Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Litt bedre lyd i bilen


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er totalt nybegynner når d gjelder bilstereo. Jeg har en Sony Xplod cdx-S2050 Cd spiller. Jeg har forsåvidt greei nok lyd i bilen med det frontsettet og baksettet som satt der fra før. Det ejg først og fremst hadde tenkt meg var litt mere bass, så får jeg fikse front og baksettet seinere for det skal ejg få til. Det ejg lurte på var om det er mulig å koble en subwoofer rett på Cd-spilleren jeg allerede har uten å måtte kjøpe en forsterker? TAr gjerne imot tips til front- og bak høytalere.

 

Alle tips motas med takk fra en totalt amatør på sånt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nope det går nok ikke. Dette skyldes at da trenger du et delefilter. og det er også dyrt. Du burde skaffe deg en forsterker og koble denne på sub out bak på cdspillern.

 

Når du skal tegne en subkasse så integrer forsterkern i den.. jeg har noen bilder her av ei kasse jeg skulle bygge for en kompis..

 

hmmm.. har dem ikke mer.. skal se om jeg får mekka noen lignende bilder i løpet av kvelden

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke koble en sub på cd-spilleren fordi den ikke leverer mer enn rundt 45W og du trenger betraktelig mer enn det...

Bak på CD-spilleren er det Line-Out, koble den inn på forsterkeren, sett forsterkeren på Low-Pass og koble sub'ene på den, så har du en plenty bass...

 

btw: visste dere at for å spille dobbelt så høyt trengs det ikke dobbelt så "stort" anlegg, men 10x så stort? Altså for å spille det dobbelte av 20dB så trenger du et 10x så stort anlegg?

Var ihvertfall det El. App læreren min sa...

Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke koble en sub på cd-spilleren fordi den ikke leverer mer enn rundt 45W og du trenger betraktelig mer enn det...

Bak på CD-spilleren er det Line-Out, koble den inn på forsterkeren, sett forsterkeren på Low-Pass og koble sub'ene på den, så har du en plenty bass...

 

btw: visste dere at for å spille dobbelt så høyt trengs det ikke dobbelt så "stort" anlegg, men 10x så stort? Altså for å spille det dobbelte av 20dB så trenger du et 10x så stort anlegg?

Var ihvertfall det El. App læreren min sa...

Pga av at lyden dobles hver 3. dB, eller noe sånt.

Altså, 43 er dobbelt så høyt som 40. Tror jeg da .. :roll:

 

Trådstarter, du har pm

Lenke til kommentar

Usannsynlig mye feilinfo her...

 

@Soak: nei, for å få lyd i en subwoofer trenger du en forsterker. Mer nedenfor.

 

@Breiker: det blir uansett ikke noe mer mulig med et delefilter.

 

@icer: En headunit leverer IKKE 45W ut. Dette er "juksemålinger" fra fabrikantene. Sannsynlig max uteffekt ligger mer i retning av 15-20W. Dessuten er ikke watt alfa og omega. Ville du f.eks forsøkt å starte bilen med et 12V lommelyktbatteri?...

 

Det er delte meninger om "fordobling" av lyden skjer ved +3 db eller +10 db. Det som derimot ER sant, er at for å øke lydtrykket med 3 db trenger man dobbelt så mye effekt.

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd kan man forsøke med en forsterker til front (og evt. bak)sett. Cdspillerens innebygde forsterker er av absolutt svakeste sort, og man vil i de aller fleste tilfeller få LANGT bedre lyd, selv med en forsterker til 990,- :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...