Gå til innhold

Nybegynner-tips til 15åring?

Anbefalte innlegg

Driver selv med benk... kan noen forklare meg hva teknikken er? Det er jo bare å løfte den opp og ned? Slite ut musklene, slik at de bygges opp sterkere neste gang... :dontgetit:

Hvis du ikke har merket det så sliter de fleste nybegynnere med balansen i stangen, og hvis den er ubalansert i det du pusher vil den trekke feil på musklene og det kan føre til skader

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at naar man bare setter i gang aa trene vekter uten veiledning saa blir ikke teknikken bra. Alt handler ikke om aa see stoerst ut fortest mulig.

Mange som er hissige til aa anbelfale ditt og datt. Hadde vaert interessant om disse kunne fortelle hva slags utdanning de har innenfor omraadet, siden de er saa sikre i sin sak. Er det noen som har noen reel utdannelse, eller dreier det seg mest om hobbylaering paa internett, idrettslinje osv.? Fint om dette kunne oppgis foer man kommer med bastante paastander, og raad ang. proteindrikk, kreatin osv.

Enig i at teknikken bør sitte, derfor jeg også kun anbefaler enkle øvelser i starten.

Ærlig talt, vil si at egen erfaring teller 10 ganger enn en utdanning som bygger på gamle fordommer og myter. Å at proteindrikker er farlige er den merkeligste av alle myter, jeg skjønner ikke at idrettslag ikke ser potensialet i proteindrikker og karbo etter trening.

Edit: Elendig formulert!

Ok, kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Sier ikke at proteinpulver og lignende ikke har noe for seg. Absolutt, når man når et vist nivå så er det absolutt til hjelp. Det jeg hovedsakelig mente var å gi råd til unge tenåringer anngående spesifikt hva de skal trene o.l. Og Ærlig talt, og tro at man etter to-tre år med hobbytrening og lesing på internett tror at man har skaffet seg samme kompetanse som f.eks et tre- til femårig studie syns jeg er naivt. Å tro at alt som læres bort er bygd på gamle fordommer blir rett og slett for enkelt.

Men jeg er enig med det i at man godt kan begynne med enkle basis øvelser. Selv om ikke vekttrening hemmer veksten i skjelettet, er det lett å pådra seg skader i sener o.l. Skal man begynne med vekttrening bør man gjøre dette et sted hvor man får veiledning fra første repitisjon, og at man beynner med ca. null belastning til man har fått til riktig teknikk.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at vi som er på forumet sitter på stor kunnskap, jeg snakker om personer med 10-20 års erfaring med trening. Hører heller på en 130kg's BB enn en skrøplig veileder på s.a.t.s som har tatt 2 års utdanning innen trening men tydeligvis ikke har skjønt stort siden han fortsatt ser ut som karn i kassa på spiderman. (Dette gjelder så klart ikke alle).

Å jeg sa ikke at alt som læres bort på høyskoler o.l er tøv, men mange gamle trenere sitter fortsatt inne med gamle motforestillinger og lar seg ikke overbevise. Og sprer dette til sine elever. Fikk senest høre det i forrgie uke av en gammel fotballtrener at proteinshake er livsfarlig og nyrene ville kollapse, å denne mannen er utdannet å underviser for idrettslinja.

Sammenligner dette med en bil, jeg hører mer på en som har jobbet 5 år som mekaniker men har null utdanning enn en som har 5 års utdanning men aldri har rørt i en fastnøkkel. Ikke helt det samme, men du skjønner.

Å til slutt, dette er et forum så alt som er sagt er stort sett personlige synspunkt og meninger. Ikke alt vi sier er nødvendigvis rett, men jeg vil si at mange sitter inne med mye kunnskap selv om vi er ung. War f.eks sitter inne med mye kunnskap om kosttilskudd (selv om han er hjernevasket av TN) ;) Å det vi sier er for og dele kunnskap å erfaringer, å det er ingenting galt i og oppfordre en 15 åring til å trene i det små. Syns det er mye verre at unger blir sendt på fotballtrening uten leggskinn.

Lenke til kommentar
Driver selv med benk... kan noen forklare meg hva teknikken er? Det er jo bare å løfte den opp og ned? Slite ut musklene, slik at de bygges opp sterkere neste gang... :dontgetit:

Du skal trekke sammen skulderbladene så godt du kan, presse frem kassa, trekke bena mot deg, og innover under benken.

Greia er at kassa skal komme høyt opp, og at skulderbladene (godt sammentrekt) sammen med trapzen skal presses gjennom benken (Ikke bokstavelig talt). Stanga skal senkes til nedre del av brystet, rett under brystvortene.

Lenke til kommentar

For å oppsumere : Det er ingen fare at du begynner å trene sånn smått med vekter og forskjellige fristang øvelser som markløft,benk,knebøy hjemme. Men husk å ta det med ro, og ikke test ut maxløft hver bidige uke. Tren forsiktig, ikke kjør deg helt ut. Og aller viktigst, få lært deg riktig utførelse av øvelsene, ellers så har du lite utbytte av treningen og samtidig vil du fort kunne dra på deg skader.

Lenke til kommentar
1. Det er bare en myte at man ødelegger musklene av trening i ung alder.

Skadelig?

Kunnskapen omkring eventuelle skader som følge av styrketrening i ung alder har økt de siste årene. Forskningen antyder at unge som trener styrke ikke er mer skadeutsatt enn de som ikke trener. Forsiktighet i valg av øvelser er likevel påkrevd. Tung belastning i de mest avanserte/krevende øvelsene frarådes. Riktig teknisk utførelse og innlæring av denne er også essensielt å ta hensyn til i tilretteleggingen av opplegget. Trening med egen kroppsvekt som motstand, eksempelvis chins, dips eller push-ups, er anbefalt. Trening med vekter, kabler eller apparater kan også utføres, men tung belastning i ytterstilling frarådes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...