Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mareritt er blitt virkelighet - nynorsk tentamen

Anbefalte innlegg

ja, da var det bare 2 dager til nynorsk tentamen.

Jeg går i 9.klasse og er utrolig irritert over dette, for jeg skjønner f**n ikke hva vi skal med det! Om jeg leser et brev på nynorsk skjønner jeg absolutt hva som står der!

Men nynorsk tentamen? wtf? Hva er nå det da? :mad:

Har ikke hørt om noen andre som har hatt dette..

Eller er det noen?

Si gjerne deres meninger om nynorsk også.

Mvh. Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men tentamen?

Ja, helt vanlig. Hadde dere ikke det i 8. klasse?

Edit: tror ikke vi hadde sidemål i åttende klasse, men siden du er på andre halvår av niende, burde dere ha hatt det første termin.

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Statlige (eller var det kommunale :hmm: ) stillinger krever at man behersker begge de norske skriftspråkene siden man formelt sett skal svare på et skriv med det skriftspråket skrivet er skrevet på.

Tenk på nynorsk som bokmål med en ny vri, da blir alt mye enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Kunne ikke nynorsk vært valgfritt?

Det burde vært det. På enkelte videregående skoler er faget også valgfritt. Dessverre er jeg ett år for gammel til å være med på forsøket på min skole. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Fra og med skoleåret 06/07 skal alle på ungdomsskolen ha tre språk, dvs norsk (hovedmål og sidemål), engelsk og enten fransk, spansk eller tysk. Så værre blir det.

Verre og verre, nåja. Jeg, og de fleste andre jeg kjenner, hadde akkurat en slik fagrekke da vi gikk på ungdomsskolen. De færreste hadde andre valgfag enn språkfag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Men nå skal valgfag ut, og tre språk blir obligatorisk.

Det blir vel ingen stor praktisk forskjell for folk flest. Uansett, hvis man først skal ha tre obligatoriske språkfag, burde IKKE nynorsk vært et av dem (gitt at elevens hovedmål er bokmål). Evt. burde man droppe nynorsk for flere realfag, imo.

Lenke til kommentar

Jeg klarer meg utroligt nok bedre i fransk en i ny norsk. ikke vet jeg om læreren tror jeg skal kunne så mye bedre ny norsk en jeg gjør, men jeg sliter hvertfal med ny norsk sidemål, dette blir det eneste faget jeg får 3 i dette året. kjipt nok (9klasse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...