i den duren) Les signaturen min Og så loven til han Apple-fyren om at prosessorkraften dobles eller hva det var. Den finner du helt sikkert med litt søking Det var en Intel fyr De driver på meg nanometer enda ja.. Snart kommer det CPU'er som er produsert på 65 nm's teknologi. Endret 8. juni 2005 av BaX Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Fortell om at da du var ung, så kobla dem sammen 2 skjermkort som kjørte parallelt, voodoo 2 korta , for å få den råeste ytelsen. Også stoppa de med slikt i 5-6 år, og nå er det på vei inn igjen med SLI Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Hmm, såvidt jeg vet ble det brukt et porselen-aktig stoff før som het beryllium (er ikke helt sikker på stavingen), som ledet bort varme og visstnok var sabla giftig. Søk på google eller noe, egentlig ganske viktig info. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) Du kan jo evt. fortelle litt om han tyskeren som så og si lurte hele verden, med å si at han hadde funne noe annet enn silisium å bruke i CPU'ene. Han hadde vist funnet noe flytene han kunne bruke. Som dere sikkert vet, så eksploderer silisium når det blir for tynt.. Edit: Alt dette var bare tull fra tyskerens side. Husker ikke navnet på han, dessverre. Endret 8. juni 2005 av BaX Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Hehe,,, Gammel hardware. Leser en bok kalt "Harddisken" fra 1982 eller noe. Første hdd heter winchester og kostet 65 000 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Her finner du en del info om gammelt skrap: www.old-computers.com Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Jeg skal holde et aldri så lite foredrag i IT-timen på skolen imorgen.Og jeg skal holde foredrag om data-teknologien. Altså hvordan hardware var den gang da, og nå idag. Og kanskje litt om vannkjøling eller no annet spennende. Vet bare ikke hvordan jeg skal finne informasjon om gamle hardware, bilder og lignende. Har noen peil på hvordan jeg skal gå frem? Framstille ytelsen hos et gammelt produkt, sammen med dagens produkter! En cpu på 144mhz som kostet ****kr i 98, er dyrere enn cpu'en min som er 20ganger bedre. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 (endret) Slenger inn noen linker. Link 1 Link 2 Link 3 Link 4 Link 5 Link 6 Link 7 Link 8 Link 9 Link 10 Link 11 Link 12 Link 13 Link 14 Dette tror jeg holder en stund. Endret 9. juni 2005 av Diverse Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Flere gode linker får du ved å google på - computer history - computer museum - IBM history - Cray History (vannkjølingen i eldre Cray-maskiner krevde avansert rørleggerarbeide) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Og for all del, vannkjøling og overklokking er fullstendig irrelevant i det store bildet. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Vel, trådstarter spurte om vannkjøling, og det ble brukt på tidligere maskiner. Noen brukte tykke kobberrør til å lede strøm inn, og varme ut. Senere brukte man nedsenking i flytende freon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå