mark Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 (endret) dårlig formulert topic, var enten det eller hele spørsmålet. Men. Jeg begynner i lære om noen uker, og der skal jeg ut i ferie etter 3 uker..... hva med betaling i ferien? må jeg ta sommer jobb for å klare meg? får jeg vanlig betaling(lærlinge lønn) selvom jeg ikke jobbet ved det fimaet ifjord?(i ferien) jeg er helt grønn her og kom netopp på at vist jeg ikke får lønn må jeg gjøre noe, straks.... Endret 8. juni 2005 av mark Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. juni 2005 Del Skrevet 8. juni 2005 Ferielønn er noe du (evt) har tjent opp året i forveien. Jobbet du ikke i fjor, vel, tough luck. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Feriepenger som utbetales i år er opptjent i fjor. Det regnes 12 % av feriepengegrunnlaget fra i fjor når feriepengene skal utbetales. For å illustrere hvordan det fungerer, her er et meget forenklet eksempel. Per har brutto månedslønn på 10.000. I fjor tjente Per 150.000 som det skal beregnes feriepenger av. Han har krav på 5 uker ferie som han akter å benytte seg av. Slik vil Per lønnes måneden feriepengene utbetales: + 10.000 (månedslønn) - 12.500 (ca. inntrekk for 5 uker ferie) + 18.000 (12 % av feriepengegrunnlaget på 150000 = 6.500 (nettolønn) Håper dette hjelper... Lenke til kommentar
kzn Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 mens vi snakker om feriepenger: når blir de utbetalt? er pengelens og fikk regning på bilforsikring i går... Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 9. juni 2005 Del Skrevet 9. juni 2005 Det er så vidt jeg vet to store "lønningsdager" i Norge som er den 12. og den 25. De som får lønn den 25. får ofte feriepenger i mai, mens de som får lønn den 12. får i juni. Det er nok litt forskjell fra bedrift til bedrift, men i all hovedsak skal feriepengene utbetales før ferietiden begynner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå